Dagtrip naar Palermo.
Palermo. Een stad die mij intrigeert sinds ik voor het eerst the Godfather trilogie heb gekeken en boeken ben gaan lezen over alles wat met de "Cosa-Nostra" heeft te maken. U kunt zich dan ook voorstellen dat ik niet lang kon wachten na aankomst op Sicilië om Palermo te bezoeken.
Volgens het navigatiesysteem was het maar een half uurtje rijden naar de binnenstad van Palermo. Parkeervoorzieningen waren ruim aangegeven en de route leek weinig bijzonders, stukje snelweg, stukje B-weg en dan de binnenstad in. Wat kan er nou helemaal gebeuren?
Waar ik geen rekening mee had gehouden was de totale gekte in Palermo. Daar waar ik nog maar twee dagen eerder verbaasd was over de wijze waarop gereden wordt op het platteland en de kleine steden viel ik bijkans van mijn bestuurdersstoel toen ik doorhad hoe het er in Palermo aan toegaat. De gekte neemt exponentieel toe naarmate je dichter bij het centrum komt. Het begint aan de rand van het centrum. Een eventueel fileprobleem wordt daar, reuzehandig, opgelost door op twee rijbanen met zijn drieën naast elkaar te gaan rijden. Dat maakt dat de doorstroming een stuk sneller gaat maar brengt tevens met zich mee dat je voor je gevoel eigenlijk continu net iets te dicht op de bestuurders voor, naast en achter je rijdt. Gelukkig was ik goed voorbereid door de Lonely Planet en heb ik het advies van de schrijver maar opgevolgd: go with the flow. Dat ging wonderwel goed en toen het even wat rustiger werd dacht ik dat we de ergste gekte gehad hadden.
Niets bleek minder waar. Met het binnenrijden van het centrum worden driebaanswegen bevolkt door espresso-gevulde Italianen die het verkeer, naast een vorm van transport, zien als een levensecht spelletje Tetris waarbij rijdend geprobeerd moet worden om ieder beschikbaar gat op te vullen. In de praktijk rijd je dus gezellig met zijn vijven naast elkaar op een stuk weg dat net breed genoeg is voor drie auto's en een scooter maar liever nog twee auto's en een scooter naast elkaar. Mocht er onverhoopt toch nog ergens een piepkleine opening zijn, zeg maar genoeg voor een driewieler van een kleuter, dan duurt het nooit lang voordat een zich-Rossi-wanende Vespa-bestuurder het gat opvult en daarbij ook direct zijn remmen tot het maximale pusht.
Een heel andere wereld dan Nederland dus. Hoewel het feit dat elke auto minimaal één deuk heeft en menig auto in Nederland zelfs niet door de APK zou komen in verband met kapotte lampen of volledig verwoeste dorpels of andere dragende onderdelen van de carrosserie, wordt er wel eerlijk gestreden. Heb je een plekje als eerste gezien en ga je ervoor dan is het plekje ook voor jou. De claxon is daarbij je beste vriend. Nadat we een aantal keer door een wat onfris uitziend sujet naar een piepklein vakje gewezen waren, op een straat waar middels een bordje of 100 kenbaar werd gemaakt dat parkeren en toch echt niet de bedoeling is, hebben we een parkeergarage gevonden waarin de auto lekker in de schaduw bij kon komen. Inmiddels wees de temperatuurmeter al ruim 38 graden aan. Best warm dus.
Vol goede moed dus maar de stad in gelopen en ons daar verder verbaasd over de waanzin die Palermo is. De stad is in het verleden door vele verschillende groeperingen bezet en dat zie je terug in de bouwstijl. Helaas laat het verkeer niet toe om even een rondje door de stad te rijden dus hoe de haven en de buitenwijken eruit zien moet ik u schuldig blijven. Daarbij was het op een gegeven moment zo heet dat we besloten om maar weer huiswaarts te keren, Palermo is zeker een gave stad maar met bijna 40 graden op de meter is het er niet uit te houden.
De volgende keer dus maar even in het najaar of het voorjaar naar Palermo. Leuk excuus ook voor een road trip.
Een paar foto's:
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
De eerste dikke auto die ik op Sicily gezien heb. Gezien de heersende verkeersmoraal misschien niet zo vreemd.
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
Handsfree 2.0
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr
Palermo Sicily by
Tom westendorp, on Flickr