Budha stelt zich voor
Geplaatst: ma 16 apr 2018, 16:51
Hallo allemaal,
Ik ben altijd een beetje voorzichtig met mijn identiteit op het internet, maar dat betekent niet dat er niets valt voor te stellen.
Tien jaar geleden heb ik een Mazda MX-5 gekocht. Fantastische wagen om mee te toeren en een erg leuke auto om mee te rijden. Maar helaas niet heel economisch. De meeste kilometers maak ik met woon-werkverkeer en dat tikt best wel aan, met privékilometers erbij zit ik over de 20.000 per jaar.
Daarom besloot ik zes jaar geleden om een tweedehands Citroën C1 erbij te nemen voor de zakelijke kilometers. Dat was een schot in de roos. Het verbruik was laag (1:18,5), onderhoud en verzekering waren spotgoedkoop en ook de wegenbelasting, die er op een gegeven moment bij kwam, was erg betaalbaar. Het rijgedrag was natuurlijk niet vergelijkbaar met de MX-5, maar die was er voor de weekenden.
De Mazda is inmiddels verkocht en de jaren beginnen zwaarder te wegen voor de C1. Met bijna 225.000 kilometer op de teller en verschillende aankomende kosten is het tijd om afscheid te nemen. Dat zuinige rijden bevalt mij echter wel, dus wordt het zoeken naar een waardige opvolger. De Spritmonitor app heb ik altijd gebruikt om mijn autokosten mee te registreren en volgens hun databank is de VAG drieling ongeveer even dorstig. Uit de vergelijkende tests moet je eigenlijk concluderen dat de Hyundai i10 een completere auto is, maar die conclusie houdt geen rekening met het verbruik.
Uiteindelijk valt mijn keuze op een Move Up! Bluemotion uit 2015 met 45.000 kilometer ervaring in de parkeerplaatsvriendelijke kleur Hot Orange. De informatie op dit forum heeft mij enorm geholpen bij die keuze, dus dank daarvoor! Ik heb hier gelezen over aansluiten van speakers in de achterportieren, verlichting aanbrengen in de kofferbak, cruise control inbouwen, vermogen opschroeven naar 75PK, etc. Die extra speakers en verlichting zijn uiteindelijk niet nodig, want dat zit er al op.
Wat ik nog wil doen aan de auto is een leren stuur plaatsen en de extra paardjes loslaten voor als ik eens haast heb op de autobahn. Cruise control moet ik voor dat geld nog even over nadenken. Wat wel echt moet worden opgelost is de rooklucht van de vorige eigenaar.
Ervaring met de auto en z'n weggedrag heb ik nog niet, maar de eerste indrukken zijn heel positief. Hopelijk weer veel onbezorgde jaren.
Ik ben altijd een beetje voorzichtig met mijn identiteit op het internet, maar dat betekent niet dat er niets valt voor te stellen.
Tien jaar geleden heb ik een Mazda MX-5 gekocht. Fantastische wagen om mee te toeren en een erg leuke auto om mee te rijden. Maar helaas niet heel economisch. De meeste kilometers maak ik met woon-werkverkeer en dat tikt best wel aan, met privékilometers erbij zit ik over de 20.000 per jaar.
Daarom besloot ik zes jaar geleden om een tweedehands Citroën C1 erbij te nemen voor de zakelijke kilometers. Dat was een schot in de roos. Het verbruik was laag (1:18,5), onderhoud en verzekering waren spotgoedkoop en ook de wegenbelasting, die er op een gegeven moment bij kwam, was erg betaalbaar. Het rijgedrag was natuurlijk niet vergelijkbaar met de MX-5, maar die was er voor de weekenden.
De Mazda is inmiddels verkocht en de jaren beginnen zwaarder te wegen voor de C1. Met bijna 225.000 kilometer op de teller en verschillende aankomende kosten is het tijd om afscheid te nemen. Dat zuinige rijden bevalt mij echter wel, dus wordt het zoeken naar een waardige opvolger. De Spritmonitor app heb ik altijd gebruikt om mijn autokosten mee te registreren en volgens hun databank is de VAG drieling ongeveer even dorstig. Uit de vergelijkende tests moet je eigenlijk concluderen dat de Hyundai i10 een completere auto is, maar die conclusie houdt geen rekening met het verbruik.
Uiteindelijk valt mijn keuze op een Move Up! Bluemotion uit 2015 met 45.000 kilometer ervaring in de parkeerplaatsvriendelijke kleur Hot Orange. De informatie op dit forum heeft mij enorm geholpen bij die keuze, dus dank daarvoor! Ik heb hier gelezen over aansluiten van speakers in de achterportieren, verlichting aanbrengen in de kofferbak, cruise control inbouwen, vermogen opschroeven naar 75PK, etc. Die extra speakers en verlichting zijn uiteindelijk niet nodig, want dat zit er al op.
Wat ik nog wil doen aan de auto is een leren stuur plaatsen en de extra paardjes loslaten voor als ik eens haast heb op de autobahn. Cruise control moet ik voor dat geld nog even over nadenken. Wat wel echt moet worden opgelost is de rooklucht van de vorige eigenaar.
Ervaring met de auto en z'n weggedrag heb ik nog niet, maar de eerste indrukken zijn heel positief. Hopelijk weer veel onbezorgde jaren.