Terugverdientijd
-
- Forum newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 24 sep 2012, 14:34
Terugverdientijd
Gegeven :
Citigo Tour met wat extra's
Investering Euro _______ 12.000
Aantal km/jaar ________ 18.000
Brandstof km/ltr _______ 20(*)
Wegenbelasting Euro/jr _ 244
(*) voor de zekerheid
Ford Ka Collection
Investering ___________ Ingeruild, dwz afgeschreven
Aantal km/jaar ________ 18.000
Brandstof km/ltr _______ 15
Wegenbelasting Euro/jr _ 320
Op basis van bovenstaande (excl. rente verlies) is
de terugverdientijd van de Citigo Tour 19.5 jaar.
M'n collega's zeggen dat ie dat niet haalt.
Citigo Tour met wat extra's
Investering Euro _______ 12.000
Aantal km/jaar ________ 18.000
Brandstof km/ltr _______ 20(*)
Wegenbelasting Euro/jr _ 244
(*) voor de zekerheid
Ford Ka Collection
Investering ___________ Ingeruild, dwz afgeschreven
Aantal km/jaar ________ 18.000
Brandstof km/ltr _______ 15
Wegenbelasting Euro/jr _ 320
Op basis van bovenstaande (excl. rente verlies) is
de terugverdientijd van de Citigo Tour 19.5 jaar.
M'n collega's zeggen dat ie dat niet haalt.
Laatst gewijzigd door Citigo Tour op wo 03 okt 2012, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Terugverdientijd
Haha en je onderhoud van je Citygo is veel lager dan de Ka, wij hebben een Jan des Bouvrie gehad, koopje in de aanschaf grof geld aan onderhoud, in 8 jaar met de Seat minder betaald aan onderhoud dan 4 jaar met de Ka, en de laatste beurt voordat ie de deur uit ging was ik 800 eurie armer en toen ik hem te koop had staan had ie veel kuren:
Airco bijgevuld
Lekte koelvloeistof
draagarmrubber uitgedroogd
stuurhuis lekte
de fan sloeg bij het stoplicht aan
kmteller verlichting niet te repareren
Dus zou wel weer een beurtje worden dus lekker de deur uit gedaan....
Airco bijgevuld
Lekte koelvloeistof
draagarmrubber uitgedroogd
stuurhuis lekte
de fan sloeg bij het stoplicht aan
kmteller verlichting niet te repareren
Dus zou wel weer een beurtje worden dus lekker de deur uit gedaan....
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket
Re: Terugverdientijd
een auto is ook niet echt een goede inverstering (huis op het moment ook niet)
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: Terugverdientijd
Nou, dan moet je eens naar gebruikte vibrators kijken, dat is pas slechte handel, valt een huis of auto nog wel mee......
Re: Terugverdientijd
Er ontbreken natuurlijk wel wat kosten om een goed vergelijk te maken. Aanschafwaarde afzetten tegen nul kosten van de vorige auto werkt nooit in je voordeel.
Re: Terugverdientijd
Wat te denken van onderhoudsbeurten? De eerste vier jaar geen APK? Onderdelen die tussendoor vervangen zouden moeten worden van de Ka plus de garantie die je hebt op je nieuwe auto? En ook nog als extraatje een jaar en drie maanden geen wegenbelasting. Al dit soort zaken hebben mij doen besluiten om voor een nieuwe Citigo te gaan in plaats van een gebruikte wagen uit de B- of C-klasse. Lever daarmee wat in op ruimte en 'uitstraling', maar in vergelijking met een auto in formaat Golf scheelt het me in ieder geval vele honderden en misschien wel richting de duizend euro op jaarbasis.
En ja, het was goedkoper geweest om in mijn 15 jaar oude Corsa rond te blijven rijden, omdat die toch al geen afschrijving meer had en voor een aantal honderd euro per jaar weer gewoon door de keuring kwam, maar er zat wat onderhoud aan te komen. Ondanks dat ik het altijd een superfijne, leuke en betrouwbare auto heb gevonden en er nog steeds met veel plezier in reed, wilde ik na 10 jaar toch wel een keer wat anders. Ik ben nu een kwart minder kwijt aan brandstofkosten, heb meer luxe en vergeet vooral niet het veiligheidsaspect: de kans om een ernstig ongeluk te overleven is in dit VAG-trio toch wel een stuk groter dan in een auto van een tiental jaren geleden. Dat is me ook wel wat waard.
En ja, het was goedkoper geweest om in mijn 15 jaar oude Corsa rond te blijven rijden, omdat die toch al geen afschrijving meer had en voor een aantal honderd euro per jaar weer gewoon door de keuring kwam, maar er zat wat onderhoud aan te komen. Ondanks dat ik het altijd een superfijne, leuke en betrouwbare auto heb gevonden en er nog steeds met veel plezier in reed, wilde ik na 10 jaar toch wel een keer wat anders. Ik ben nu een kwart minder kwijt aan brandstofkosten, heb meer luxe en vergeet vooral niet het veiligheidsaspect: de kans om een ernstig ongeluk te overleven is in dit VAG-trio toch wel een stuk groter dan in een auto van een tiental jaren geleden. Dat is me ook wel wat waard.
▲ Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------
-------------
-
- Forum newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 24 sep 2012, 14:34
Re: Terugverdientijd
ja.. De Skoda Citigo is technisch een sprong vooruit. De Ka (een Jan des Bouvrie uit 2001) heeft helaas nogal wat kosten met zich meegebracht.
Netjes laten repararen, maar toch ...
Wat we missen : voorruitverwarming, de veel gemakkelijkere omklapbare leuningen en het veel gemakkelijker naar voren en naar achteren
schuiven van de voorstoelen, de openklappende achterramen (voor verwijderen van condens achter in de auto) en de goed toegankelijke koffer-
bak. Daar ging een standaard boodschappen krat van dhr. AH gemakkelijk in. Bij de Citigo moet eerst de hoedenplank er uit en moeten de achter-
leuningen omgeklapt worden. Dat is wel jammer. Maar verder ... we rijden nu de eerste 700 km met veel plezier in de Citigo.
Netjes laten repararen, maar toch ...
Wat we missen : voorruitverwarming, de veel gemakkelijkere omklapbare leuningen en het veel gemakkelijker naar voren en naar achteren
schuiven van de voorstoelen, de openklappende achterramen (voor verwijderen van condens achter in de auto) en de goed toegankelijke koffer-
bak. Daar ging een standaard boodschappen krat van dhr. AH gemakkelijk in. Bij de Citigo moet eerst de hoedenplank er uit en moeten de achter-
leuningen omgeklapt worden. Dat is wel jammer. Maar verder ... we rijden nu de eerste 700 km met veel plezier in de Citigo.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Terugverdientijd
Interessant topic, ik ga dit volgen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Terugverdientijd
Terugverdientijd lijkt me niet echt aan de orde hier, want met een auto met 2 ton op de teller kun je aan onderhoud al meer kwijt zijn dan aan de jaarlijkse afschrijving van een nieuwe kleine.
Wel is het zo dat je met een goed aangeklede relatief veel verliest de eerste jaren, want wat heb je liever: een nieuwe met garantie zonder opties of een gebruikt met leuke opties, maar 60k op de teller?
Met een beetje geluk kun je rijden onder de 20ct/km, en dat is gewoon niet veel. Met een beetje meer auto ga je al gelijk naar 30ct/km.
Lijkt niet veel, maar 18000km x 10ct x 5 jaar is al een leuke oldtimer gespaard.
Wel is het zo dat je met een goed aangeklede relatief veel verliest de eerste jaren, want wat heb je liever: een nieuwe met garantie zonder opties of een gebruikt met leuke opties, maar 60k op de teller?
Met een beetje geluk kun je rijden onder de 20ct/km, en dat is gewoon niet veel. Met een beetje meer auto ga je al gelijk naar 30ct/km.
Lijkt niet veel, maar 18000km x 10ct x 5 jaar is al een leuke oldtimer gespaard.
- Witte Reus
- Vagling liefhebber
- Berichten: 200
- Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10
Re: Terugverdientijd
Ik heb bij de aanschaf van de Up ook een zelfde soort berekening gemaakt alleen met een iets andere benadering.
