Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Laat hier je nieuwe trots zien.
iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door iichel » do 17 mar 2022, 22:59

Je hebt wel plannen zeg. 15 inch een bewuste keus?
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Tom Westendorp » vr 18 mar 2022, 09:11

Absoluut. Zoals ook in mijn oudere topics te lezen ben ik een groot voorstander van kleine wielen. Op een elektrische auto zijn grote wielen met extra rol weerstand je grootste vijand, dus daarom het lichtste wiel dat ik voor relatief weinig geld kan kopen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door iichel » vr 18 mar 2022, 09:57

Is zeker wat voor te zeggen. Ik ga toch voor looks boven economie en een set polygon 17*6,5 erop zetten. Ondanks de benzine prijzen
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Tom Westendorp » vr 18 mar 2022, 10:43

Bij een benzine auto lever je voornamelijk in op rijkwaliteit. Mensen associeren een stugge platte wang op een band en een minder makkelijk insturende auto vaak met sportief rijgedrag. De realiteit is dat een auto met een lichter wiel eenvoudiger van richting kan veranderen en makkelijker accelereert. Als je het extra benzine verbruik uitrekent dan valt het nog wel mee. Als je gaat kijken hoever je komt, op de toch al bescheiden afmetingen van een e-up! en die optelt dan lever je per jaar misschien wel honderden tot duizenden kilometers rijbereik in voor een minder goed rijdende auto, dat is mijn grootste reden om bij kleine wielen te blijven.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door iichel » vr 18 mar 2022, 11:14

Ik snap het helemaal hoor!
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Tom Westendorp » vr 18 mar 2022, 11:55

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Goed! Updates!

Ik zie de up! toch een beetje als het derde huis dat je bouwt. Bij de eerste up! heb ik wat fouten gemaakt en wat dingen helemaal goed gedaan, uiteindelijk was het een super fijne auto toen ik haar verkocht maar had om mij de kunstlederen bekleding er niet in gehoeven. De tweede TSI was dan ook niet van die kunstbekleding voorzien en was eigenlijk een nog veel fijnere auto. Toch zie ik bij deze up! nog weer wat kans voor verbetering. De zaken die ik anders wil doen deze keer:

1. Deze auto heeft geen schuifdak.
2. de meest lichte 15 inch velgen eronder die ik kan vinden voor relatief normaal geld (OZ Ultraleggera)
3. Schroefset, ik vraag me af of de meerprijs van KW het waard is ten opzichte van ST. Daar ben ik nog over aan het nadenken.
4. GTI spoiler is nog niet zeker, het doet eigenlijk niets, staat wel mooi maar zou potentieel wat range kunnen kosten en is afgrijselijk duur geworden bij de dealer.
5. ik denk toch dat ik er op termijn ongetinte zijruiten inzet.
6. TomTom terugplaatsen op het dash, hij ligt er toch en dan kan ik mijn telefoon blijven gebruiken om het stroomverbruik in de gaten te houden.
7. snellere lader kopen, ik denk dat een 16 ampere thuiskabel voldoende is, een laadpaal is kostbaar en een beetje overkill.
8. Ik wil een roadtrip maken!
9. Is er iemand in de buurt van Enschede die middels OBDeleven wat instellingen zou kunnen aanpassen?
10.Dit lijstje dient vooral als ideen/boodschappenlijstje voor ondergetekende. Dank voor het lezen.

De volgende mod ligt al klaar, wat zou het zijn?
AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

Daarnaast nog een te mooie kentekenplaathouder tegengekomen.
AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Tom Westendorp » zo 20 mar 2022, 20:13

Nou dat was me het weekendje weer wel! Veel aan de auto gedaan!

Laten we maar eens bij het begin beginnen. Zaterdagmorgen op tijd eruit en op naar Twimva. Aldaar de plaatjes van de auto gehaald en ingeleverd met het verzoek een paar luxe platen te drukken. Een kwartier later huiswaarts getoogd met een setje luxe platen. Direct even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de Bentley Frankfurt kentekenplaathouder te monteren, toch leuk.

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

De stickers om de zuignap van de TomTom te monteren waren binnen dus die ook maar weer op het dashboard gezet. Onze TomTom wordt niet langer ondersteunt dus of het een blijvend iets is durf ik niet te zeggen. Het is voor nu best handig maar de app op de telefoon doet inmiddels alles beter.
AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

Toen had ik de smaak te pakken en bedacht ik mij dat ik de armsteun wel "even" kon plaatsen. Wat een bitch om te monteren. Kort verhaal lang: in totaal er ruim drie uur mee bezig geweest. De e-up! lijkt toch iets af te wijken en in het begin wist ik niet goed hoeveel materiaal ik van de bekerhouder af moest halen. Uiteindelijk is het toch gelukt!

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

Vanmorgen met onze zoon lekker een rondje wezen rijden. Nadat hij een kleine tienduizend koeien had aangewezen, vergezeld van een enthousiast "MOEH!" elke keer als hij naar een weiland wees waar al dan niet koeien aanwezig waren, viel hij als een blok in slaap. Dat betekende dus dat ik lekker door moest blijven rijden. Omdat ik benieuwd was naar het stroomverbruik bij continu vol gas en het verschil tussen bijvoorbeeld 110 of 120 (ik voel weer een zuinigheidsvlog aankomen) heb ik daar tijdens het rijden extra op kunnen letten. Het verschil is minder groot dan verwacht maar toch is het makkelijk kilometers winnen door niet continu op topsnelheid te rijden.

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Tom westendorp, on Flickr

Gisteren kwam ook mijn nieuwe laadkabel binnen. Volkswagen levert standaard een 10 ampere thuislader die ervoor kan zorgen dat de auto in 16:45 uur van helemaal leeg naar helemaal vol gaat. Afgelopen week een keer met een niet volle accu vertrokken dus dat wil ik graag voorkomen. Een laadkast is best een investering en eigenlijk een beetje overkill voor zo'n kleine accu. Dus in plaats van zo'n € 1.500,- te investeren in een laadkast en aangepaste meterkast voor slechts € 239,- een 16 ampere thuislader gekocht. Dat gaat mooi vlot en er hoeft niets te worden aangepast. De up laad nu niet met 12 kilometer per uur maar met 19 kilometer per uur en zit in iets meer dan 10 uur helemaal vol. Van de laadkabel heb ik geen foto's maar die lijken me ook weinig interessant.

Tot slot de Alpina weer op zomersloffen gezet. Het voelt echt alsof je terug in de tijd gaat als je direct van de e-up! in een steenkoude Alpina D3 stapt. Toch zou ik de Alpina onder geen voorwaarde willen missen. Wat een heerlijke auto.

Tot zover deze uptdate!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 mar 2022, 12:31

Toch maar goed dat ik gisteren even de laadpas heb getest. Aanstaande woensdag gaan we op roadtrip met de e-up!

De routes zien er als volgt uit:
1. Enschede - Dusseldorf
2. Dusseldorf - Stuttgart
3. Stuttgart - Frankfurt
4. Frankfurt - Enschede.

In totaal zo'n 1.100 kilometer. De e-up! mag dus aan de bak.

Edit 22-3: de route kunt u hier bekijken in meer detail: blog/index.php/2022/03/22/de-eerste-roa ... t-de-e-up/
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Autheo » ma 21 mar 2022, 17:19

Tom Westendorp schreef:
ma 21 mar 2022, 12:31
Toch maar goed dat ik gisteren even de laadpas heb getest. Aanstaande woensdag gaan we op roadtrip met de e-up!

De routes zien er als volgt uit:
1. Enschede - Dusseldorf
2. Dusseldorf - Stuttgart
3. Stuttgart - Frankfurt
4. Frankfurt - Enschede.

In totaal zo'n 1.100 kilometer. De e-up! mag dus aan de bak.
Klinkt leuk. Ben benieuwd naar je ervaringen, zeker hoe het gaat met de range anxiety en het laden onderweg . Maak je er weer een stel interessante vlogjes van?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 mar 2022, 20:37

Dat is wel de bedoeling. Range anxiety heb ik niet echt last van, heb afgelopen weekend een rondje gereden met de auto op verschillende snelheden om de verschillen in stroomverbruik bij te houden. Dat viel eigenlijk nog best mee dus we gaan het zien. Ik heb er zin in! De camera gaat dus mee! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Up!grade TSI » ma 21 mar 2022, 20:51

Tom Westendorp schreef:
ma 21 mar 2022, 20:37
Dat is wel de bedoeling. Range anxiety heb ik niet echt last van, heb afgelopen weekend een rondje gereden met de auto op verschillende snelheden om de verschillen in stroomverbruik bij te houden. Dat viel eigenlijk nog best mee dus we gaan het zien. Ik heb er zin in! De camera gaat dus mee! :D
Tja, het is ook lastig dat je geen range extender kunt gebruiken of je moet een paar losse accu's achterin gooien :D
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door iichel » ma 21 mar 2022, 20:56

Is dat een originele 1S0 armsteun of een andere?
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 mar 2022, 21:07

Yes!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door iichel » ma 21 mar 2022, 21:29

Ik wil er graag ook eentje maar t is een beetje jammer dat ze bijna 200 euro moeten kosten, nieuw. En tweedehands zijn er amper alternatieven. Toen de up geleverd werd zat er eentje in die in de bekerhouder geschroefd was. Die is er meteen uit gegaan.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Tom Westendorp » di 22 mar 2022, 08:46

