Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » ma 05 sep 2022, 09:44

Volle accu is met dit weer zo'n 276 kilometer. In de winter fors minder natuurlijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » ma 05 sep 2022, 15:03

Tom Westendorp schreef:
ma 05 sep 2022, 09:44
Volle accu is met dit weer zo'n 276 kilometer. In de winter fors minder natuurlijk.
Zit er nog een verschil in accu tussen de elektrische drieling? 276 kilometer met de huidige weersomstandigheden geloof ik, maar dat zal dan wel met max 80 ofzo zijn, of niet?
Dat het actieradius zo hard af nam viel wel tegen. Ik begin nu al een beetje last van range anxiety te krijgen... Elektrische auto met relatief weinig actieradius + geen laadpas is geen goede combinatie :lol: Gelukkig hoef ik alleen nog 50km mee terug naar de dealer te rijden.

Waar ik weer wel erg positief over was is de manier waarop ie door de bochten gaat. Dit is beter dan mijn Mii desondanks het extra gewicht van 200kg. Of misschien is mijn Mii toch echt toe aan nieuwe veren en dempers :roll:
En ja... de versnelling vanuit stilstand. Je rijd vrijwel alle ''normale'' auto's met 83pk eruit. Vlot invoegen op de snelweg gaat ook best goed.
Laatst gewijzigd door Ozzy op ma 05 sep 2022, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » ma 05 sep 2022, 20:44

@Kanerr Bedankt voor de link
@Tom bedankt voor de toelichting. Het staat nu wel vast dat jij een echte "platform pusher" bent ;)
@Ozzy Ik heb vorig jaar zomer Eindhoven Amsterdam en terug gereden zonder laden 2 x 118 km en nog 30 km over. Wel steeds snelheid tussen 80 en 100, zeg 90. Soms lager omdat het moest. Dat scheelt behoorlijk met 105 denk ik. Het mooie van dat je overdag niet harder mag dan 100 is dat je tamelijk relaxed 90 kunt rijden. Dat is bij 120 of 130 max toch minder. Je kunt ook prima met 90 ruim achter een vrachtauto gaan hangen. Normaal zal je te rijden afstand ruim lager zijn en kun je lekker doen wat je wilt al is dan 100 km/uur ook best relaxed. Als je dagtrip groter is: gewoon een laadbeurt inplannen. Als je dagtrip heel vaak groter is: e-vagling niet kopen.

Dat lekkere bochtenwerk is mogelijk wel juist dankzij het extra gewicht van de batterij. Omdat die aan de onderkant van de wagen zitten kleeft de auto als het ware aan de weg dankzij wat verlaging van het zwaartepunt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » ma 05 sep 2022, 23:09

Gert schreef:
ma 05 sep 2022, 20:44
@Ozzy Ik heb vorig jaar zomer Eindhoven Amsterdam en terug gereden zonder laden 2 x 118 km en nog 30 km over. Wel steeds snelheid tussen 80 en 100, zeg 90. Soms lager omdat het moest. Dat scheelt behoorlijk met 105 denk ik. Het mooie van dat je overdag niet harder mag dan 100 is dat je tamelijk relaxed 90 kunt rijden. Dat is bij 120 of 130 max toch minder. Je kunt ook prima met 90 ruim achter een vrachtauto gaan hangen. Normaal zal je te rijden afstand ruim lager zijn en kun je lekker doen wat je wilt al is dan 100 km/uur ook best relaxed. Als je dagtrip groter is: gewoon een laadbeurt inplannen. Als je dagtrip heel vaak groter is: e-vagling niet kopen.

Dat lekkere bochtenwerk is mogelijk wel juist dankzij het extra gewicht van de batterij. Omdat die aan de onderkant van de wagen zitten kleeft de auto als het ware aan de weg dankzij wat verlaging van het zwaartepunt.
Hmm... Kortom, het ligt aan mij. Mijn manier van rijden is niet ideaal in het geval van een E-drieling zo te zien. Ik rijd helaas wel eens vaker wat grotere afstanden, ook rijd ik graag wat vlotter. Ik vrees dat een MPI/TSI daardoor een veel beter keus is voor mij.
Op de terugweg zal ik eens het stroompedaal goed intrappen. Eens zien of de actieradius richting de 0km wil komen na een 50km rit over de snelweg. Momenteel geeft ie nog 200km aan. 😆

Heb je ooit getest wat de werkelijke actieradius is met 120-130km/h?
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » di 06 sep 2022, 07:45

Nee, niet getest maar de range zal al vlug 20-25 procent inzakken. Je kunt het display doorschakelen van "range in km" naar "kwh/km". Dat geeft heel snel een aardige indruk van wat "gassen" doet met de range.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » di 06 sep 2022, 12:50

Ik heb laatst even gekeken. Bij een temperatuur van 30 graden continu 130 op de teller geeft een range van zo'n 140 kilometer. Dat vind ik zelf vrij aardig omdat de e-up ook geen heat management heeft.

Vanmiddag om 16 uur komt er weer een nieuwe film uit over de toekomst van mijn e-up! ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » di 06 sep 2022, 15:18

Eigenlijk he, wil ik al jaren een BMW i3 of een i3s, misschien wordt het gewoon eens tijd.

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » di 06 sep 2022, 15:49

Qua merk een merkbare vooruitgang, qua auto ook denk ik en zeker qua prijs (ca 50 % duurder) maar de range is
praktisch identiek aan die van de e-up. Dat vraagt dus wel om enige uitleg denk ik.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Autheo » di 06 sep 2022, 20:26

1. Die i3 heb ik vanaf het begin al de mooiste BMW ooit gevonden en is inmiddels een iconische auto. Nu de productie gestopt is, verwacht ik dat de prijzen (vooral occasion) alleen maar omhoog gaan. Denk dat je snel moet investeren, dan kun je er op vooruit gaan, maar anders zul je mogelijk steeds dieper in je buidel moeten tasten.

2. Kun je het vergelijken om met je BMW naar München te rijden en met je e-Up! naar Wolfsburg? Zul je dan eigenlijk niet naar Bratislava moeten rijden?

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » di 06 sep 2022, 20:35

Tom Westendorp schreef:
di 06 sep 2022, 12:50
Ik heb laatst even gekeken. Bij een temperatuur van 30 graden continu 130 op de teller geeft een range van zo'n 140 kilometer. Dat vind ik zelf vrij aardig omdat de e-up ook geen heat management heeft.

Vanmiddag om 16 uur komt er weer een nieuwe film uit over de toekomst van mijn e-up! ;)
Oei... Dan gaat de actieradius naar bijna 0km brengen morgen lukken :lol:
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » di 06 sep 2022, 20:37

Tom Westendorp schreef:
di 06 sep 2022, 15:18
Eigenlijk he, wil ik al jaren een BMW i3 of een i3s, misschien wordt het gewoon eens tijd.

Of misschien is het tijd voor een i4 M50? :mrgreen: Dat is pas een leuke elektrische auto. Daarmee maak je dagelijks een dozijn Tesla Model 3's mee belachelijk
Laatst gewijzigd door Ozzy op di 06 sep 2022, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door PierreRS » di 06 sep 2022, 20:49

Gert schreef:
ma 05 sep 2022, 20:44
@Ozzy Ik heb vorig jaar zomer Eindhoven Amsterdam en terug gereden zonder laden 2 x 118 km en nog 30 km over. Wel steeds snelheid tussen 80 en 100, zeg 90. Soms lager omdat het moest. Dat scheelt behoorlijk met 105 denk ik. Het mooie van dat je overdag niet harder mag dan 100 is dat je tamelijk relaxed 90 kunt rijden. Dat is bij 120 of 130 max toch minder. Je kunt ook prima met 90 ruim achter een vrachtauto gaan hangen. Normaal zal je te rijden afstand ruim lager zijn en kun je lekker doen wat je wilt al is dan 100 km/uur ook best relaxed. Als je dagtrip groter is: gewoon een laadbeurt inplannen. Als je dagtrip heel vaak groter is: e-vagling niet kopen.

Dat lekkere bochtenwerk is mogelijk wel juist dankzij het extra gewicht van de batterij. Omdat die aan de onderkant van de wagen zitten kleeft de auto als het ware aan de weg dankzij wat verlaging van het zwaartepunt.
Wat Gert aangeeft kan ik alleen maar onderschrijven, zelfs met de 17 inches met 205/40 bandjes dik 250 km bereik nu in de zomer. En die wegligging is fenomenaal, bijna geen onderstuur op de rotondes, heerlijk.
En voor ons voldoet dit bereik prima, voor langere afstanden is er gelukkig een andere auto.

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door PierreRS » di 06 sep 2022, 20:51

Tom Westendorp schreef:
di 06 sep 2022, 15:18
Eigenlijk he, wil ik al jaren een BMW i3 of een i3s, misschien wordt het gewoon eens tijd.

Toevallig heeft de Duitser waar ik de E-Up van overgenomen een van de laatste nieuwe I3 kunnen bemachtigen, die gaat of is schijnbaar ook uit produktie.
Maar smaken verschillen doe mij maar de Up die vind ik mooier.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » wo 07 sep 2022, 08:49

Veel reacties zie ik! Dank daarvoor.

Laat ik het even toelichten.

Voor wat betreft de wegligging van de e-up deel ik jullie mening in het geheel niet. Het is de meest onderstuurde versie van de Vagling. Wellicht dat 17 inch met bredere banden het onderstuur wat meer in toom kan houden maar op 15 inch met zowel de all-season (duh) en de gewone 185 brede 15 inch banden is het drama. Echt alleen maar onderstuur. Je kunt er enigszins omheen rijden door de auto als een oude 911 te benaderen en een bocht heel langzaam in te gaan en er op vermogen uitrijden maar met slechts 82 pk is de e-up niet anders te kwalificeren dan als een momentum auto.

Dan voor de keuze van de i3.
De i3 heb ik altijd fantastisch gevonden, in elke uitvoering en in elke kleur. De reden dat we er niet direct één hebben gekocht was de prijs. De e-up biedt zo ongelooflijk veel waar voor het geld dat we er eigenlijk niet omheen konden. Per 1 november ga ik aan de slag voor Bergwerff BMW en is de stap naar een BMW natuurlijk een logische. De i4 vind ik prachtig maar is simpelweg ver buiten bereik. De iX is helemaal fantastisch maar die moet eerst een paar jaar afschrijving voor de kiezen hebben. Zoals ik ook aangeef in mijn video is de i3 wel echt een stap omhoog ten opzichte van de e-up!, met straks een enkele reis van 180 kilometer is een beetje extra comfort natuurlijk ook wenselijk. Vooralsnog denk ik niet na over een i4. een iX1 zou op termijn wellicht kunnen want daar kan de caravan achter. Een iX3 valt per definitie af want die mag maar 750 kilo trekken. Of we moeten de caravan verkopen, dan wordt het een makkie natuurlijk. Misschien wel de beste value for money EV van BMW op dit moment.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » wo 07 sep 2022, 09:37

Uiteraard kun je als BMW je werkgever is niet aankomen met een VW maar een enkele reis van 180 km lijkt me heel kritisch in de winter, zowel met de e-up als met de i3.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » wo 07 sep 2022, 09:40

Is te doen, jas aan, verwarming uit, stoelverwarming aan en gaan! Voor mij is dit onderdeel van het avontuur.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » wo 07 sep 2022, 10:16

Poeh... Elke dag 360km reizen. Dat was destijds nog wel te doen met 130km/h, maar met 100km/h is het een regelrechte drama op de snelweg tegenwoordig.
Tom Westendorp schreef:
wo 07 sep 2022, 09:40
Is te doen, jas aan, verwarming uit, stoelverwarming aan en gaan! Voor mij is dit onderdeel van het avontuur.
En voorverwarmen toch? Dan is het nog wel te doen
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » wo 07 sep 2022, 11:16

Precies en dat voorverwarmen dat kan een i3 nou net een stuk beter dan een e-up. De accu van de e-up is namelijk louter luchtgekoeld de accu van de i3 is vloeistofgekoeld en kan middels de aanwezige warmtepomp op bedrijfstemperatuur worden gebracht voordat je aan je reis begint. Dat kan zomaar een kilometer of 20 schelen op een rit. Dat in combinatie met het niet gebruiken van de verwarming moet een hoop doen. Ik zie het als een uitdaging. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Kanerr » do 08 sep 2022, 09:42

360km op een dag? Elke dag? Of ga je thuiswerken? Mag ik vragen wat voor functie je doet? Best wel interessant om voor zo een keus te gaan.

I3 is een leuke auto, kan ik geheel begrijpen. Vergeet alleen niet om wel dan een I3 te kiezen die een warmtepomp heeft, is een optie geweest namelijk.
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door damianw26 » do 08 sep 2022, 13:38

Interessant om te lezen dat de e-up zo onderstuurd is, je zou haast denken dat door de accu met laag zwaartepunt icm nog steeds een relatief laag gewicht het niet verkeerd zou sturen.

En poeh 360km per dag, vond 120 per dag in de file al stevige tijdverspilling..
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie