De Miini (en Maxi) van gurby

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door gurby » do 18 jun 2020, 16:02

Hoi!

Sinds gisteren eigenaar van een Miini, naast de Seat Alhambra 2.0 TSI (260) Maxi die we al hadden. De Mii is wit, modeljaar 2014, 130.000km in Chill Out uitvoering mét cruisecontrol, en altijd keurig verzorgd door de eerste eigenaar van wie wij hem overnamen. Ga op dit forum eens rustig lezen te komende tijd om wat meer over dit model te leren!

De Alhambra is nodig voor het hele gezin, maar veel ritten (in de stad of bezoeken) die niet met het hele gezin gaan zijn prima, en veel milieuvriendelijker, te doen met de Mii. Dat was de reden van aanschaf en het is ook gewoon fijn en praktisch om een 2e auto te hebben.

Ben een autoliefhebber, heb hiernaast ook nog VW Corrado VR6 origineel maar die rijdt niet zoveel, is meer mooi en netjes houden :-)
Vind de Up! en Mii en Citigo ook leuke praktische en fijn rijdende auto's!

De Miini
IMG_20200617_202001.JPG
IMG_20200618_065729.JPG

En dit is Maxi
IMG_0177.JPG
IMG_3377.JPG
IMG_0173.JPG
IMG_0173.JPG (139.67 KiB) 5535 keer bekeken
Bijlagen
IMG_3377.JPG
IMG_0177.JPG
IMG_0174.JPG
IMG_0173.JPG
IMG_0173.JPG (139.67 KiB) 5536 keer bekeken
IMG_20200618_065729.JPG
IMG_20200618_065811.JPG
IMG_20200618_065824.JPG

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door Autheo » do 18 jun 2020, 21:52

:text-welcomewave:

Leuk weer een Mii erbij op het forum! Veel plezier er mii ;)

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door gurby » do 29 okt 2020, 16:46

Gisteravond ff olie ververst, dat is erg makkelijk bij dit autootje. En lekker goedkoop: een filter, een nieuw o-ringetje en 3,4 liter olie :mrgreen: De vorige eigenaar had een jaar en 14.900km terug een grote beurt van bijna 700 euro laten doen bij de dealer, incl bougies, alle filters, remmen schoonmaken enzo, dus ik kon me er nu goedkoop vanaf maken :clap: Olie 4 flessen Castrol, ringetje en filter kostten zo'n 50 euro.

Maar er komt nog wel wat bij: de Mii krijgt binnenkort 4 nieuwe Bilstein B4 dempers :mrgreen: Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, nu af fabriek sport onderstel maar hij is erg week en mijn dochter wordt er ook misselijk in (en dat is vaak een hele goede slijtage indicator!). Autootje nu zo'n 134.710km gelopen dus misschien wel 1 of meerdere dempers op. Kosten van de 4 dempers was 160 euro (ex verzendkosten), komen nog een paar zelfborgende moertjes bij denk ik.

Overigens het olieverbruik is de afgelopen maanden (waarin wij ruim 3.500km hebben gereden) nihil geweest, ben ik blij mee. Vorige eigenaar zei al dat hij nooit heeft bijgevuld, alleen de beurten bij de dealer. Hij waste de auto vaak en zorgde er goed voor als zuinige eerste eigenaar, maar de motorkap had ie nooit open gehad: dat was voor de garage ;)

Wat ik erg leuk vind, hierboven heb ik ook kort onze 7-zitter gezinsauto geïntroduceerd. Die hadden we voorheen als enige auto. Door nu ruim 3.500 km met de Mii te rijden ipv met de Alhambra, hebben we grofweg 155 liter benzine uitgespaard tov die Alhambra en daarmee óók ruim 350 kilo minder CO2 de lucht in geblazen! Dat zijn wel mooie statistieken.
Kijkend naar de benzineprijs hebben we in euro's ongeveer € 240 minder aan benzine uitgegeven in 4,5 maand tijd dat we hem hebben, dat is dus ruwweg € 650 op jaarbasis brandstofbesparing. Kijkend naar wegenbelasting (€ 232) , verzekering (€ 162) en onderhoud (ca € 300 p/j?) zullen we onderaan de streep met deze auto erbij ongeveer evenveel geld kwijt zijn aan vervoer dan toen we er maar 1 hadden zo lijkt het. Om dat te halen moet er dus niet teveel kapot gaan, maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Overigens is tijdens die 4,5 maand in ons bezit de navigatie er al uit gestolen en vorige week voor de 2e keer de ruit kapot geslagen, maar toen hadden de criminelen pech want de (nieuwe) navi lag netjes bij ons in huis. Maar wel 2 keer naar de schadeherstel dus, totale kosten van beide keren tesamen ruim € 1.150 maar gelukkig een goede verzekering dus ook geen eigen risico kosten.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door damianw26 » do 29 okt 2020, 20:53

