Soort van 2 keer nieuw!

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » zo 13 jan 2019, 20:03

LS,

Wij zijn Rufus en Wilko en woonachtig in de één na duurste wegenbelasting provincie.

December van het vorige jaar zijn we onbevangen de VW dealer binnengelopen, waar vrijwel direct de aandacht werd getrokken door een goed aangeklede Up! Het bleek 1 van de eerste R-line opleveringen met afgezien van het panodak en de camera een "fulloption" Up! die ons als gegoten leek te zitten. Na nog 1 keer éxtra te zijn gaan kijken was na wat handjeklap de deal gesloten. Paperassen voor elkaar en kenteken aangevraagd zodat we 1 december kon rijden. Blij en tevreden...


IMG_1462.jpg


Of toch niet...

De pret was van korte duur. Nog steeds uitermate tevreden met de rijeigenschappen en uitrusting van de auto, miste wij na verloop van de 3 weken na de aflevering wat vermogen. Of het komt omdat we uit een A6 3.0 tdi komen óf omdat we proefgereden heb in een TSI weten we niet, maar na nog geen 17 dagen stonden we weer bij de dealer op de stoep.

De TSI zou nieuw niet meer leverbaar zijn wegens strengere emissienormen en voor een demo of occasion voelden we niets. Volgens de dealer zat er dan nog maar 1 ding op.. Precies, een GTI.

Zo gezegd zo gedaan (NOT!) het hele zwikkie omgeruild. Zonde van de knaken, maar allerminst van de keuze.
Afgelopen zaterdag onze zakraket opgehaald bij de dealer. Een (net als 5 weken geleden) top aflevering, met alleen het regenachtige weer als aandachtspunt.

IMG_2061.jpg

De eerste km's staan op de klok en tot op heden erg tevreden. Oké, ik hoor u denken "er zijn nog geen 3 weken verstreken", maar we'll see.
Er staan al wat wensen op de to-do list, waarvan er tot nu toe 2 zijn vervult.

1. Middenarmsteun
2. GTI paraplu :P
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
RoyBa
Vagling liefhebber
Berichten: 253
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 16:17
Locatie: Kampen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door RoyBa » zo 13 jan 2019, 21:16

Prachtige Up's! Al moet de R line je al gauw doen vergeten als je in het rode kanon stapt :)
Ooit begonnen in een witte Volkswagen Take Up!

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door arend van duijn » zo 13 jan 2019, 21:24

Power!!!!! Een mooi GTItje veel plezier ermee!!!

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door arend van duijn » zo 13 jan 2019, 21:30

Dat van de emissienormen is nieuw voor mij ! Dacht dat de TSI gewoon slecht verkocht ?

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » zo 13 jan 2019, 21:39

arend van duijn schreef:
zo 13 jan 2019, 21:30
Dat van de emissienormen is nieuw voor mij ! Dacht dat de TSI gewoon slecht verkocht ?
Voor mij net zo nieuw. Maar wat blijkt is dat de VW Up! GTI naast nog 1 ander model van VW als enige een roetfilter heeft op een benzineversie, waardoor deze nog binnen zijn gewicht/uitstoot klasse verkocht mag worden.
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door Tom Westendorp » ma 14 jan 2019, 09:15

Geweldige spec! Welkom hier! Leuke introductie. Wel bijzonder dat je binnen twee maand aan je tweede up! bezig bent. Dat heeft voor zover ik weet nog niemand jullie in de geschiedenis van het forum nagedaan. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rednax » ma 14 jan 2019, 11:15

Welkom met de mooie rode GTI.

Ik dacht snel te zijn met inruil tegen een GTI binnen een jaar, maar dit is wel een record denk ik zo :lol: :lol:
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door damianw26 » ma 14 jan 2019, 17:49

Proefrit met een tsi legt je in de luren als je daarna met 95nm gaat rijden. Maar meer dan prima opgelost als ik het zo zie, maakt hij het Rline pakket ook waar ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » ma 14 jan 2019, 20:48

Ter samenvatting;

Allereerst dank voor het warme welkom.
Van de huidige ruim 3500 leden zijn vast niet allen (even) actief, maar het lid zijn van een forum leek mij gezien de gedeelde kennis en ervaring een slimme zet.

De R-line vond én vind ik werkelijk een prachtexemplaar. De kleur was nou eenmaal die van het showroom model, maar past goed bij z’n karakter. De 17” polygon velgen maakte deze luxueuze Up! helemaal af wat mij betreft.
Van de 5 weken waarin we ervan genoten hebben heeft ie helaas 4 weken op 15” staal gestaan. Had ik geweten dat het van zulke korte duur zou zijn (én dat die dingen nu niet onder de GTI passen) hadden we ze uberhaupt nooit aangeschaft.

Enfin,
De switch naar de GTI lijkt (na maarliefst 2 dagen en globaal 200km) een prima keuze. Nét dat vermogen dat we misten. Natuurlijk lonkt de chip, maar het verstand m.b.t. de garantie weegt tot op heden zwaarder.

De middenarmsteun die we mee namen uit de R-line was een must wat ons betreft. Gaat het gas erop, dan heb ik beide handjes aan het fantastische stuur. Gaat het gas eraf ben ik toch een luie cruiser, met 1 elleboogje op de steun en de ander ergens leunend op de naad tussen carrosserie en het deurpaneel. Vandaag op en neer naar het werk een gunstige 1:21,2 volgens de verbruiksmanager overigens.

Daar waar de witte LED strip in het interieur van de High Up! R-line shique oogde, fluistert de rode in de GTI me zachtjes in de oren dat het overal net even wat harder kan. Leuk detail, al zag ik met wit wél wat meer van de inhoud van het handschoenen kastje. Je kan ook niet álles hebben.

