Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Hallo allemaal,
Mijn naam is Ron en ik ga morgen een UP! kopen voor ons thuis om goedkoop en toch comfortabel en in stijl km's te draaien (dure maar fun km's draai ik al met een 300pk Subaru WRX uit 2002
De Mitsubishi Colt van mijn vrouw wordt ingeruild tegen een strakke prijs en er zijn momenteel meerdere High-Up! versies ter beschikking bij Wealer in Heerlen die erg scherp geprijsd zijn:
Ik twijfel op dit moment nog welke voor mij het beste zou kunnen zijn en hoop dat jullie mij kunnen helpen door het beantwoorden van wat vraagjes:
- Het verschil in cijfers heb ik gezien, maar hoe merkbaar is het verschil tussen de 60pk en 75pk versie?
- Wat betekent: Ingebouwd via Individual (FC1)
- Wat is een "flashdrive west Europa (77G)"? Welke kaarten staan er standaard op de (PID)?
- Welke bekleding is slijtvaster en beter bestand tegen vocht, het kunstleder of de stoffen bekleding (lijkt een stomme vraag, maar iedere zondag ga ik duiken en kleed ik me in mijn huidige auto met half natte zwembroek op de voorstoel om)
- De mistlampjes van de UP!, werken die ook als bochtverlichting?
- Hoe zou een UP! black met panorama van 14500 euro rijklaar afschrijven ten opzichte van een complete High-UP! (zonder panorama) van 12000?
- Wat zijn nu eens echte must-have opties?
- De waterdichte rubberen inleg bagagebak, kan die alleen op de dubbele legvloer, of past deze ook helemaal onderin de bak? Dat wisten ze me bij de dealer ff niet direct te vertellen...
Hopelijk kan iemand van jullie nog wat van deze vragen beantwoorden, zodat ik morgen wat beslagener ten ijs kom.
Mijn naam is Ron en ik ga morgen een UP! kopen voor ons thuis om goedkoop en toch comfortabel en in stijl km's te draaien (dure maar fun km's draai ik al met een 300pk Subaru WRX uit 2002
De Mitsubishi Colt van mijn vrouw wordt ingeruild tegen een strakke prijs en er zijn momenteel meerdere High-Up! versies ter beschikking bij Wealer in Heerlen die erg scherp geprijsd zijn:
Ik twijfel op dit moment nog welke voor mij het beste zou kunnen zijn en hoop dat jullie mij kunnen helpen door het beantwoorden van wat vraagjes:
- Het verschil in cijfers heb ik gezien, maar hoe merkbaar is het verschil tussen de 60pk en 75pk versie?
- Wat betekent: Ingebouwd via Individual (FC1)
- Wat is een "flashdrive west Europa (77G)"? Welke kaarten staan er standaard op de (PID)?
- Welke bekleding is slijtvaster en beter bestand tegen vocht, het kunstleder of de stoffen bekleding (lijkt een stomme vraag, maar iedere zondag ga ik duiken en kleed ik me in mijn huidige auto met half natte zwembroek op de voorstoel om)
- De mistlampjes van de UP!, werken die ook als bochtverlichting?
- Hoe zou een UP! black met panorama van 14500 euro rijklaar afschrijven ten opzichte van een complete High-UP! (zonder panorama) van 12000?
- Wat zijn nu eens echte must-have opties?
- De waterdichte rubberen inleg bagagebak, kan die alleen op de dubbele legvloer, of past deze ook helemaal onderin de bak? Dat wisten ze me bij de dealer ff niet direct te vertellen...
Hopelijk kan iemand van jullie nog wat van deze vragen beantwoorden, zodat ik morgen wat beslagener ten ijs kom.
- Blackupzhz
- Forum newbie
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 09:03
- Locatie: Papendrecht
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Kan je in ieder geval antwoord geven op de laatste vraag: die mat kun je voor beide hoogtes bestellen, dus zowel op de bodem als op de verhoogde vloer. Maar het zijn dus twee verschillende types.
Up! / 60 pk / Black Up pakket / drive pakket / 4 deuren
Gadgets: witte sleutelcover / Polo 6R antenne / rubberen mat voor kofferbak / kentekenplaten met opgelegde letters / Up! hoesje voor PID
Het kan dus wel: samen weggaan in je uppie!
Gadgets: witte sleutelcover / Polo 6R antenne / rubberen mat voor kofferbak / kentekenplaten met opgelegde letters / Up! hoesje voor PID
Het kan dus wel: samen weggaan in je uppie!
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
bocht verlichting is niet standaart kan je bij VAG-COM in nuenen laten aan zetten zoals meerdere vette opties voor 2 tientjes zoals bijna iedereen hier heeft gedaan.
Besteld: High UP!, 60 PK, Bluemotion, 3-deurs, Red, Maps+more, Piaa dagrij, W8 Verlichting, Vagcom, Getinte ramen, Executive, Drive, Dynamic "Triangle", Geen type aanduiding, Dashboard Red, Beige Interieur.
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Ah! ok! dank je Rodebas, welke andere vette opties bedoel je dan? kan ik dat ergens op het forum vinden?
maar die bochtverlichting kan dus nog achteraf gewoon softwarematig..is niet dat ik daar iets van hardware af fabriek voor nodig heb....
maar die bochtverlichting kan dus nog achteraf gewoon softwarematig..is niet dat ik daar iets van hardware af fabriek voor nodig heb....
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
En Blackupzhz! thanks ook natuurlijk. ik ga dat morgen eens bespreken met die gozers...
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Must have opties zijn voor mij cruise control, navigatie dus zeg maar het drive pakket. Dat pakket is helemaal niet eens zo duur en je hebt er dan ook nog park distance control bij. Vind ik toch wel een van de beste pakketten uit de opties.
Laatst gewijzigd door Pop Up! op zo 30 dec 2012, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Klopt! Dat Drive pakket zit gelukkig op alle ups waar ik uit aan het kiezen ben.
De Ups die ik momenteel in overweging heb zijn de volgende:
60pk 3 deurs High Up!
met maps en more
drive pakket
decorinleg black pearl
climatic
executive pakket, 15 inch lichtmetaal
Dan is er nog een andere wel erg lekkere UP die dan ook nog het volgende erop heeft:
kunstlederen bekleding
panoramadak
UP black uitvoering met 16 inch en chroom lijstjes en weet ik wat allemaal.
Maar dat maakt dan wel even een verschil van 2500 euro en ik vraag me af of het dat wel waard is (voelt een beetje alsof je de helft daarvan al direct afschrijft bij aankoop)
Er staat bij VW landelijk ook nog eentje in de lijst die niet dat black pakket of leder heeft, maar wel 4 deuren heeft met het dynamic pakket. 4 deuren is misschien toch wel erg lekker en hij is 700 euro goedkoper dan de black.
Vandaar dat ik nog even aan het kraken ben in de bovenkamer...
Hebben jullie nog meningen hierover????
De Ups die ik momenteel in overweging heb zijn de volgende:
60pk 3 deurs High Up!
met maps en more
drive pakket
decorinleg black pearl
climatic
executive pakket, 15 inch lichtmetaal
Dan is er nog een andere wel erg lekkere UP die dan ook nog het volgende erop heeft:
kunstlederen bekleding
panoramadak
UP black uitvoering met 16 inch en chroom lijstjes en weet ik wat allemaal.
Maar dat maakt dan wel even een verschil van 2500 euro en ik vraag me af of het dat wel waard is (voelt een beetje alsof je de helft daarvan al direct afschrijft bij aankoop)
Er staat bij VW landelijk ook nog eentje in de lijst die niet dat black pakket of leder heeft, maar wel 4 deuren heeft met het dynamic pakket. 4 deuren is misschien toch wel erg lekker en hij is 700 euro goedkoper dan de black.
