Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » za 31 aug 2013, 17:14

Er zijn een aantal leden die een CNG / Eco Up bezitten. Omdat we toch pioniers zijn denk ik dat het fijn zou zijn als er een apart CNG / Eco Up! topic komt om ervaringen te delen.

Ik ben heel blij met de Eco Up! Net 270km gereden en dan voor €8.70 tanken :D

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Whazz'Up! » zo 08 sep 2013, 05:35

guggenheimer schreef:Er zijn een aantal leden die een CNG / Eco Up bezitten. Omdat we toch pioniers zijn denk ik dat het fijn zou zijn als er een apart CNG / Eco Up! topic komt om ervaringen te delen.
Goed idee, ik doe mee! :ugeek:
guggenheimer schreef:Ik ben heel blij met de Eco Up! Net 270km gereden en dan voor €8.70 tanken :D
Dan heb je een knap verbruik te pakken, volgens mijn berekening zit je daarmee op een verbruik van 3,1kg/100km! :shock:

Ik zit op gemiddeld 3,7kg/100km tijdens woon/werkverkeer bij afwisselend gebruik (snel-, buiten, en stadswegen), maar mij hoor je ook niet klagen. Ben hartstikke blij met m'n Upje!! 8-)
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » zo 08 sep 2013, 09:26

Ik zit nu op 4KG per 100km. Dat is een prima verbruik. Ik rij dan op de snelweg (de meeste van de km'ers) 120km/hr. Op 100km/hr is hij een stuk zuiniger maar dat lukt niet dan 'rol' je niet lekker mij op mijn traject.

Het valt me op dat het tanken bij CNG net veel beter gaat dan van orangegas. Vaak storingen en ik kan bijvoorbeeld bij orangegas nooit voltanken terwijl bij CNG ik wel echt vol kan 'persen' zoals ik het noem.

Iemand die een slowfill thuis heeft? Bevalt dat?

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » do 12 sep 2013, 02:25

Ik heb er inmiddels zo'n 7.500 km opzitten in m'n aardgasuppie. Voltanken geeft soms rare metingen als je de kilometers terugrekent, afhankelijk van het gebruikte tankstation en misschien heeft ook de buitentemperatuur wel invloed op hoeveel gas er op dat moment in je tank(s) kan. Daarnaast heeft de kwaliteit van het gas grote invloed. Als ik in Duitsland H-gas tank haal ik op m'n sloffen 30 km op 1 kg, terwijl ik daarmee op 'groengas' (L-gas) van Fuwell krap 22 km rijd. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er tankstations in Nederland die H-gas verkopen? Voor wie geen idee heeft ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasvel ... gas.5B4.5D en deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Wobbe-index en tot slot deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » do 12 sep 2013, 08:42

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door UpSie » do 12 sep 2013, 20:05

Gas verkrijgbaar in Nederland is altijd van een lagere kwaliteit, dan in de landen om ons heen.
In grote delen van Belgie ook trouwens.
Dus haal je ook minder energie uit een Nederlandse kg gas.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 sep 2013, 00:34

Leuk topic dit!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » wo 18 sep 2013, 16:45

Ik word horde dol van de storingen die CNG net en Orange gas hebben. Ik kon zondag niet tanken op schiphol. Maandag lag Makro in A'dam plat. Maar vandaag kon ik niet tanken in Amersfoort (orange gas), Barneveld (CNG), Veenendaal (CNG), Schiphol (CNG).... App van Direct Lease (zelf leveren ze nauwelijks info) gaf aan dat er maar 1 locatie in Nederland.... in bedrijf was.... Nul info van beide bedrijven.

Dus nu lekker op benzine aan het rijden... :cry:

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » za 21 sep 2013, 22:59

En wat verbruikt 'ie dan?

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » zo 22 sep 2013, 00:15

Ow ja, omdat je het eerder al vroeg: Een slowfill installatie kost momenteel zo'n 5000 euro. Volgens mijn berekening moet je dan ruim een miljoen kilometer afleggen om dat terug te verdienen :-D

http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=35

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » zo 22 sep 2013, 07:48

Valt niet tegen. 150km snelweg rond de 120/130 1/19.5. Hij rijdt beter op benzine,

pio_up
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 09:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door pio_up » do 24 okt 2013, 12:12

Beste allen,

Ik heb mijn Volkswagen CNG Up voor 3000 euro gesubsidieerd via de Haaglanden regeling voor aardgas en groengas auto's en ze hebben in de Haagse Stadskrant daarover een artikeltje geplaatst met de titel "Ik rij nu een stuk goedkoper". Kijk maar op blz. 2 van de pdf die je kan downloaden op http://www.denhaag.nl/home/bewoners/act ... e-Dorp.htm.

Ik sta zelf niet op de foto, want da's een electrisch wagentje bij een beurs, maar voor de Eco Up gebruikers misschien toch leuk dat er wat aandacht voor aardgas auto's is geweest vanuit de Haagse Stadskrant.


Groet,

Jerry

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » do 24 okt 2013, 17:30

Even sticky gemaakt! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » do 24 okt 2013, 23:08

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Aficionado
Forum newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 10:44
Locatie: Almere

Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Aficionado » vr 25 okt 2013, 15:49

Na mijn eerdere enthousiasme zie ik toch voorlopig af van aanschaf van de Up.
Ik moet hem namelijk partikulier aanschaffen en ik woon in Flevoland en daar zijn ook
geen subsidies voor auto's op CNG. Bovendien heb ik diverse reviews gelezen van
mensen die veel kilometers maken (ik zou 45k per jaar doen) en daar maak ik uit
op dat er kwalitatief nog wel wat puntjes op de i gezet mogen worden. Ik hou het
de komende tijd nog even in de gaten.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Touchwood » vr 25 okt 2013, 17:24

GasDwerg schreef:Tip voor de CNG rijders :

Niet gaan tanken vlak voor je je up gaat parkeren.
De dag nadien mis je blijkbaar 1/16 tot 1/8 van je tankinhoud op het metertje. :o

Na het tanken dus ofwel nog voldoende km doen alvorens je je upje parkeert, ofwel later bij het vertrekken gaan tanken.
is dat gas dan echt weg gelekt of alleen maar iets gekrompen, zodat de meter denkt, dat er minder in zit?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Touchwood » vr 25 okt 2013, 17:25

Aficionado schreef:Na mijn eerdere enthousiasme zie ik toch voorlopig af van aanschaf van de Up.
Ik moet hem namelijk partikulier aanschaffen en ik woon in Flevoland en daar zijn ook
geen subsidies voor auto's op CNG. Bovendien heb ik diverse reviews gelezen van
mensen die veel kilometers maken (ik zou 45k per jaar doen) en daar maak ik uit
op dat er kwalitatief nog wel wat puntjes op de i gezet mogen worden. Ik hou het
de komende tijd nog even in de gaten.
ben wel benieuwd nu naar die kwaliteits-puntjes, die de cng up mist volgens die reviews. zou je daar wat meer over kunnen vertellen? of de links geven naar die reviews?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » zo 27 okt 2013, 09:01

Ben ook wel benieuwd. Ik heb nu 9500km in 7 weken er op zitten en de auto bevalt uitstekend. En... voor nog geen €400 CNG gekocht... :D

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door GasDwerg » zo 27 okt 2013, 11:00

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

pio_up
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 09:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door pio_up » di 29 okt 2013, 10:43

Touchwood schreef:
GasDwerg schreef:Tip voor de CNG rijders :

Niet gaan tanken vlak voor je je up gaat parkeren.
De dag nadien mis je blijkbaar 1/16 tot 1/8 van je tankinhoud op het metertje. :o

Na het tanken dus ofwel nog voldoende km doen alvorens je je upje parkeert, ofwel later bij het vertrekken gaan tanken.
is dat gas dan echt weg gelekt of alleen maar iets gekrompen, zodat de meter denkt, dat er minder in zit?
Niet gekrompen, maar afgekoeld.

Ik begreep van de 'wetenschappelijke uitleg' op http://www.gibgas.de/Tankstellen/Techni ... kl%C3%A4rt dat bij het tanken het gas enkele tientallen graden opwarmt, en daarmee de druk. Het tankvulstation moet rekening houden met die hoeveelheid opwarming en zowiezo een uiterste begrenzing van 250 bar aanhouden, maar mikken op een 200 bar druk bij 15°C. Dat in combinatie met het tanken voor je gaat parkeren levert dus geregeld (afhankelijk van begintemperatuur gas in tank, buitentemperatuur bij tanken, gastemperatuur in vulstation, hoeveelheid gas dat wordt getankt, capaciteit tank, en buiten- en gas- temperatuur bij opnieuw starten na te hebben geparkeerd) wel of niet een metertje op dat vol of bijna vol aangeeft. Je zou zelfs bij kunnen tanken verwacht ik. En door schommelingen in buiten- en gastemperatuur in de tank kan je bij hetzelfde gasvulstation de ene keer 11 en de andere keer 13 kilo bijtanken.

Mijn waarneming dat na voltanken bij station X en dat 'voltanken' ook op de meter terug te zien de ene keer de tank voor het gevoel 'sneller' leegstroomt dan de andere keer, terwijl je dezelfde afstand met dezelfde snelheid aflegt, maar factoren als wind, temperatuur etc. anders zijn.

Groet,

Jerry

Plaats reactie