Pim's VW Up! TSI

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Pim's VW Up! TSI

Bericht door Drup » ma 01 jun 2020, 12:39

Tuning verandert inderdaad niets op het het gebied van voertuigcatagorie en overschrijdt geen wettelijke constructiebeperkingen. Maar je vermogen en uitstoot veranderen toch wel? En de aanschafprijs (lees: BPM) is daar toch op gebaseerd? Zo zou je wettelijk gezien onterecht te weinig belasting kunnen betalen. Om vast te stellen of daar ook daadwerkelijk sprake van is, zou je de auto opnieuw moeten laten keuren. Dat doet niemand natuurlijk, waarmee je in principe niet meer legaal bezig bent toch?

Ik heb begrepen dat je je auto officieel moet laten herkeuren als je de vastgestelde waarden met meer dan 25% overstijgt. Bij een stage 1 tuning van de TSI ga je al van 90pk naar 135pk, dus kom je al ruim boven die 25% uit.

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Pim's VW Up! TSI

Bericht door NidayFright » ma 01 jun 2020, 15:00

Ze berekenen het verzekerde bedrag ook aan de hand van het aantal kw van de auto. Als ik exact dezelfde Up! zou rijden maar dan met standaard af-fabriek 180pk noem het wat, dan moet ik sowieso een hoger bedrag per maand betalen omdat de auto een hoger risico met zich mee brengt. Iemand van jonge leeftijd zal ook niet heel makkelijk een RS6 verzekerd krijgen. Maar bij chiptuning is het net een ander verhaal, dat zal het bedrag niet zo snel beïnvloeden. Je bent het wel min of meer verplicht om dit aan te geven aan de verzekerings-maatschappij. Het is meer dat ze er van op de hoogte zijn mocht er een keer een motorisch defect zijn. De kans is heel groot dat de reparatie niet zal worden vergoed als blijkt dat deze gechipt is, omdat het je eigen verantwoordelijkheid is. De meeste geven chiptuning ook niet door, dat maakt opzich niet veel uit zolang je er maar met je gezonde verstand mee om gaat. Krijg je een keer een ongeluk met de auto dan wordt er niet naar de chiptuning gekeken, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is meer dat mocht je je motor om zeep helpen en er wordt aangetoond dat deze is gechipt, waar ze sowieso achter komen dan wordt je claim afgewezen. Bij een Up! hoef je je daar ook niet zo snel zorgen over te maken, die kunnen het makkelijk aan of je moet echt als een debiel met de auto omgaan. Maar dan ben je het in mijn ogen ook niet waard om een auto te bezitten :D
Het is aan jezelf of je het aan geeft of niet. En heel eerlijk, persoonlijk zal ik het ook niet aangeven mocht ik de auto laten chippen.
No worries :dance:
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Pim's VW Up! TSI

Bericht door Drup » ma 01 jun 2020, 16:11

Ik zou me ook geen zorgen maken als ik Pim was. Uit eigen ervaring weet ik dat de auto zóóveel prettiger gaat rijden en niet alleen omdat je meer vermogen hebt. Echt 200% rijplezier! Maar als je als nieuwkomer op tunegebied vragen hebt over legaliteit dan kunnen we niet anders dan eerlijk zijn en toegeven dat je in een grijs gebied terecht komt.
NidayFright schreef:
ma 01 jun 2020, 15:00

Het is aan jezelf of je het aan geeft of niet. En heel eerlijk, persoonlijk zal ik het ook niet aangeven mocht ik de auto laten chippen.
No worries :dance:
Ik breng mijn Up! altijd naar de dealer voor onderhoud. Op het formulier dat je samen met de werkplaatsmedewerker invult, kun je een vinkje zetten bij "is getuned". Dat staat er niet zodat ze direct de politie en brandweer kunnen bellen, of je een extra gepeperde rekening kunnen presenteren (tenzij in garantietijd!). Dat staat er volgens mij zodat ze niet zomaar de motorsoftware zullen overschrijven. Dat is coöperatief, dus zo geheimzinnig hoeven we nou ook weer niet te doen over onze gechipte auto's... ;)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Pim's VW Up! TSI

Bericht door NidayFright » ma 01 jun 2020, 23:18

Ik heb het alleen over de verzekerings- deelnemer en de verzekeraar. Dat het een eigen keuze is om dit door te geven aan de verzekeringsmaatschappij.
Een VW dealer is een ander verhaal, daar zou ik het sowieso aan geven om problemen te voorkomen. Maakt het voor de dealer juist makkelijker dat ze hier van op de hoogte worden gesteld. Dat wordt ingevoerd in het systeem en is dan gekoppeld aan de auto:)
GTI DARK SILVER

pejayk
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:39
Locatie: Wormerveer

Re: Pim's VW Up! TSI

Bericht door pejayk » di 02 jun 2020, 21:54

Ik dank jullie allemaal voor de informatie! Vind het leuk om te zien dat je wordt geholpen als je met een vraag komt. Ben echt een stuk wijzer geworden. :D

Plaats reactie