Van een vagling rijden wordt je niet arm, top auto’s!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door Tom Westendorp » vr 30 okt 2020, 12:47

Mooie uiteenzetting!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door gurby » di 26 okt 2021, 13:32

We zijn op 3 dagen na precies een jaar verder, nadat ik in een post vertelde over de kostenbesparing en milieuwinst nu we de MII naast de Alhambra rijden. Een update nu, een jaar later:

De kilometerstand is nu exact 145.408 km, wat betekent dat we er sinds aankoop 14.229km mee gereden hebben. Zouden we al die kilometers niet met de Mii maar het de Alhambra hebben gereden, dan hadden wij 1.423kg CO2 extra uitgestoten en 626 liter benzine extra verstookt. Als ik uitga van een gemiddelde benzineprijs afgelopen anderhalf jaar van € 1,70 is dat een besparing van € 1.064,33. De werkelijke kosten in die tijd aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud bedroegen tot vandaag toe € 996,62. Dat is inclusief de nieuwe schokdempers van vorig jaar en incl spullen voor inbouw stoelverwarming (een klus die ik nog steeds moet gaan uitvoeren).
Als ik de waarde afschrijving van de auto zou meerekenen dan zou het natuurlijk negatief uitpakken, tenzij we de auto maar lang genoeg houden :-)
En over een paar maanden ga ik weer olie en remvloeistof verversen, maar goed is over een paar maanden pas weer (begin 2022). Hij geeft nu aan dat ie weer inspectie wil, de oliewissel is ook bijna een jaar geleden nu, maar ik wil eerst nog wat verder naar de 15.000 rijden, olie mag best iets ouder dan exact 1 jaar zijn wat mij betreft. Het is nu bijna 11.000km sinds de oliewissel van vorig jaar.

Kortom: we hebben dus een 2e auto met de Mii, met het grote gemak van 2 auto's bij huis ipv 1, en het heeft tot nu toe daadwerkelijk een aantal tientjes geld opgeleverd :-) En de auto bevalt nog steeds fantastisch! Overigens is mijn vrouw ook weer gaan werken sinds dit jaar en zij heeft de auto ook nodig voor woon-werk verkeer, dus op dit moment zouden we een 2e auto ook niet meer willen missen. Blijft gewoon een top karretje! En zodra ik een keer wél met de stoelverwarming aan de slag ga, ga ik dat hier in een topic met jullie delen.

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door Habenero TSI » di 26 okt 2021, 16:09

gurby schreef:
di 26 okt 2021, 13:32
We zijn op 3 dagen na precies een jaar verder, nadat ik in een post vertelde over de kostenbesparing en milieuwinst nu we de MII naast de Alhambra rijden. Een update nu, een jaar later:

De kilometerstand is nu exact 145.408 km, wat betekent dat we er sinds aankoop 14.229km mee gereden hebben. Zouden we al die kilometers niet met de Mii maar het de Alhambra hebben gereden, dan hadden wij 1.423kg CO2 extra uitgestoten en 626 liter benzine extra verstookt. Als ik uitga van een gemiddelde benzineprijs afgelopen anderhalf jaar van € 1,70 is dat een besparing van € 1.064,33. De werkelijke kosten in die tijd aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud bedroegen tot vandaag toe € 996,62. Dat is inclusief de nieuwe schokdempers van vorig jaar en incl spullen voor inbouw stoelverwarming (een klus die ik nog steeds moet gaan uitvoeren).
Als ik de waarde afschrijving van de auto zou meerekenen dan zou het natuurlijk negatief uitpakken, tenzij we de auto maar lang genoeg houden :-)
En over een paar maanden ga ik weer olie en remvloeistof verversen, maar goed is over een paar maanden pas weer (begin 2022). Hij geeft nu aan dat ie weer inspectie wil, de oliewissel is ook bijna een jaar geleden nu, maar ik wil eerst nog wat verder naar de 15.000 rijden, olie mag best iets ouder dan exact 1 jaar zijn wat mij betreft. Het is nu bijna 11.000km sinds de oliewissel van vorig jaar.

