Pagina 1 van 2
Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 25 aug 2022, 17:18
door Rosinfield
Nou wat een feest. Het rijdt geweldig. In vele opzichten een klasse minder dan de Polo GTI, maar nu al meer rijplezier. Hoop uitzoekerij. Zal daarom her en der wel wat vragen stellen de komende tijd. O ja, hij/zij heet Fury
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: vr 26 aug 2022, 06:33
door OnlyWay=Up!
Ik zou toch best wel wat missen als ik van een Polo naar een Up zou gaan. Fijn dat de de auto zo goed bevalt! De up is eigen een soort grote kart
Heb je ook wat foto's?
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: vr 26 aug 2022, 06:59
door Rosinfield
Ja, uiteraard mis je het een en ander. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk, iets wat meer basic is. Die 270 pk en 450 Nm mis ik niet echt, want daar kun je hier in NL weinig mee en als je eens flink doortrapt zit je meteen op rijbewijs kwijt snelheid. Dit biedt wel meer fun.
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: vr 26 aug 2022, 07:00
door Rosinfield
Om de een of andere reden worden foto's die ik plaats hier gekanteld weergegeven. Dus even het hoofd of het device kantelen
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: zo 28 aug 2022, 21:31
door Rosinfield
Vandaag snelweg rit Oldeberkoop - Hilversum en vv. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het qua comfort wel wat minder is (dan de Polo GTI). Redelijk wat geluid bij 133 km/u en onderstel is behoorlijk stug; een beetje zoals de Polo in sportstand. Maar op zich prima te doen. Eea is natuurlijk ook wel te verwachten. Wel prettig dat als je even snel wilt inhalen, je niet binnen een paar seconden meteen op 150 zit als je het gas even intrapt
De 4 /6 en 3/5 zitten behoorlijk dicht bij elkaar en ik zit dan nog af en toe mis. Die schakelindicator lijkt wel een would be onaangepaste DSG. Geeft veel te vroeg aan dat er kan worden overgeschakeld. Ik negeer die gewoon.
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: ma 29 aug 2022, 14:12
door Rosinfield
Vandaag op minder beste (klinker)wegen wel gemerkt dat het nogal stuitert. Misschien kwestie van bandenspanning? Zit nu 2.4 voor en 2.2 achter in
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: ma 29 aug 2022, 14:38
door Rosinfield
Tenminste, dat stond op het afleverbeurt formulier. Bij controle blijkt het 2.2, 2.0 te zijn. Zeker niet te hard dus. Maar misschien was ik erg verwend met het onderstel van de Polo GTI en moet ik gewoon wennen
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: ma 29 aug 2022, 21:41
door Ozzy
Leuke Up GTI. Ikzelf had je niet nagedaan eerlijk gezegd. Bij mij moet er juist iedere keer een auto voor terugkomen met meer vermogen.
Ik snap wel dat je het leuker vind rijden. Naast de Seat Mii heb ik nog een Passat B8 2.0 TDI met 200pk en 450nm. De Seat Mii met 1.0 MPI 60pk vind ik leuker rijden, omdat je veel harder moet ''werken'' om vooruit te komen.
Rosinfield schreef: ↑ma 29 aug 2022, 14:12
Vandaag op minder beste (klinker)wegen wel gemerkt dat het nogal stuitert. Misschien kwestie van bandenspanning? Zit nu 2.4 voor en 2.2 achter in
Komt ook door het onderstel. Een Polo heeft eenmaal een veel beter onderstel dan een Up.
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: di 30 aug 2022, 05:43
door Rosinfield
Ja @Ozzy, snap ik. Wat dat betreft was ik natuurlijk verwend met de Polo GTI. Wij hadden overigens al zo'n 60 pk Up en die vond ik al lekker rijden. Zie hier onder "Blauwe Bosbes". Ik heb dat ook gehad hoor, steeds meer pk's, met de Polo GTI als record. Maar zo'n auto komt dan wat vermogen en mogelijkheden niet echt uit de verf hier in NL en dat vond ik frustrerend.
