Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » di 29 okt 2013, 16:07

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » di 29 okt 2013, 16:27

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

pio_up
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 09:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door pio_up » wo 30 okt 2013, 09:51

GasDwerg schreef:Het gas koelt af bij het tanken, want komt van een hogere druk naar een lagere (afhankelijk van wat nog in je tank zit), maar in elk geval lager dan de 250 bar die het tankstation aflevert.
Wat er nog aan gas inzit, wordt gecomprimeerd en stijgt dus wat in temperatuur, maar netto - ik neem aan dat men normaal meer tankt dan er nog in zit - koelt het gas af.

Bij de compressie ervan - dus voor het tanken - warmt het aardgas op, maar wordt dan tegelijk actief gekoeld door de tankinstallatie.
Mogelijk zit daar de temperatuurverhoging die gibgas.de vooropstelt, want bij het tanken gebeurt dat niet.
Aangezien het doorgaans ook niet echt aanschuiven is aan de aardgaspomp, kan het aardgas nog verder afkoelen terwijl het gestockeerd zit.
Dan zou het artikel niet kloppen (dat is mogelijk, maar is het ook aannemelijk?).

Ze hebben het bij het artikel over een opwarming van 30°C in je tank bij de 'Schnellbetankung', dus niet bij het comprimeren. Comprimeren warmt op, inderdaad, maar in de opslag bij het station neemt het de omgevingstemperatuur aan (zie vulstationtechniek artikel http://www.gibgas.de/Tankstellen/Technik/Funktion%20EGT). Het gas in het vulstation koelt af bij het tanken, of het dit ook doet zodra het je tank instroomt betwijfel ik, het is m.i. in elk geval niet wat het artikel beweert. Ik verwacht dat gemiddeld over de 28 tanks van 80 liter en je eigen tank van 74 liter de gemiddelde temperatuur van het gas na een tankbeurt is afgenomen (wat dat betreft volg ik je).

Of de temperatuur in je tank ook is gedaald omdat er 12 kilo gas met omgevingstemperatuur is ingebracht dat van 300 bar in de vulstationtanks naar maximaal 250 bar in je tank is geexpandeerd weet ik niet, vwo-natuurkunde is voor mij al te lang geleden. :roll: Wie weet welke natuurwet we er ook bij moeten betrekken? :ugeek:

Anyway, zonder alle gas-natuurwetten te kennen, vind ik dat het artikel een mooie verklaring levert waarom tanken en daarna parkeren in combinatie met een brandstofmeter die alleen druk meet het effect oplevert van 'vervlogen brandstof'. Wie heeft een betere verklaring?

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » wo 30 okt 2013, 19:00

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

pio_up
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 09:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door pio_up » do 31 okt 2013, 09:28

GasDwerg schreef:Ik heb zondag getankt bij pakweg 16 graden.
Dinsdagmorgen - voor 5 uur - was het 6 graden.
En stond de tankaanduiding nog altijd netjes waar ze zondagavond al stond. Vol.
Upje deed ook weer netjes 100km tot streepje 3/4.

Niks gekrompen gas dus, terwijl het gas minstens 10°C omgevingstemperatuur (+ eventuele vermeende opwarming bij het tanken) afgekoeld was.

Het verschil ?
Nu had ik er 17km mee gereden.
Bij de tankbeurt waarna de tankstand aanduiding aanzienlijk verminderd was, had ik amper 5km gereden na het tanken.
Is dat het enige verschil? Of waren andere factoren ook anders? Was de temperatuur bij de tankbeurt met 5km rijden en dan stilstaan dus ook pakweg 16 graden en daarna bij een dag later wegrijden 6 graden?
Overigens had ik een keer getankt (en dan sta je geparkeerd), helemaal vol volgens het vulstation (maar slechts 10kg, terwijl de auto al op benzine reed), deed na 1 minuut de motor aan, en welja, de gastank was niet helemaal vol. Dat vulstation mijdt ik nu steeds... d.w.z. ik tank net aan de andere kant van de zuil. En wat valt op: iedereen tankt aan diezelfde kant. Spooky :lol:

Waarneming: Meestal rijdt ik enkele honderden meters na het tanken om het vervolgens een nacht te parkeren (ja ik woon dichtbij het vulstation, volgens M&M 381 meter). En ja, soms is de tank de volgende dag nog helemaal vol, en blijft na enkele kilometers rijden nog vol aangeven, maar soms zakt deze sneller, en één keer was deze de volgende dag bij starten niet meer helemaal vol - tot mijn ontzetting van enkele seconden -, die laatste dus passend bij je waarneming :!:

Maar ja, alles boven de 200 bar o.i.d. aan druk is natuurlijk vol wat het metertje betreft...
Bij een meter die op twee momenten 'vol' aangeeft kan je niet zien dat de druk tussentijds gedaald of gestegen is (of dat het gas 'gekrompen' zoals je schrijft), het metertje is te beperkt in zijn uitslag, mee eens? Dat zie je pas als de meter van uitslag is veranderd. Ik kan daarom nu nog niet dezelfde conclusies aan je waarneming van hierboven hechten...