Klopt! Ze zijn behoorlijk kostbaar geworden, maar in mijn ogen het enige alternatief. Volkswagen is er een ster in om de prijzen van dit soort onderdelen structureel en stelselmatig te verhogen. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt een briljante zet natuurlijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door Gert » di 22 mar 2022, 18:34

Tom Westendorp schreef:
vr 18 mar 2022, 10:43
Bij een benzine auto lever je voornamelijk in op rijkwaliteit. Mensen associeren een stugge platte wang op een band en een minder makkelijk insturende auto vaak met sportief rijgedrag. De realiteit is dat een auto met een lichter wiel eenvoudiger van richting kan veranderen en makkelijker accelereert. Als je het extra benzine verbruik uitrekent dan valt het nog wel mee. Als je gaat kijken hoever je komt, op de toch al bescheiden afmetingen van een e-up! en die optelt dan lever je per jaar misschien wel honderden tot duizenden kilometers rijbereik in voor een minder goed rijdende auto, dat is mijn grootste reden om bij kleine wielen te blijven.
Wat is het nou, honderden of duizenden km? Ga ik uit van 1000 km a raison van 2,5 cnt per km dan kom ik op 25 euro per jaar. Valt wel mee dus.

Als ik 25 euro per jaar zou willen besparen dan kocht ik geen Philips racing vision GT200 lampen zoals jij gedaan hebt want ik zie op internet dat die niet zelden ruim binnen een jaar sneuvelen.

Verder ben ik wel benieuwd hoe de e-up je bevalt qua rijden (dus niet qua economie)? Vindt je hem nog steeds te comfortabel? Kan dat trouwens wel te comfortabel ? ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Tom Westendorp » di 22 mar 2022, 22:10

Ik heb het over het bereik, niet de kosten. Een e-70 op 17 inch met brede banden haalt zomaar 20 procent minder afstand per lading. De e-up vind ik te slap geveerd en niet gedempt dus, ja dat moet beter.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 2 eerste modificatie

Bericht door hutch » wo 23 mar 2022, 01:20

Tom Westendorp schreef:
zo 20 mar 2022, 20:13
De stickers om de zuignap van de TomTom te monteren waren binnen dus die ook maar weer op het dashboard gezet. Onze TomTom wordt niet langer ondersteunt dus of het een blijvend iets is durf ik niet te zeggen. Het is voor nu best handig maar de app op de telefoon doet inmiddels alles beter.
De app van TomTom is met 1 account op meerdere telefoons / tablets te gebruiken (wist je natuurlijk al, maar voor het geval dat). ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Tom Westendorp » wo 23 mar 2022, 09:19

Klopt, heb die app ook maar die TomTom lag gewoon op de kast dus ik dacht: zet hem terug. Het is nu vooral een manier om de actuele snelheid extra goed in de gaten te houden. Zal dit weekend even een foto maken van hoe mijn setup er nu uitziet. Het is best wel interessant om het actuele stroomverbruik in de gaten te houden omdat ik op die manier beter kan voorspellen hoever ik kan komen op een accu dan dat het rijbereik wordt weergegeven.

Het route-plan voor vandaag is trouwens: Enschede - Brummen - Enschede - Düsseldorf.

Het mooie is dat ik vandaag de up! op mijn werk mag laden en vanavond even een snelle snack doen bij de McDonalds in Enschede, met Vattenfall snellader. Op die manier ga ik van Brummen naar Enschede met een volle lading, dan nog even aftoppen bij de snellader in Enschede en dan zouden we makkelijk in Düsseldorf moeten komen waar we een hotel met meerdere laadpalen hebben. Dus morgen kunnen we dan met een volle accu richting Stuttgart.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Pagina 3 eerst road trip!

Bericht door Gert » wo 23 mar 2022, 09:36

Spannend, die langere reis. Ik rijd nooit met stroomverbruik tonen want daar wordt ik nerveus van. Ik heb trouwens wel het gevoel dat het ook niet nodig is. Mijn standaard snelheden zijn 60, 80 of 100 km/uur en mijn ervaring is dat de range aanduiding (km tot aan de pomp) verbluffend goed klopt. Dus een beetje ongeacht welke snelheid je kiest.

Verder heb ik ook instinctief een voorkeur voor kleine wielen bvb 15 inch en ik heb geloof ik ook ooit wel op 14 inch gereden. De e-up heeft standaard 16 inch en ik heb me afgevraagd of daar soms iets achter zou zitten. Zou het kunnen dat het wegmoffelen van het accupakket aan de onderkant van de auto het nodig of wenselijk maakt dat de wielen wat groter zijn? Ik vond zelfs bij de high-up met 15 inch dat de afstand rijweg-onderkant auto aan de kleine kant was. Bij de e-up heb ik niet de indruk dat die afstand groter is. Misschien toch iets om even te checken voor je naar 15 inch switcht. Nederland is wel ongeveer af maar ik vrees dat er hier en daar toch nog wel wat drempels bij moeten komen ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie