iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door Ozzy » di 06 dec 2022, 19:24

iichel schreef:
di 06 dec 2022, 18:42
maak daar maar 250Nm van bij een DQ200 :(

ja motor achteraf erin gelepeld inderdaad. op PQ25 is wel een 140/143pk CFH motor geleverd met een handbak.
Met het verhogen van de koppeldruk kan een DQ200 350nm hebben, alleen veel meer moet je niet gaan pushen als je 'm heel wilt houden. Zo kan de DQ250 weer 550 tot 600nm hebben, zolang je maar de koppeldruk verhoogd (DSG ''tuned'').
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » di 06 dec 2022, 19:26

klopt. de DQ381 is weer een stuk sterker en ook een DQ500 is een populaire upgrade.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door Ozzy » di 06 dec 2022, 19:48

iichel schreef:
di 06 dec 2022, 19:26
klopt. de DQ381 is weer een stuk sterker en ook een DQ500 is een populaire upgrade.
Klopt inderdaad. Ik vind het wel ironisch, want de DQ381 is een ''Chinese'' bak. Je zou verwachten dat ie dan juist minder sterk zou moeten zijn.
De auto van een maat van me was getuned naar iets van 380pk en 520nm als ik het me goed herinner en zijn DQ381 hadden de koekenbakkers van tuningbedrijf X origineel gelaten qua koppeldruk. Dat ging gewoon prima, kon de bak zonder problemen hebben.
Later is de auto opnieuw getuned door JD en toen is de software van zijn DQ381 ook direct aangepast. Toen kon je merken dat de bak veel beter tot zijn recht was gekomen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » di 06 dec 2022, 19:53

een bak chippen is natuurlijk veel meer dan alleen de koppeldruk omhoog doen. je kunt schakelmomenten (omhoog en omlaag) aanpassen, coasting uitzetten, wegrijden in z'n 1 of 2, remmen op de motor, snelheid waarmee die schakelt etc allemaal aanpassen.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door Ozzy » di 06 dec 2022, 20:17

iichel schreef:
di 06 dec 2022, 19:53
een bak chippen is natuurlijk veel meer dan alleen de koppeldruk omhoog doen. je kunt schakelmomenten (omhoog en omlaag) aanpassen, coasting uitzetten, wegrijden in z'n 1 of 2, remmen op de motor, snelheid waarmee die schakelt etc allemaal aanpassen.
Klopt. Het belangrijkste (om de bak te beschermen) is in ieder geval de koppeldruk verhogen en wegrijden in de 1 ipv in de 2 in het geval van een DQ200. De rest is een beetje bijzaak.
Mocht ik zo'n 1.4 TSI of 1.8 TSI nemen, dan wordt direct de bak software aangepast. Ik heb wel eens in een auto met een DQ200 gereden en dat was niks. Je rolt net weg en hoppa... gelijk in de 2.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » di 06 dec 2022, 20:19

er is wel een software update geweest voor de dq200 waardoor die veel langer in z'n 1 bleef. dat scheelt ook flink in de levensduur van je koppeling.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door Up!grade TSI » di 06 dec 2022, 21:49

iichel schreef:
di 06 dec 2022, 09:21
Ja dat is ook zo hoor, tenzij ik de loterij win zal ik nooit een Audi kopen, laat staan een RS. Dan heb ik veel liever een Skoda, Seat of VW. Ja, ik blijf VAG om een of andere reden wel trouw :P Maar dan zou ik weer nooit een Golf kopen. Ik wil graag een ruimere auto, wellicht zelfs als daily, en ik vind de passat b7, maar nog meer de b8, gewoon een prachtige auto.

In m'n Polo TDI heb ik op moment van schrijven een pk'tje of 190-200 en een slordige 450nm aan koppel. Da's ruim voldoende op een auto die net iets meer dan 1150kg weegt (droog). De up met z'n 75pk is een leuk karretje, 60pk was ook prima geweest want de toerenteller komt nooit voorbij de 4. De lol van de up is dat je, bij wijze van, vol gas door de bochten kunt gaan terwijl je met de Polo daar wel 3x over nadenkt.