De vraag was: doorrijden met de Golf (2005/120.000km) of inruilen op een nieuwe Up met ca. € 5.000 bijbetalen. Hoe snel verdien ik het bij te betalen bedrag terug ergo wanneer ga ik daadwerkelijk goedkoper rijden. Omdat met mijn kilometrage per jaar inruilen de komende 10 jaar waarschijnlijk niet meer aan de orde is heb ik de afschrijving buiten beschouwing gelaten.
Berekenig wordt dan als volgt;
Golf:
Wegenbelasting € 700,- p/j
Te verwachten onderhoud/reparatie € 700,- p/j
Verzekering € 375,- p/j
Brandstof over 6000km (1:11 / 1,75ltr) € 960,- p/j
Totaal: € 2.735,- pjr / 228,- pmnd
Up:
Wegenbelasting € 0,- p/j
Te verwachten onderhoud € 100,- p/j
Verzekering €250,- p/j
Brandstof over 6000km (1:20 / 1,75/ltr) € 525,- p/j
Totaal: € 875,- pjr / € 73,- pmnd
Voordeel: € 155,- p/mnd. De eerste 17 maanden (1-6-2012 tot 31-12/2013) een voordeel van € 2.945
Vanaf 1-1-2014 weer wegenbelasting betalen wat het voordeel per maand terugbrengt tot € 135,- p/mnd wat neerkomt op nog een keer 15 maanden om het restant van de bijbetaling terug te verdienen. Neem je het renteverlies ook nog mee dan komen daar nog 2 a 3 maanden bij.
Maar uiteindelijk: in minder dan 3 jaar wordt t rijden van de Up daadwerkelijk goedkoper.
Hoe lichter/zuiniger de in te vervangen auto is hoe langer het zal duren voor de bijbetaling wordt terugverdiend. Maar de auto zelf terugverdienen dat lukt natuurlijk nooit: zo'n ding kost uiteindelijk alleen maar geld.
De vraag was: doorrijden met de Golf (2005/120.000km) of inruilen op een nieuwe Up met ca. € 5.000 bijbetalen. Hoe snel verdien ik het bij te betalen bedrag terug ergo wanneer ga ik daadwerkelijk goedkoper rijden. Omdat met mijn kilometrage per jaar inruilen de komende 10 jaar waarschijnlijk niet meer aan de orde is heb ik de afschrijving buiten beschouwing gelaten.
Berekenig wordt dan als volgt;
Golf:
Wegenbelasting € 700,- p/j
Te verwachten onderhoud/reparatie € 700,- p/j
Verzekering € 375,- p/j
Brandstof over 6000km (1:11 / 1,75ltr) € 960,- p/j
Totaal: € 2.735,- pjr / 228,- pmnd
Up:
Wegenbelasting € 0,- p/j
Te verwachten onderhoud € 100,- p/j
Verzekering €250,- p/j
Brandstof over 6000km (1:20 / 1,75/ltr) € 525,- p/j
Totaal: € 875,- pjr / € 73,- pmnd
Voordeel: € 155,- p/mnd. De eerste 17 maanden (1-6-2012 tot 31-12/2013) een voordeel van € 2.945
Vanaf 1-1-2014 weer wegenbelasting betalen wat het voordeel per maand terugbrengt tot € 135,- p/mnd wat neerkomt op nog een keer 15 maanden om het restant van de bijbetaling terug te verdienen. Neem je het renteverlies ook nog mee dan komen daar nog 2 a 3 maanden bij.
Maar uiteindelijk: in minder dan 3 jaar wordt t rijden van de Up daadwerkelijk goedkoper.
Hoe lichter/zuiniger de in te vervangen auto is hoe langer het zal duren voor de bijbetaling wordt terugverdiend. Maar de auto zelf terugverdienen dat lukt natuurlijk nooit: zo'n ding kost uiteindelijk alleen maar geld.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK
Re: Terugverdientijd
prive zal je een auto niet terug verdienen alleen kan je de kosten op lange termijn verlagen. Zakelijk gezien worden auto''s in 4-5 jaar economisch afgeschreven, terwijl de technische levensduur nog lang niet is verstreken.Witte Reus schreef:Ik heb bij de aanschaf van de Up ook een zelfde soort berekening gemaakt alleen met een iets andere benadering.
De vraag was: doorrijden met de Golf (2005/120.000km) of inruilen op een nieuwe Up met ca. € 5.000 bijbetalen. Hoe snel verdien ik het bij te betalen bedrag terug ergo wanneer ga ik daadwerkelijk goedkoper rijden. Omdat met mijn kilometrage per jaar inruilen de komende 10 jaar waarschijnlijk niet meer aan de orde is heb ik de afschrijving buiten beschouwing gelaten.
Berekenig wordt dan als volgt;
Golf:
Wegenbelasting € 700,- p/j
Te verwachten onderhoud/reparatie € 700,- p/j
Verzekering € 375,- p/j
Brandstof over 6000km (1:11 / 1,75ltr) € 960,- p/j
Totaal: € 2.735,- pjr / 228,- pmnd
Up:
Wegenbelasting € 0,- p/j
Te verwachten onderhoud € 100,- p/j
Verzekering €250,- p/j
Brandstof over 6000km (1:20 / 1,75/ltr) € 525,- p/j
Totaal: € 875,- pjr / € 73,- pmnd
Voordeel: € 155,- p/mnd. De eerste 17 maanden (1-6-2012 tot 31-12/2013) een voordeel van € 2.945
Vanaf 1-1-2014 weer wegenbelasting betalen wat het voordeel per maand terugbrengt tot € 135,- p/mnd wat neerkomt op nog een keer 15 maanden om het restant van de bijbetaling terug te verdienen. Neem je het renteverlies ook nog mee dan komen daar nog 2 a 3 maanden bij.
Maar uiteindelijk: in minder dan 3 jaar wordt t rijden van de Up daadwerkelijk goedkoper.
Hoe lichter/zuiniger de in te vervangen auto is hoe langer het zal duren voor de bijbetaling wordt terugverdiend. Maar de auto zelf terugverdienen dat lukt natuurlijk nooit: zo'n ding kost uiteindelijk alleen maar geld.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
- willemc700
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 18:07
Re: Terugverdientijd
Voor mij was het een stuk sneller terug verdient:
Mijn oude auto c70 T-5
Gem verbruik 12l/100 a 18000 km/jaar 3888 euro
versleten achterbanden 215 17 55 (>275 km/h) 500 euro
Dec grote beurt met distributie riem wissel 1500 euro
Rond om nog wat lichte schade 2000 euro
Wegenbelasting 70euro*12 840 euro
Verzekering 12* 55euro 660 euro
Totaal: 9388 euro
Dat zijn de kosten die ik dus komend jaar zou moeten maken icm jaar rijden.
De up gehaald voor 12200 euro
Inruil volvo (incl alle kortingen) 4500 euro
Geinvesteerd 7700 euro
Bransstof verbruik 5l/100 (18000km) 1620 euro
Verzekering 12 * 45euro 540 euro
Wegen bel 0 euro
Onderhoud 1e jaar 125 euro
Tot: 9985 euro
Of wel binnen 1,5 jaar terug verdient (rest waarde niet een meer gerekend)
Mijn oude auto c70 T-5
Gem verbruik 12l/100 a 18000 km/jaar 3888 euro
versleten achterbanden 215 17 55 (>275 km/h) 500 euro
Dec grote beurt met distributie riem wissel 1500 euro
Rond om nog wat lichte schade 2000 euro
Wegenbelasting 70euro*12 840 euro
Verzekering 12* 55euro 660 euro
Totaal: 9388 euro
Dat zijn de kosten die ik dus komend jaar zou moeten maken icm jaar rijden.
De up gehaald voor 12200 euro
Inruil volvo (incl alle kortingen) 4500 euro
Geinvesteerd 7700 euro
Bransstof verbruik 5l/100 (18000km) 1620 euro
Verzekering 12 * 45euro 540 euro
Wegen bel 0 euro
Onderhoud 1e jaar 125 euro
Tot: 9985 euro
Of wel binnen 1,5 jaar terug verdient (rest waarde niet een meer gerekend)
Re: Terugverdientijd
Voor de liefhebbers een top 10 van zuinige auto's. http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... klein-.pdf
Je zit aan ongeveer 30 eurocent/km
Je zit aan ongeveer 30 eurocent/km