Günter, aangenaam.

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Gebruikersavatar
Glenn
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jan 2024, 10:15
Locatie: Den Haag

Günter, aangenaam.

Bericht door Glenn » do 04 jan 2024, 12:20

Beste mensen, hierbij stel ik u voor aan Günter. 8-)

Hij komt uit 2012, het is een 75pk variant en heeft ongeveer 150k gereden. Eigenlijk is 'ie van m'n vrouw, het is d'r tweede auto en in haar bezit sinds 2016 maar ik vind het gezien het aantal km's dat ik erin heb gereden ook wel een beetje mijn auto. We hebben beide altijd auto's van de zaak gehad maar toch ons UP'pie gehouden omdat het zo'n fijne en zuinige auto is. Momenteel heb ik geen auto van de zaak meer en m'n vrouw rijd alleen nog maar elektrische auto's, we hebben nu een Mini. Met zo'n kleine actie radius is onze UP toch nog een hele uitkomst, zeker voor vakanties.

In de familie hadden we altijd iemand bij een VW dealer werken dus onderhoud en aanpassingen waren altijd relatief goedkoop. Zo heb ik bijvoorbeeld twee jaar geleden cruise control(originele module) in laten bouwen. Onmisbaar, zeker omdat we er nogal eens een vakantie mee rijden.

Deze(of komende) maand zijn we van plan met 'm over de poolcirkel te rijden. Het plan is om heel Zweden af te rijden naar Rovaniemi in Finland en vervolgens via Finland weer af te dalen richting het zuiden.

We hebben getwijfeld om voor deze reis een goedkope AWD Volvo of Land Rover aan te schaffen maar na een paar proefritten lijkt dat toch allemaal wel duurkoop. Ondanks sneeuw en de belachelijke temperaturen nu in Scandinavië(-30!) moet het denk ik wel te doen zijn met onze UP. We blijven op hoofdwegen en die zijn doorgaans goed vrij en gestrooid in de winter.

Voor deze reis ben ik echter wel van plan om wat aanpassingen te doen zoals, nieuwe (sterkere?)accu, winterbanden, LED balk aan de grille. Ook vind ik 'm vrij laag, in de stad al veel moeite om zonder bumperschrapen in/uitrit constructies over te komen. Ik zoek ook naar een manier om 'n iets te verhogen of dit probleem om te lossen met grotere wielen.

Ik kan bij deze aanpassingen wel wat advies gebruiken en misschien hebben jullie nog andere ideeën waaraan ik moet denken voor (extreem)koud weer. Ik zal zo goed mogelijk mijn vragen in de juiste topics te plaatsen en jullie op de hoogte houden van vorderingen.


Groet, Glenn
Bijlagen
uppietwee.jpg

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Günter, aangenaam.

Bericht door Autheo » do 04 jan 2024, 15:29

Welkom op het forum!
Leuke plannen heb je, om de poolcirkel te bezoeken. Zelf heb ik geen ervaring in dergelijke koude omstandigheden, maar ik hoop dat anderen wel tips voor je hebben. Vermoed dat je al wel aan winterbanden, sneeuwkettingen e.d. gedacht hebt. Wel weet ik dat in Skandinavië een standkachel om 's nachts bevriezing van de motor te voorkomen niet als overbodige luxe beschouwd wordt.

Veel succes en plezier met de voorbereidingen. T.z.t. zien we graag de foto's van jullie expeditie hier graag terug!

Plaats reactie