En met de Up en de Polo vind ik dat ik twee mooie auto's heb gemaakt met letterlijk full options in geval van de Up. De Polo mist metallic lak en een panoramadak, twee dingen die ze nooit zal krijgen. Maar het zijn voor mij twee dezelfde auto's, een kleine, praktische auto waar je lol in kan hebben. En met de Up! heb ik echt het gevoel, deze is klaar, missie voltooid, tijdje mooi reclame mee kunnen maken, veel mensen mee blij gemaakt als leenauto voor m'n bedrijf. En nu door.
Een Up met 150pk zou je ook eens moeten ervaren, aanrader 👌🏻
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door Ozzy » wo 07 dec 2022, 16:45

iichel schreef:
di 06 dec 2022, 20:19
er is wel een software update geweest voor de dq200 waardoor die veel langer in z'n 1 bleef. dat scheelt ook flink in de levensduur van je koppeling.
Dat wist ik nog niet. De vraag is alleen hoe vaak wordt zo'n update uitgevoerd bij de dealer en vanaf welke periode is die software geïntroduceerd.
Wat ik wel weet is dat de koppelingsplaten van harder materiaal worden gemaakt tegenwoordig waardoor ze minder snel versleten raken.
Up!grade TSI schreef:
di 06 dec 2022, 21:49
Een Up met 150pk zou je ook eens moeten ervaren, aanrader 👌🏻
Dat klinkt ook leuk. 150pk met een gewicht van circa 1000kg.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door GunSpeed » do 08 dec 2022, 12:11

Wel spijtig dat je hem zo snel al van de hand doet maja als de fun eraf is … succes met je zoektocht 😁😎
up! Black BMT 75pk 3d

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » do 08 dec 2022, 12:12

Ja het was nooit het plan om de auto lang te houden. Mijn bedrijf heeft het niet druk genoeg om een bedrijfswagen te rechtvaardigen en 3 auto's is te veel voor 2 mensen met een rijbewijs. 4 als ik m'n oldtimer mee tel.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door GunSpeed » do 08 dec 2022, 12:15

Afbeelding

Ben ook wel echt fan van de achterspoiler 😎😎😎
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door OnlyWay=Up! » di 27 dec 2022, 18:36

Ha Michel,

Kunnen we je nieuwe slee ook ergens volgen?
Lijkt mij wel interessant!
EX: '17 UP! TSI

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » di 27 dec 2022, 18:37

Jazeker kan dat wel. Bijvoorbeeld op https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/i ... dsg.19398/
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door MiiElectric » wo 25 jan 2023, 14:43

iichel schreef:
za 04 jun 2022, 20:57
Stuurwiel verwarming is ook niet zo lastig op een facelift stuurkolom. Pre-facelift is iets meer werk. Je moet wel een stuurwiel hebben met verwarming.
Zou ook graag een verwarmbaar stuurwiel gaan plaatsen, omdat het een Seat is variant 5F0 van een Ibiza, Leon of Formentor met de fysieke knoppen. De Seat Mii is nooit met een mulifunctioneel stuurwiel geplaatst beschikt die dan wel over de juiste (facelift) BCM? (Mii Electric 2020)
Had op andere fora ook iets langs zien komen van het verwisselen van de sleepring (clock ring) van het type waar je het stuur vandaan hebt met natuurlijk de aansturing van de stuurwielverwarming, is dat verplicht? Zowel Gunspeed met z'n Golf 8 stuurwiel als jou heb ik daar niet over gehoord.
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: iichels VW Up! 1.0 MPI 2012 - Black Up 3-deurs

Bericht door iichel » wo 25 jan 2023, 14:46

Ik heb er een sleepring ingezet van een Golf 7 met verwarmbaar stuur en het een en ander gemodificeerd intern zodat de verbindingen weer kloppen.

De Mii BCM is hetzelfde als de Up BCM, dat zal een 1S0 937 090x zijn in de electrische Mii. Het enige wat je dan wel moet hebben is een module die de vertaalslag maakt tussen het 5F0 stuur (MEB/MQB evo) en PQ25 BCM.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Plaats reactie