Het onderstel is iets waar ik even aan moet wennen, mijn vrouw gek genoeg helemaal niet. Ik vind het ook alleen op erg slecht wegdek storend
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: di 30 aug 2022, 11:16
door Kanerr
Niet over slechte wegen rijden Menno
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: di 30 aug 2022, 11:48
door Rosinfield
Nee, zoveel mogelijk mijden maar. Leuk jou ook hier tegen te komen
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: wo 31 aug 2022, 22:39
door Up!grade TSI
Rosinfield schreef: ↑di 30 aug 2022, 05:43
Ja @Ozzy, snap ik. Wat dat betreft was ik natuurlijk verwend met de Polo GTI. Wij hadden overigens al zo'n 60 pk Up en die vond ik al lekker rijden. Zie hier onder "Blauwe Bosbes". Ik heb dat ook gehad hoor, steeds meer pk's, met de Polo GTI als record. Maar zo'n auto komt dan wat vermogen en mogelijkheden niet echt uit de verf hier in NL en dat vond ik frustrerend.
Het onderstel is iets waar ik even aan moet wennen, mijn vrouw gek genoeg helemaal niet. Ik vind het ook alleen op erg slecht wegdek storend
Nu heb ik weliswaar een andere bandenmaat (195/50/16) maar ben erg happy met rondom 2,3 erin.
Nog een tip, eigenlijk bestemd voor iedereen die langere tijd van zijn/haar vagling wilt genieten, investeer in betere (andere) dempers dan de "Jumbo fietspompen " die er standaard op zitten.
Dat maakt een wereld van verschil, zelf ook rondom gelukkig met Bilstein
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 01 sep 2022, 05:49
door Rosinfield
Het begint al te wennen
. Ga er behalve chippen voorlopig niets aan doen. Moet zeggen dat die klinkerweg waarin ook een stuk kasseien, wel extreem was. Geen enkele auto vindt zoiets leuk. Maar op normaal, redelijk tot goed wegdek, is het eigenlijk prima te doen
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 01 sep 2022, 07:05
door Rosinfield
@Up!grade TSI, ik begreep wel dat de GTI andere, stuggere dempers heeft. Indrukwekkend trouwens wat je allemaal hebt aangepast
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 01 sep 2022, 16:00
door Rosinfield
Moet zeggen dat het al aardig begint te wennen. Gisteren de bandespanning verhoogd van 2.2 v 2.0 a naar 2.4 v 2.2 a ( de in de deur vermelde comfort spanning). Maar het lijkt me sterk dat dat tot meer comfort leidt.
Verder zag ik dat de letters GTI achterop bij mij rood zijn en de trommels zwart gemaakt. Die letters vind ik wel mooier zo. Die zijn toch normaal gesproken in chroom?
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 29 sep 2022, 17:48
door Rosinfield
Zo, na me een hele tijd verdiept te hebben in de banden, nu maar de knoop doorgehakt. Die GY efficient grip die er nu onder zitten, zijn pure eco banden en echt niet passend/geschikt voor dit autootje. Zoals eerder aangegeven, is de keuze uiterst beperkt in de standaard maat en betreft het bovendien verouderde versies. Ga je een cm breder, dan is de keuze reuze. Vooral op het Britse Up forum hier veel over gelezen en schijnt prima te gaan en super te bevallen. Afwijking in omwentelingsverhouding is 1.8%.
Gekozen voor Good Year Eagle F1 Asymmetric 6. Worden nog ietsje beter beoordeeld dan Pilot Sport 5. 11 november komen ze eronder
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 29 sep 2022, 18:48
door Rosinfield
Kan men mij vertellen wat dit betekent voor de bandenspanning?
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 29 sep 2022, 20:56
door Up!grade TSI
Rosinfield schreef: ↑do 29 sep 2022, 18:48
Kan men mij vertellen wat dit betekent voor de bandenspanning?
Gewoon lekker hetzelfde blijven doen
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: do 29 sep 2022, 21:19
door Ozzy
Idd gewoon 2,5 bar blijven aanhouden. Die banden die je nu hebt zijn niet echt eco banden overigens. Ze scoren in de tests best goed op het gebied van sportieve handelingen.
Re: Rode Up GTI (Fury)
Geplaatst: zo 16 okt 2022, 15:43
door Rosinfield
Na rijp beraad, her en der lezen en communiceren, dat laatste vooral met @Maarten Klinge, toch besloten voor een schroefsetje te gaan. Waarom? De looks interesseren me nauwelijks en de wegligging is ok, maar niet top. En dat wil ik wel. Daarom ook voor het topmerk gegaan, KW. Streetcomfort is geen optie en V1 dan de enige mogelijkheid voor de Up. Is alleen in hoogte verstelbaar. Demping is vanaf fabriek ingesteld op zo gunstig mogelijke balans van comfort en sportiviteit. Ga hem ook zeker niet extreem laag laten instellen. 11/11 gaat het gebeuren bij Stroeve in Hardenberg.