Conclusie:
We better agree to disagree denk ik... althans voorlopig. Ik ga wel een keer kijken of ik de tank kan voelen, en dan na een tankbeurt voelen of deze koud of warm geworden is, of hetzelfde gebleven, om die 'vermeende opwarming' genoemd in het zogenaamd wetenschappelijke artikel eens te checken op vermeendheid.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » zo 03 nov 2013, 18:52

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » ma 04 nov 2013, 08:17

Hoe zit het nu met hoeveel je kan tanken...

Ik heb een keer 14KG getankt toen de tank bijna leeg was. Ik tankte donderdag 11KG terwijl de tank echt leeg was? Temperatuur gas?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » ma 04 nov 2013, 20:42

Als het warmer wordt zet gas uit toch? Dan zou je verwachten dat het met koud weer juist eenvoudiger zou zijn om meer te tanken? Bijzonder! Blijft een leuk topic om te volgen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » ma 04 nov 2013, 20:47

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door eco-up » do 07 nov 2013, 15:35

Leuk Topic !!!
Ik heb mijn eco-up nu 2 maanden !!!

Mijn verbruik is ongeveer 300 km op een tank, ben er tevreden over !!! ;)

Wel wat pech gehad/nog ivm waterlekkage (zie topic bij algemeen)

Al vrij snel hoorde ik een luide piep tijdens het rijden, vooral na het tanken is dat erger.

Volgens de dealer is er al een TPI rover, maar ze kunnen er niks aandoen, zijn er meerdere eco rijders die dit herkennen ?



Groet Renzo

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » zo 10 nov 2013, 20:10

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » zo 10 nov 2013, 20:23

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruud
Vagling liefhebber
Berichten: 817
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 21:29

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door ruud » zo 15 dec 2013, 12:02

Rij-impressies | Volkswagen e-Up

Afbeelding

Volkswagen wil de grootste worden in elektrische auto’s.
Ambitieus, maar in een nog klein speelveld niet onmogelijk.
De eerste stap in die richting is de e-Up.
We reden die auto en denken dat er nog meer stappen nodig zijn.

Er rijden in Nederland al behoorlijk wat auto’s met een stekker rond.
Het overgrote deel daarvan is plug-inhybride.
De puur elektrische auto vormt een absolute minderheid.
Het is maar de vraag of er dit jaar meer dan duizend verkocht zullen worden.
De verkoopaantallen (eigenlijk zijn het kentekenregistraties, dus niet altijd verkopen) tot en met september betekenen niet veel meer dan een rimpel in de vijver: 4 Mitsubishi’s i-Miev, 4 Renaults Fluence, 8 Citroëns C-Zero, 13 Peugeots iOn, 177 Tesla’s, 214 Renaults Zoe en 301 Nissans Leaf.
En dan te bedenken dat zakelijke rijders voor deze auto’s bijtelling moeten betalen wanneer ze na dit jaar worden geregistreerd.
Maar niet gesomberd, alle begin is moeilijk.
Het weerhoudt BMW er bijvoorbeeld niet van om serieus uit te pakken met de i3.
En ook Volkswagen is bezig met een elektro-offensief.
Zo zit er een elektrische Golf in de pijplijn en nog dit jaar staat de elektrische Up in de showroom.
Met deze laatste stekkerauto zijn we alvast even op verkenning geweest.