Enkele gemissen of kanttekeningen zijn er ook.
Op volgorde van “hoe bestaat het” tot “ach..”;

• Gebrek aan olietemperatuur op de boordcomputer (MPI wél en TSI/GTI niet, daar kan ik echt niet bij)
• Ontbreken van verlichting bij de raam,- en spiegelbediening
• Geen standaard optie tot Xenon vóór en/of LED rondom
• Met druppels op de achteruitrijcamera issie zo goed als waardeloos
• De uitsparing voor het bedienen van de zonneklep zit gevoelsmatig aan de verkeerde kant (rechts i.p.v. links)
• Geen turbodruk klokje als feature in Maps and More. (Hier had de laptimer best voor achterwege gelaten mogen worden)
• Beats soundsysteem is wel aardig, maar de speakers in de achterdeuren zitten er wat mij betreft alleen voor de sier.


Aan de sound actuator stoor ik mij tot op heden niet.

De zoektocht naar leuke (en betaalbare) tenminste 16” grote wintervelgen met banden is begonnen. De 15” staal met banden en wieldoppen gaan in de verkoop.

N.B. voor het geval ik meer te vertellen heb m.b.t. mijn ervaring in de GTI, is daar hier de plek voor? Of is het aan te raden elders op het forum een topic te starten.

Let me know!
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door Upsilon » di 15 jan 2019, 10:12

Had je niet beter een proefrit kunnen maken? Had je een hoop geld gescheeld :P
Gebrek aan olietemperatuur op de boordcomputer (MPI wél en TSI/GTI niet, daar kan ik echt niet bij)
Het gebrek aan indicatie voor oliepeil is ergerlijker.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » di 15 jan 2019, 11:06

Upsilon schreef:
di 15 jan 2019, 10:12
Had je niet beter een proefrit kunnen maken? Had je een hoop geld gescheeld :P
Dat is een ding dat zeker is. De verkoper vroeg bij onze terugkeer gekscherend nog of we niet ook in een polo GTI wilden proefrijden, zodat we 3 weken later niet wéér op de stoep zouden staan. Daar kon ik dan weer niet zo om lachen..
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

7UP
Forum newbie
Berichten: 86
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:56

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door 7UP » di 15 jan 2019, 15:25

Goede keuze mooi kleurtje ook dat rood, veel plezier ermee.
Is wel een reuze stap van A6 3.0 tdi maar ook in de kosten

Gebruikersavatar
Snowdude
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: di 20 jun 2017, 20:29

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door Snowdude » za 02 feb 2019, 23:26

Leuk verhaal en netjes opgelost van de dealer. Ik dacht dat ik snel was met inruilen van een auto :mrgreen:

Ik heb nog een setje 16 inch winter velgen liggen. Mocht je interesse hebben. Ze zitten nu nog onder mijn Up! TSi en gaan er over ongeveer 3 weken onderuit wanneer ik de Up ga inleveren voor de Polo GTI.

Afbeelding
VW Polo GTI (AW) 2.0 TSI
Audi A3 Cabriolet Sport Edition S-Line Dakotagrijs/bruine kap
MGB Roadster 1979 Oranje/zwarte kap

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » za 02 feb 2019, 23:31

Snowdude schreef:
za 02 feb 2019, 23:26
Ik heb nog een setje 16 inch winter velgen liggen.
PB gestuurd ;)
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » do 14 feb 2019, 22:30

RoyBa schreef:
zo 13 jan 2019, 21:16
Prachtige Up's! Al moet de R line je al gauw doen vergeten als je in het rode kanon stapt :)
Inmiddels een maand verder en ik kan je niet anders dan gelijk geven.

Ik gebruik de GTI dagelijks voor woon-werkverkeer en heb er dan ook al zo’n 3600km mee gereden en ben 4 (hand)was beurten verder.
Over het algemeen rijd ik kalm (als in “verbruiks record”) en dat levert een verbruik op van zo’n 1:21. Een dagje Kaatsheuvel op neer daarentegen zette een record neer van 1:14 :?

Het vermogen is lekker, maar kan altijd meer. Het gevolg: een spaarpotje voor 1. een downpipe (by EPS) en 2. tuning (by VAG tuning is het idee).
Niet vandaag op morgen, maar iets om naar uit te kijken.

Wat ik mij nog afvraag is of meer Up! eigenaren een tikkend geluid ervaren bij stationair toerental met de koppeling ingedrukt?!?!

To be continued...
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door rrvandooren » vr 29 mar 2019, 06:38

Vooruit, de “pk spaarpot” ietwat geplunderd voor een noodzakelijk kwaad zogezegd.

De laatste weken ben ik meer en meer geïnteresseerd geraakt in het verLEDden van de voorkant. Gewikt, gewogen en vergeleken..

Na wat informatie te hebben ingewonnen dan tóch maar de Hilox Black LED series 5700K aangeschaft, met direct ook maar de LED knippers.

Mooi resultaat! Bij alleen de knipperlichten is het dragen van een zonnebril al aan te raden.

De foto’s zijn gemaakt in een parkeergarage, ook om het lichtbeeld te testen. Het aanzicht van de lampen is vertekend door de camera, maar geven een goed beeld van de “kleur”.

Erg blij mee!
Bijlagen
7747C54E-60F0-4EB2-89C0-7CEA4EFB8887.jpeg
1E9DD790-A358-4231-A5EC-558BF3F51839.jpeg
4B202952-4007-45ED-BC87-088AD517C19E.jpeg
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Soort van 2 keer nieuw!

Bericht door Tom Westendorp » vr 29 mar 2019, 08:55

Ziet er goed uit!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie