Eerste "eigen" auto

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » wo 25 jan 2023, 15:59

Hallo,

Trotse gebruiker van een Seat Mii Electric te zien aan mijn gebruikersnaam. Bijna Full options Plus uitvoering.
Sinds juli 2020 in ons bezit, de auto is door mijn vader aangekocht maar ik mag er het meeste gebruik van maken.
Ben 22 jaar oud en volg nog een opleiding, HBO Automotive Engineering.

De auto wordt ingezet als dagelijks vervoer voor school en werk. Voor grotere afstanden staat er nog een Kia e-Niro en voor de boodschappen een Smart Brabus Electric uit 2013.

Inmiddels is er een aangepast
  • stuurwiel geplaatst door CM Customs, met deels geperforeerde lederen bekleding, 12u markering en rood met witte sticksels waarbij de onderzijde is afgevlakt.
  • Na een aantal langere ritten van meer dan 1 uur gaan rondkijken naar andere stoelen zoals Recaro's; aangezien het niet-OEM zijn en de hoge prijzen hier weer snel van teruggekomen. Wel een volledig nappa lederen interieur met geperforeerde en doorgestikte middenbanen laten maken en online pneumatische lendensteunen en opblaasbare zijwangen besteld en laten monteren.
  • De winterbanden zijn voorzien van de orginele FR-Line/Plus 16" velgen, de zomerbanden zijn voorzien van 16" immitatie GTI-design velgen.
  • Op de orginele telefoonhouder een 3D printsel gemaakt voor het huisvestigen van een Carpuride W103 Wireless Android auto systeem voor een groter beeldscherm voor het navigeren.
  • Kofferbakrandafdekking toegevoegd tegen het beschadigen.
  • Enkele aanpassingen doorgevoerd met OBD Eleven
  • VW Up metallic zwarte spiegelkappen
Er staan nog wel wat dingen op de lijst, ook in de verre toekomst aerodynamische aanpassingen aangezien de Cw-waarde van 0,36 wel wat naar beneden te halen is. Qua verbruik op de boordcomputer volg ik nog de richtlijnen opgegeven door Seat a 129Wh/km.

Wordt vervolgd, aangepast en foto's toegevoegd.
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door Tom Westendorp » wo 25 jan 2023, 20:10

Welkom!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door Up!grade TSI » do 26 jan 2023, 12:15

MiiElectric schreef:
wo 25 jan 2023, 15:59
Hallo,

Trotse gebruiker van een Seat Mii Electric te zien aan mijn gebruikersnaam. Bijna Full options Plus uitvoering.
Sinds juli 2020 in ons bezit, de auto is door mijn vader aangekocht maar ik mag er het meeste gebruik van maken.
Ben 22 jaar oud en volg nog een opleiding, HBO Automotive Engineering.

De auto wordt ingezet als dagelijks vervoer voor school en werk. Voor grotere afstanden staat er nog een Kia e-Niro en voor de boodschappen een Smart Brabus Electric uit 2013.

Inmiddels is er een aangepast
  • stuurwiel geplaatst door CM Customs, met deels geperforeerde lederen bekleding, 12u markering en rood met witte sticksels waarbij de onderzijde is afgevlakt.
  • Na een aantal langere ritten van meer dan 1 uur gaan rondkijken naar andere stoelen zoals Recaro's; aangezien het niet-OEM zijn en de hoge prijzen hier weer snel van teruggekomen. Wel een volledig nappa lederen interieur met geperforeerde en doorgestikte middenbanen laten maken en online pneumatische lendensteunen en opblaasbare zijwangen besteld en laten monteren.
  • De winterbanden zijn voorzien van de orginele FR-Line/Plus 16" velgen, de zomerbanden zijn voorzien van 16" immitatie GTI-design velgen.
  • Op de orginele telefoonhouder een 3D printsel gemaakt voor het huisvestigen van een Carpuride W103 Wireless Android auto systeem voor een groter beeldscherm voor het navigeren.
  • Kofferbakrandafdekking toegevoegd tegen het beschadigen.
  • Enkele aanpassingen doorgevoerd met OBD Eleven
  • VW Up metallic zwarte spiegelkappen
Er staan nog wel wat dingen op de lijst, ook in de verre toekomst aerodynamische aanpassingen aangezien de Cw-waarde van 0,36 wel wat naar beneden te halen is. Qua verbruik op de boordcomputer volg ik nog de richtlijnen opgegeven door Seat a 129Wh/km.

Wordt vervolgd, aangepast en foto's toegevoegd.
Welkom MiiElectric, leuke naam heb je, kom ik er maar slecht vanaf met gewoon Erik😜
Maar alle gekheid op een stokje, klinkt als een hele dikke Mii👌🏻👌🏻
Veel plezier ermee en benieuwd naar de foto's.
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » zo 29 jan 2023, 19:02

Nu even een volledige ronde voor het voorstellen.

Zoals in de openingspost ben ik een 22e jarige student. Jullie mogen mij Jelle noemen klinkt toch wat persoonlijker :)
Berijder van een Seat Mii Electric Plus in de kleur Tornado Red.

10 Juni 2020 is de auto besteld; 17 Juli 2020 konden we de auto al ophalen.

Bovenop de Plus uitvoering is er nog gekozen voor het Flex Pakket (in hoogte verstelbare bijrijdersstoel en kofferbakplaat) en het Technology pack (Parkeersensoren achter, Cruise Control en sfeerverlichting LED wit).
De keuze was uitgegaan voor een Seat Mii vanwege het sportievere design voor de binnenbekleding en standaard 4 jaar garantie i.p.v. €200 nog bij betalen. Hierdoor mis ik helaas de mistvoorlampen t.o.v. de Citigo en de achteruitrijcamera van de e-Up, gelukkig kan ik beide zonder :P .
Wij waren nog op tijd voor de €3000 cashback én konden mee doen met de SEPP a €4000.
Wegens de afwezigheid van een lederen stuurwiel die wel in de brochure stond vermeld heeft er een schikking plaats gevonden tussen de dealer en de RB verzekering. Dit geld is dan ook rechtstreeks naar een nieuw echt lederen stuurwiel gegaan.

Dat nieuwe stuurwiel is 22 oktober 2020 geplaatst door Chico van CM Customs te Hengelo.
Half geperforeerd leer, half glad leer, 12 uur marker, Wit-rood-wit stiksel, afgevlakt, verticale stiksels tussen de materialen en de vlakken waar bij de andere 2 VAG knoppen zitten ook met wit leder bekleed.
Ook na 2 jaar nog steeds blij met het stuur, ook al lonkt een nieuw verwarmbaar 5F0 stuurwiel ook 8-)

Halverwege 2021 de gedachte gehad aan andere stoelen, voornamelijk Recaro's voor meer comfort en steun. De kosten, frame en het missen van OEM stoelverwarming en airbag hadden mij over de streep getrokken om alleen de bekleding aan te pakken. Hierbij zijn er wel nog pneumatische lendensteunverstelling met handpompje en pneumatische bolsterverstelling met handpompje toegevoegd voor een betere ondersteuning van rug en tegen het verschuiven van de rug. Had het ook graag op de zittingen geplaatst echter kon dit niet vanwege de plaatsingen van het stoelframe. Met de jaarwisseling van 2021 naar 2022 mijn lederen interieur kunnen ophalen bij een oude kennis. €950 later had ik een deels geperforeerd nappa lederen interieur, rood dubbel doorgestikt en een rode bies t.v.v. de oude witte bies.

Nu de wegen weer drukker waren had ik veel Google Maps open staan, wegens een Fold 3 paste deze niet meer in de telefoonhouder geleverd in de Mii. Een andere telefoonhouder was aangekocht maar nooit gebruikt omdat ik al snel de reclames van Carpuride tegen kwam voor Wireless Android Auto. Rechtstreeks aangesloten op de 5V/1A USB achter de telefoonhouder en eerst via Bluetooth verbonden aan de auto maar voor stabiliteit nu maar met een AUX kabel.

Optisch op marktplaats nog 2 zwart metallic spiegelkap van een Up kunnen aanschaffen en verwisseld met de rode. DPD komt binnenkort langs met een diffuser van een Skoda Citigo Monte Carlo in de hoop dat de breedte klopt...
Stadsverlichting overgestapt naar LED, helaas niet dimmend met het inschakelen van dimlicht. Dimlicht overgestapt naar de Osram Nightbreaker Laser 200, zeker met grootlicht een fikse verbetering ook wegens het programmeren van dimlicht ingeschakeld laten bij grootlicht. Programmeren gebeurd met een OBD Eleven, ook teardrop whipping, achterruitenwisser uitschakelen bij achteruitrijden, aanpassen tijd CH en LH, comfortknipperlichten 5x en wat andere comfort verhogende aspecten.

Voor de bescherming inmiddels nieuwe rubberen matten gekocht specifiek voor de elektrische drieling wegens de batterij onder de voorstoelen toch wat anders. Daarnaast de kofferbakbekleding voor de drempel.

Inmiddels staat de teller op ruim 47K km inclusief 2 halve jaren aan corona waardoor we vanuit thuis moesten werken.
5 keer in de week rij ik vanuit huis naar het Automotive Campus zo'n 40 kilometer enkele reis; in de winterperiodes kan dit 2 keer, in de zomer kan dit drie keer. Op basis van de app i.c.m. een uitgebreid Excel bestand is het gecombineerd verbruik 12,98 kWh/100 km over de 47000 kilometer met een gemiddelde snelheid van 45 km/h. De gemiddelde snelheid is lager dan dat er uiteindelijk is gereden wegens het optellen van de rittijden bij snelladers en wanneer het contact wel aanstaat maar de auto niet rijdt (auto uitzuigen en wassen, wachten bij stoplichten en dergelijke). Ben wel blij met het verbruik omdat de WLTP opgave tussen de 12,7 en 12,9 kWh/100 km ligt. :clap:

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.
1. In Tilburg achter een auto bij het stoplicht die verkeerd stond voorgesorteerd een kusje gekregen. Er stond 452 kilometer op de teller... Altijd vervelend, de dag erop meteen op mijn (inmiddels oude) werk de voorbumper kunnen laten herstellen. Na 1,5 jaar opnieuw moeten laten herstellen onder garantie wegens het loslaten van de blanke lak, niet alleen maar door steenslag maar ook rond randjes.
2. Seat Mobility Service moeten bellen omdat de auto dienst weigerde na het uitrijden van een wasstraat met onderkant wassen. (nee toen nog geen krasstraat, ik werk er zelf, helaas inmiddels wel een krasstraat :oops:). Monteur van Van den Udenhout kreeg de auto ook niet aan de praat dus ging ie op de bergerswagen. Module van het batterijsysteem was beschadigd geraakt maar niet door waterschade.
3. Kortsluiting stoelverwarming op het moment dat er nieuwe lederen bekleding was ingepland...
4. Momenteel is het probleem water. Er komt water vanuit achter het dashboard en sijpelt naar beneden na een wasbeurt. Eerst dacht ik alleen bij de passagierszijde maar inmiddels is het ook nat onder de vloermat bij de bestuurder. Dealer gebeld, "Dat zal de paravaan dan wel zijn" maar die was leeg. Ook tijdens een controle bij de dealer zelf konden ze het probleem niet vinden en konden geen oplossing bieden omdat het een wachtafspraak is. Nieuwe afspraak staat 31-01 met haal- en brengservice, hopen dat ze nu wel de tijd nemen voor een correcte oplossing. Nu vind ik het niet meer gek dat de ramen zo vaak aansloegen ondanks wekelijkse reiniging en anti damp spray.

Ondanks wat probleempjes wel nog van plan een flinke lijst aan toevoegingen en mods uit te gaan voeren. Helaas moet dat momenteel nog gefinancierd worden van een bijbaan dus dat kan nog wel eventjes duren. Gelukkig ben ik nog steeds thuis hartstikke welkom en soms ook heel hard nodig :lol:

Verlanglijst:
  • Uitbereiding huidige 'mood' verlichting, instapverlichting, voetverlichting, deurvakverlichting en verlichting in het dak achter
  • Verlichte knoppen raam- en spiegelverstelling
  • Led of Xenon retrofitlab (oriënterend)
  • Auto verlagen met alleen veren of schroefset (oriënterend)
  • Rubberen strips onder de motorkap tegen het vuil
  • Motorkap isolatie, klinkt gek voor een elektrische auto (nog niet zeker van)
  • Ruitenwisservloeistof trechtertje Skoda
  • Instaplijsten
  • Aluring spiegelverstelling, raambediening mogelijk tegelijkertijd met toepassen verlichting knoppen
  • N.a.v. draadje over automatische kofferklep hier nog wat verder in gaan duiken wat mogelijk is
  • Leuker pedalenset dan de huidige
  • Bekleden van deurpanelen, middenconsole en handrembehuizing
  • Verwarmbaar stuurwiel generatie 5F0 (Formentor, Leon, Ateca Facelift, Tarraco)
  • Geluidsisolatie deuren (wanneer deurpanelen worden verwisseld)
  • Hoedenplank net Citigo
  • Kofferbak zijwand bekleding
  • 17 inch velgen maar wegens de actieradius drop van zo'n 20 km laten we dat maar even rusten in de ijskast... :?
Al met al heel wat te doen en veel uit te geven. Hopelijk gaat het mij allemaal zelf lukken waardoor we weer heel wat kennis rijker worden. :dance:

Als alles is voltooid en de auto is nog in bezit en ben hem nog niet zat dan is het de bedoeling om er een OG Ioniq van te gaan maken, ofwel het aanpassen en toepassen van aerodynamische verbeteringen.
Lijkt me ook héél gaaf als er een e-Golf motor werkend in te krijgen is, helaas zullen wel modules conflicten gaan geven. Ook zal niet het volledige vermogen beschikbaar worden omdat het voltage lager ligt in de e-Up t.o.v. de e-Golf.

Hieronder allemaal fotootjes waaronder ook een VERWACHTE actieradius van 411 km. ;)

Groetjesss,
Jelle/MiiElectric
Bijlagen
20220930_160455.jpg
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » zo 29 jan 2023, 19:04

Nog wat meer fotootjes, ging niet in een keer? Te veel tekst i.c.m. foto's toevoegen misschien? :lol:
Bijlagen
PXL_20230129_124943388.jpg
PXL_20230129_124926994.jpg
IMG20211230175003.jpg
IMG20201022115707.jpg
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

Erikup026
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 22:51

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door Erikup026 » zo 29 jan 2023, 22:53

Knappe auto. Veel plezier ermee. Wat voor scherm is dat?

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » zo 29 jan 2023, 22:55

Erikup026 schreef:
zo 29 jan 2023, 22:53
Knappe auto. Veel plezier ermee. Wat voor scherm is dat?
Carpuride W103, maar gaat onder vele verschillende namen op Bol.com, Amazon en AliExpress. Kosten vanaf €100.
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door Up!grade TSI » wo 01 feb 2023, 14:14

Mooi verhaal Jelle, hele dikke Mii en leuke plannen ook👍🏻
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » di 14 feb 2023, 21:59

Aliexpress op de telefoon gedownload en meteen enkele artikelen gekocht.
Als eerste kwam er een Philips LED setje aan, even tot de avond gewacht voor het lichtbeeld en te vergelijken met Osram Nightbreaker Laser 200.
Het lichtbeeld van de halogeenlampjes afgeplakt en de LED's geïnstalleerd.

Het is een enorme bak licht, maar niet goed gericht, veel strooilicht te vinden boven de "lijn". Daarnaast knipperde een van de twee ledjes op een hoge frequentie. Bij deze LED's is het niet mogelijk het dimlicht en het grootlicht tegelijkertijd aan wat met de halogeen en een OBD11 wel gaat. Persoonlijk een fijner en misschien ook een luxer beeld, geen donker "gat" voor de auto bij grootlicht.

In afwachting van het geschil op Aliexpress maar voor €52 inclusief verzending was een Philips setje wel te proberen maar die philips ultinon pro 9100 laat ik denk nog maar even liggen.


Inmiddels is mijn waterlekkage aan de voorzijde ook opgelost, de voorruit is er na het vervangen in mei 2022 sinds twee weken geleden nog eens 2 keer uitgekomen omdat er niet voldoende kit bij een lasnaad zat waardoor er water kon binnensijpelen. Waarom dit zich zo laat pas heeft afgespeeld is helaas niet duidelijk geworden. Nu hopen dat het droog blijft.
Bijlagen
PXL_20230214_185351143.jpg
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

MiiElectric
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 20:21
Locatie: Oirschot

Re: Eerste "eigen" auto

Bericht door MiiElectric » di 14 feb 2023, 22:02

Andere artikelen gekocht op Aliexpress waren de trechter voor het ruitensproeierreservoir en een RVS pedalenset automaat.
Bij de dealer binnenkort een dopje voor de ruitenwisserarm bestellen, helaas ergens verloren geraakt.
Meteen dan ook de rubbers voor onder de motorkap en het netje onder de hoedenplank meenemen :D
Seat Mii Electric - Plus, Tornado red, lederen interieur, pneumatische lendensteun en wangen voorstoelen

Plaats reactie