Klein van stuk

In tegenstelling tot wat we bij veel andere autofabrikanten zien, komt Volkswagen niet met een speciaal model voor z’n elektrische auto’s, maar worden bestaande koetsen gebruikt.
Dat dit niet altijd het beste resultaat oplevert, hebben we gezien met de Renault Fluence en de Ford Focus.
Bij Volkswagen hebben ze er echter bij de ontwikkeling van de te elektrificeren modellen al vanaf de eerste schetsen rekening mee gehouden dat er batterijen en een elektromotor mee moeten.
Oftewel, de e-Up is net zo’n oorspronkelijke, echte EV als bijvoorbeeld de Renault Zoe, die alleen maar in elektrische vorm bestaat.
En net als bij die Renault Zoe heeft VW in de Up het accupakket weggewerkt onder de vloer en de achterbank, de plek waar normaal de benzinetank zit.
Zodoende is het interieur van de e-Up gelijk aan dat van de benzineversies.
Zelfs de laadruimte met de verstelbare bodem is niet aangetast.
Dat spreekt in z’n voordeel.
Maar eerlijk is eerlijk: het blijft een klein autootje, een slag compacter dan de Zoe, die meer van Clio-formaat is (of om bij VW te blijven: van Polo-formaat).
Daar doet een aardige gimmick als de gleuf in het achterste deel van de laadvloer, waarin je je laadsnoer kwijtkunt, niets aan af.
Klein van stuk als-ie is, weet de Up zich in het stadsverkeer (waar dit soort auto’s het meest op z’n plek is) kranig te weren.
De elektromotor (maximaal 82 pk en 210 Nm) is prima in staat om de auto op gang te brengen en te houden.
Het gaat allemaal vlot en geruisloos, goed vergelijkbaar met wat de Renault Zoe doet.
Overigens is de actieradius van de e-Up iets beperkter dan die van de Zoe.
Renault geeft 210 km op, VW slechts 160 km.

Remmen los

Zonodig is de gang er ook vlot weer uit.
Net als de Audi A3 e-tron is de kleine VW voorzien van de Bosch iBooster, een speciaal voor elektrische en hybride-auto’s ontwikkeld remsysteem dat gericht is op een naadloze overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen.
Overigens heb je het rempedaal vrij weinig nodig; eigenlijk alleen in noodsituaties.
Met een zijwaartse tik tegen de pook bepaal je in vier stappen de mate waarin de auto op de motor remt wanneer je het stroompedaal loslaat
. In de twee felste standen is de vertraging al zodanig dat de remlichten gaan branden en ontstaat hetzelfde effect als bij de BMW i3.
Het onderstel heeft weinig moeite met de 230 extra accukilogrammen in de buik van de auto.
Het gaat te ver om over een snaarstrak onderstel te spreken, maar zompig is het bepaald niet.
Dankzij de lage positie van de accu ligt de auto lekker stabiel op de weg en maakt-ie een veel volwassener indruk dan het elektro-trio i-Miev, iOn en C-Zero, de drie dappere maar inmiddels alweer sterk achterhaalde pioniers.

Aan de prijs

In Duitsland staat de e-Up in de prijslijst voor een stevige € 26.900.
Wat-ie bij ons precies gaat kosten, is nog niet bekend, maar het zal volgens de importeur geen duizend euro schelen.
Dat maakt de auto niet bepaald de gunstigste elektro-aanbieding.
Ter indicatie: een Nissan Leaf heb je in Nederland al vanaf € 29.700 en voor de Zoe begint in ons land de prijslijst bij € 20.990.
Oké, bij die laatste moet je dan nog wel een accu huren, maar met een jaarkilometrage van laten we zeggen 15.000 is de Zoe dan na 5 jaar nog altijd voordeliger.
En dan te bedenken dat de Franse EV ook nog eens groter is en op een volle accu een stuk verder moet kunnen komen!
De auto-industrie is duidelijk nog zoekende naar wat een elektrische auto nu eigenlijk mag kosten, of eigenlijk: hoeveel of hoe weinig men wil toeleggen op iedere verkochte EV.
Serieus winstmaken is er bij deze nieuwe techniek namelijk nog niet bij.
De ontwikkelingskosten zullen daarom over meerdere generaties moeten worden uitgesmeerd.
Hoelang de fabrikanten elkaar daar de tijd voor geven, moet de tijd leren.
Bij Chevrolet hebben ze bijvoorbeeld al aangekondigd de elektrische Spark (die qua formaat het dichtst bij de Up in de buurt komt) zelfs voor minder dan 20 mille te gaan aanbieden.
Dat zou betekenen dat de prijsstelling van de e-Up nog niet echt bijdraagt aan Volkswagens ambitie om de grootste te worden in elektrische auto’s.

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/138 ... wagen-e-up

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » za 28 dec 2013, 03:56

10.000km gereden nu in de laatste 3 maanden. Verbruik is 4.4KG per 100km. Ik rij altijd lange stukken op de snelweg tussen 120 en 130km /hr. Verbruik is 4.4KG per 100km. Ik heb een high up met alles er op en eraan dus die van mij is zwaar.

Brandstof kosten zijn 4.67cent per KM'er. Als het goed is gaat de prijs van CNG omlaag in 2014 :)


(CNG NET kan ik meer tanken en meer km'ers halen dan bij GroenGas....??)

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » za 28 dec 2013, 19:24

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mosshuub
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 15:43

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door mosshuub » za 11 jan 2014, 12:30

Dag Renzo,

Ook ik heb af en toe een piepend geluid, vooral tijdens het accelereer. Ik wild heet bij de volgende beurt aankaarten, maar wete nu dat er niks aan te doen is.
Dank!

Huub
eco-up schreef:Leuk Topic !!!
Ik heb mijn eco-up nu 2 maanden !!!

Mijn verbruik is ongeveer 300 km op een tank, ben er tevreden over !!! ;)

Wel wat pech gehad/nog ivm waterlekkage (zie topic bij algemeen)

Al vrij snel hoorde ik een luide piep tijdens het rijden, vooral na het tanken is dat erger.

Volgens de dealer is er al een TPI rover, maar ze kunnen er niks aandoen, zijn er meerdere eco rijders die dit herkennen ?



Groet Renzo

Gebruikersavatar
mosshuub
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 15:43

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door mosshuub » za 11 jan 2014, 12:35

Ik ben heel tevreden over de Eco Up! Maar wel teleurgesteld over het verbruik. VW belooft onder optimale omstandigheden 1:34,4 te kunnen rijden. In de praktijk - ik rijd heel gemiddeld: vaak 110 op de snelweg, soms 130 en rijd op de provinciale wegen wel stevig door - haal ik 1:24. Dat vind ik een onacceptabel groot verschil tussen belofte en praktijk. Op een volle tank houdt het voor mij echt bij zo'n 270 km op. Maar goed, alle verandering begint met pionieren en dat mag best wat kosten. De Eco Up! blijft een van de meest goedkope en milieuvriendelijke in serie geproduceerde auto's. Hulde.

Hartelijke groet,


Huub

GasDwerg schreef:
guggenheimer schreef:Verbruik is 4.4KG per 100km. Ik rij altijd lange stukken op de snelweg tussen 120 en 130km /hr.
Eigenlijk net de omstandigheden waarin de eco-up het niet zo goed doet.
(lange eindoverbrenging dus merkelijk hogere toerentallen; hogere luchtweerstand op het vierkante bakje)

Op L-gas is het omgerekende normverbruik ongeveer 3,5 kg/100km, BTW.
(CNG NET kan ik meer tanken en meer km'ers halen dan bij GroenGas....??)
Mogelijk levert hun installatie wat meer druk dan bij GroenGas.nl ?
Dan drukken ze er meer kilogram gas in.

Ook uitkijken waar en wanneer je tankt : als je snel na het tanken de auto langere tijd parkeert, blaast hij aardgas af om de druk in de tank onder controle te houden.
Dat merk je doordat de meteraanduiding nadien wat minder brandstof aangeeft dan toen je'm achterliet.
Naar eigen ervaring moet je zo'n 15 tot 20 km rijden na tanken om hier geen last van te hebben.

Als je tankstation dicht bij huis ligt, tank je dus bij vertrek ipv bij aankomst ;)

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » za 11 jan 2014, 15:12

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door CitigoCNG » do 06 feb 2014, 20:43

Mijn auto staat op autoweek in de verbruiksmonitor. Ik blijk een van de goedkoopste auto's per 100 km te hebben. Staan nog een paar faalhazen in die de verbruiksmonitor niet goed hebben ingevuld en wat hybrides die hun elektriciteit kosten niet meerekenen. Ook staan er wat LPG rijders bij die voor 0,50 tot 0,60 cent per L kunnen/konden tanken. De grootste concurrent is een VW Up die hier miss. ook op het forum zit? En een VW Lupo 3l die 35,6 L op de 100 km rijdt.

http://www.autoweek.nl/verbruik/12033/s ... gance-2013

Ik rijd 80 % snelweg, 10 % 80 km/h weg en 10 % stadsverkeer. Op de snelweg niet harder dan 125 km/h en soms ook 105 km/h. Ben erg tevreden en dit is waar ik de auto voor heb gekocht :)
Stand € per 100 km verbruikmonitor Autoweek.png
Stand € per 100 km verbruikmonitor Autoweek.png (44.94 KiB) 21118 keer bekeken
Er moet bij mij eigenlijk nog € 0,29 per 100 km bij aan benzine kosten, maar de verbruiksmonitor kan dat niet helemaal aan.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door RobertJ » za 08 feb 2014, 12:51

Nette score! Af en toe een tankbeurt tussendoor aangeven voor benzine?

Sent from my XT897

Plaats reactie