Kortom: we hebben dus een 2e auto met de Mii, met het grote gemak van 2 auto's bij huis ipv 1, en het heeft tot nu toe daadwerkelijk een aantal tientjes geld opgeleverd :-) En de auto bevalt nog steeds fantastisch! Overigens is mijn vrouw ook weer gaan werken sinds dit jaar en zij heeft de auto ook nodig voor woon-werk verkeer, dus op dit moment zouden we een 2e auto ook niet meer willen missen. Blijft gewoon een top karretje! En zodra ik een keer wél met de stoelverwarming aan de slag ga, ga ik dat hier in een topic met jullie delen.
Zo hoe vreselijk onzuinig is zo'n alhambra dan wel niet?
Vind het verschil erg groot
Of je rijdt ook vreselijk zuinig met de mii
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door Up!grade TSI » di 26 okt 2021, 23:08

Habenero TSI schreef:
di 26 okt 2021, 16:09
gurby schreef:
di 26 okt 2021, 13:32
We zijn op 3 dagen na precies een jaar verder, nadat ik in een post vertelde over de kostenbesparing en milieuwinst nu we de MII naast de Alhambra rijden. Een update nu, een jaar later:

De kilometerstand is nu exact 145.408 km, wat betekent dat we er sinds aankoop 14.229km mee gereden hebben. Zouden we al die kilometers niet met de Mii maar het de Alhambra hebben gereden, dan hadden wij 1.423kg CO2 extra uitgestoten en 626 liter benzine extra verstookt. Als ik uitga van een gemiddelde benzineprijs afgelopen anderhalf jaar van € 1,70 is dat een besparing van € 1.064,33. De werkelijke kosten in die tijd aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud bedroegen tot vandaag toe € 996,62. Dat is inclusief de nieuwe schokdempers van vorig jaar en incl spullen voor inbouw stoelverwarming (een klus die ik nog steeds moet gaan uitvoeren).
Als ik de waarde afschrijving van de auto zou meerekenen dan zou het natuurlijk negatief uitpakken, tenzij we de auto maar lang genoeg houden :-)
En over een paar maanden ga ik weer olie en remvloeistof verversen, maar goed is over een paar maanden pas weer (begin 2022). Hij geeft nu aan dat ie weer inspectie wil, de oliewissel is ook bijna een jaar geleden nu, maar ik wil eerst nog wat verder naar de 15.000 rijden, olie mag best iets ouder dan exact 1 jaar zijn wat mij betreft. Het is nu bijna 11.000km sinds de oliewissel van vorig jaar.

Kortom: we hebben dus een 2e auto met de Mii, met het grote gemak van 2 auto's bij huis ipv 1, en het heeft tot nu toe daadwerkelijk een aantal tientjes geld opgeleverd :-) En de auto bevalt nog steeds fantastisch! Overigens is mijn vrouw ook weer gaan werken sinds dit jaar en zij heeft de auto ook nodig voor woon-werk verkeer, dus op dit moment zouden we een 2e auto ook niet meer willen missen. Blijft gewoon een top karretje! En zodra ik een keer wél met de stoelverwarming aan de slag ga, ga ik dat hier in een topic met jullie delen.
Zo hoe vreselijk onzuinig is zo'n alhambra dan wel niet?
Vind het verschil erg groot
Of je rijdt ook vreselijk zuinig met de mii
1 op 11,8 gemiddeld zegt Finnik en 1 op 14,9 buitenweg/ 1 op 8,6 stad
Maar ja, wat wil je? 2.0 tsi met 200pk die 1838 kg rijklaar moet voortbewegen :shifty:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door Habenero TSI » wo 27 okt 2021, 08:53

Up!grade TSI schreef:
di 26 okt 2021, 23:08
Habenero TSI schreef:
di 26 okt 2021, 16:09
gurby schreef:
di 26 okt 2021, 13:32
We zijn op 3 dagen na precies een jaar verder, nadat ik in een post vertelde over de kostenbesparing en milieuwinst nu we de MII naast de Alhambra rijden. Een update nu, een jaar later:

De kilometerstand is nu exact 145.408 km, wat betekent dat we er sinds aankoop 14.229km mee gereden hebben. Zouden we al die kilometers niet met de Mii maar het de Alhambra hebben gereden, dan hadden wij 1.423kg CO2 extra uitgestoten en 626 liter benzine extra verstookt. Als ik uitga van een gemiddelde benzineprijs afgelopen anderhalf jaar van € 1,70 is dat een besparing van € 1.064,33. De werkelijke kosten in die tijd aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud bedroegen tot vandaag toe € 996,62. Dat is inclusief de nieuwe schokdempers van vorig jaar en incl spullen voor inbouw stoelverwarming (een klus die ik nog steeds moet gaan uitvoeren).
Als ik de waarde afschrijving van de auto zou meerekenen dan zou het natuurlijk negatief uitpakken, tenzij we de auto maar lang genoeg houden :-)
En over een paar maanden ga ik weer olie en remvloeistof verversen, maar goed is over een paar maanden pas weer (begin 2022). Hij geeft nu aan dat ie weer inspectie wil, de oliewissel is ook bijna een jaar geleden nu, maar ik wil eerst nog wat verder naar de 15.000 rijden, olie mag best iets ouder dan exact 1 jaar zijn wat mij betreft. Het is nu bijna 11.000km sinds de oliewissel van vorig jaar.

Kortom: we hebben dus een 2e auto met de Mii, met het grote gemak van 2 auto's bij huis ipv 1, en het heeft tot nu toe daadwerkelijk een aantal tientjes geld opgeleverd :-) En de auto bevalt nog steeds fantastisch! Overigens is mijn vrouw ook weer gaan werken sinds dit jaar en zij heeft de auto ook nodig voor woon-werk verkeer, dus op dit moment zouden we een 2e auto ook niet meer willen missen. Blijft gewoon een top karretje! En zodra ik een keer wél met de stoelverwarming aan de slag ga, ga ik dat hier in een topic met jullie delen.
Zo hoe vreselijk onzuinig is zo'n alhambra dan wel niet?
Vind het verschil erg groot
Of je rijdt ook vreselijk zuinig met de mii
1 op 11,8 gemiddeld zegt Finnik en 1 op 14,9 buitenweg/ 1 op 8,6 stad
Maar ja, wat wil je? 2.0 tsi met 200pk die 1838 kg rijklaar moet voortbewegen :shifty:
Pff wel zwaarder dan ik dacht zo'n alhambra, wel eens over chippen nagedacht? dan komt er nog wat meer uit de 2.0 TSI.
Lijkt me trouwens wel een fijne motor voor zo'n zware wagen.
Is idd nie zuinig maar om die besparing te halen erg zuinig rijden met de mii, 1 op 33 ofzo.
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: De Miini (en Maxi) van gurby

Bericht door gurby » wo 27 okt 2021, 15:13

De Alhambra is reeds door de eerste eigenaar naar JD Engineering gebracht, daar is hij van 200 naar 260 pk getuned. Het is een waanzinnig fijne auto om te rijden, inclusief DSG versnellingsbak en ik heb zelf vorig jaar nog originele adaptieve schokdempers geïnstalleerd, die een optie zijn op de bouwgelijke VW Sharan. Dus het onderstel kan nu ook in sportstand en dat verschil merk je echt :-) Eigenlijk zit alles erop en eraan, meedraaiende xenon, panoramadak, standkachel (die ook op benzine loopt trouwens) op timer en afstandsbediening, voorruitverwarming, aparte airco/kachel voor en achter (achterin zit gewoon echt een 2e kachelhuis voor meer verwarmend en koelend vermogen).

Hier een indruk van het project adaptieve schokdempers DCC (Dynamic Chassis Control): https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/46302-andere-veren-nodig-bij-dcc-inbouw/&do=findComment&comment=858618

We hebben die Alhambra nu al bijna 7 jaar (gekocht toen ie 3,5 jaar oud was), maar het kriebelt echt totaal niet om naar een andere gezinsauto te gaan kijken, denk en hoop dat deze nog vele jaren blijft. De 2.0TSI is motorisch ook een betere motor dan de 1.4 TSI, waar toch veel problemen met distributiekettingen enzo zijn. Afgezien van nieuwe bobines en bougies kort na aankoop heb ik er nooit wat aan gehad. Olieverbruik valt ook alles mee. Het laatste jaar geeft ie wel af en toe een motorstoring lampje, als ik hem uitlees met VCDS zie ik dat de storing komt van de wervelkleppen in het inlaatspruitstuk, dat is een bekend 2.0 TSI euvel. Er zijn modificatiesetjes om die kleppen er helemaal uit te halen, maar een gloednieuwe inlaat kost op Autodoc ook, afhankelijk van het merk, 85 - 250 euro, dus dat is ook te overzien om het tzt een keer te vernieuwen. Nu verdwijnt de storing steeds weer vanzelf na een paar dagen en is dan weer maandenlang afwezig, dus zo spannend is het allemaal nog niet. Voor de komende vakantieritten volgend jaar maar een keer een nieuwe erop zetten denk ik. Ik ben dus dik en dik tevreden over deze 2.0 TSI met motorcode CCZA, het schijnt dat oudere 2.0 TSI's in bv VW Golf en Audi's wel meer problemen hebben maar deze motorcode CCZA staat wel als betrouwbaar bekend. Wel berucht - bij pechvogels - is de kettingspanner (kost maar een paar tientjes), als ik ooit tijd en zin heb ga ik die nog een keer preventief vervangen. Hij staat nu al probleemloos op ca 155.000km overigens.

Bij die rekensom van benzine liters en kosten heb ik trouwens voor beide auto's gebruik gemaakt van het gemiddelde verbruik, dat de RDW opgeeft voor beide kentekens. Bij die Alhambra merk je echt dat die zuipt als een tempelier in stadsverkeer, daar is die niet voor gemaakt. Parkeervakken enzo ook allemaal wat lastiger, de Mii is veel fijner om bv mee naar de Jumbo te gaan voor de wekelijkse boodschappen.

Plaats reactie