Vandaar dat ik nog even aan het kraken ben in de bovenkamer...
Hebben jullie nog meningen hierover????
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
het is allemaal natuurlijk eigen keus naar eigen gevoel en het lijstje met je belangrijke punten wat jij erop moet(wil) hebben.
Ik heb de panoramadak niet genomen omdat er airco in de auto zit en het voor die prijs geen extra toevoeging vond geven maar dat ik mijn mening.
Succes!
Ik heb de panoramadak niet genomen omdat er airco in de auto zit en het voor die prijs geen extra toevoeging vond geven maar dat ik mijn mening.
Succes!
Besteld: High UP!, 60 PK, Bluemotion, 3-deurs, Red, Maps+more, Piaa dagrij, W8 Verlichting, Vagcom, Getinte ramen, Executive, Drive, Dynamic "Triangle", Geen type aanduiding, Dashboard Red, Beige Interieur.
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Ja Rodebas, dank je...ik ben precies op zoek naar dit soort meningen. ik denk ook gedeeltelijk hetzelfde over dat pano dak.
Van de andere kant zal ik met dat autootje ongeveer 40000km per jaar gaan rijden en dan is het toch wel lekker als je het zonnetje niet alleen van achter de ruit mag bewonderen, maar als je hem ook in de auto kan verwelkomen.
Van de andere kant zal ik met dat autootje ongeveer 40000km per jaar gaan rijden en dan is het toch wel lekker als je het zonnetje niet alleen van achter de ruit mag bewonderen, maar als je hem ook in de auto kan verwelkomen.
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Leuk dat je een up! gaat kopen.
Panoramadak
Het panoramadak vind ik niet echt meerwaarde bieden, ik zie het meer als een gewoon schuifdak, van buiten lijkt het groter dan van binnen. Maar dat is persoonlijk. Heb je er 800 euro voor over, dan neem je het. Overigens houd ik niet van schuifdaken omdat je het eigenlijk alleen in de stad open kunt hebben. Ik ervaar op B-wegen en de snelweg altijd vervelende wervelingen en winddruk/lawaai met een schuifdak.
60pk-75pk
Het zijn in de praktijk niet de 15 extra pk's bij maximum toerental die je voelt. Want ze komen pas ná 5.000tpm vrij, tot die grens leveren de beide uitvoeringen evenveel pk's. Toch vind ik de 75pk een stukje fijner. De versnellingsbak (eindoverbrenging) van de 75pk is namelijk korter, waardoor je bij elke snelheid in een bepaalde versnelling méér toeren maakt (scheelt bij 100km/h ongeveer 350 toeren in de vijfde versnelling). Dat maakt dat de 75pk bij met name snelweggebruik echt fijner aanvoelt. Je hebt in de praktijk meer pk's bij alle snelheden omdat je altijd meer toeren maakt. Dat levert verder geen geluidsproblemen op, want ook de 75pk is zeer geruisloos op de snelweg (erg goed gedaan van VW). Wel is het verbruik van de 75pk iets hoger. Ik rijd 's-zomers 1 op 19 met mijn 75pk, terwijl ik met de 60pk waarschijnlijk wel 1 op 21 zou halen. Maar daar staat dus meer kracht onder het pedaal tegenover.
Afschrijving Black up (14.000) tegenover volle High up (12.000)
Afschrijving is voor het grootste deel afhankelijk van de nieuwwaarde. Er valt nog weinig over te zeggen, maar ik zou verwachten dat het afschrijvingspercentage hetzelfde is. Stel dat je up! na 4 (of 5) jaar nog de helft waard is, dan is de Black up dus nog 7.000 waard en de High up nog 6.000...
Must have opties
Ik vind het Drive pakket onmisbaar, alleen al voor de cruise control. De parkeersensor (achter) en de uitgebreidere boordcomputer zijn leuk meegenomen.
Executive pakket vind ik eigenlijk ook onmisbaar (airco en maps&more).
Bekleding
Hoe de bekleding zich houdt als je er met natte kleding op gaat zitten weet ik niet. Wel weet ik dat de bekledingsstof van de high up echt mooier is dan dat van de move up. En de bekleding van de Black up (of White up) is volgens mij ook nét weer wat mooier dan dat van de High up (net meer een luxe gevoel).
Succes met de keuze!
Panoramadak
Het panoramadak vind ik niet echt meerwaarde bieden, ik zie het meer als een gewoon schuifdak, van buiten lijkt het groter dan van binnen. Maar dat is persoonlijk. Heb je er 800 euro voor over, dan neem je het. Overigens houd ik niet van schuifdaken omdat je het eigenlijk alleen in de stad open kunt hebben. Ik ervaar op B-wegen en de snelweg altijd vervelende wervelingen en winddruk/lawaai met een schuifdak.
60pk-75pk
Het zijn in de praktijk niet de 15 extra pk's bij maximum toerental die je voelt. Want ze komen pas ná 5.000tpm vrij, tot die grens leveren de beide uitvoeringen evenveel pk's. Toch vind ik de 75pk een stukje fijner. De versnellingsbak (eindoverbrenging) van de 75pk is namelijk korter, waardoor je bij elke snelheid in een bepaalde versnelling méér toeren maakt (scheelt bij 100km/h ongeveer 350 toeren in de vijfde versnelling). Dat maakt dat de 75pk bij met name snelweggebruik echt fijner aanvoelt. Je hebt in de praktijk meer pk's bij alle snelheden omdat je altijd meer toeren maakt. Dat levert verder geen geluidsproblemen op, want ook de 75pk is zeer geruisloos op de snelweg (erg goed gedaan van VW). Wel is het verbruik van de 75pk iets hoger. Ik rijd 's-zomers 1 op 19 met mijn 75pk, terwijl ik met de 60pk waarschijnlijk wel 1 op 21 zou halen. Maar daar staat dus meer kracht onder het pedaal tegenover.
Afschrijving Black up (14.000) tegenover volle High up (12.000)
Afschrijving is voor het grootste deel afhankelijk van de nieuwwaarde. Er valt nog weinig over te zeggen, maar ik zou verwachten dat het afschrijvingspercentage hetzelfde is. Stel dat je up! na 4 (of 5) jaar nog de helft waard is, dan is de Black up dus nog 7.000 waard en de High up nog 6.000...
Must have opties
Ik vind het Drive pakket onmisbaar, alleen al voor de cruise control. De parkeersensor (achter) en de uitgebreidere boordcomputer zijn leuk meegenomen.
Executive pakket vind ik eigenlijk ook onmisbaar (airco en maps&more).
Bekleding
Hoe de bekleding zich houdt als je er met natte kleding op gaat zitten weet ik niet. Wel weet ik dat de bekledingsstof van de high up echt mooier is dan dat van de move up. En de bekleding van de Black up (of White up) is volgens mij ook nét weer wat mooier dan dat van de High up (net meer een luxe gevoel).
Succes met de keuze!
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Super antwoord! dank je wel! helpt alweer ontzettend om alles wat meer in perspectief te zetten!
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Heb net eens even gegoogled op die 60 en 75 pk motor, koppelkrommen en overbrengingsverhoudingen. Het klopt als een zwerende vinger zoals je het beschreven hebt. Als ik nu wist hoe ik plaatjes kon toevoegen, dan had ik de grafiek er eens bijgevoegd. Is best mooi om te zien hoe VW dat voor elkaar gekregen heeft...
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Trouwens: ik zie net in je onderschrift dat je een High up bluemotion hebt met een sportonderstel. Dat kan toch niet samen of wel?
Ik dacht dat de BMT standaard wel 15mm lager ligt, maar dat daar dan niet de sportdempers onderzaten?
Ik dacht dat de BMT standaard wel 15mm lager ligt, maar dat daar dan niet de sportdempers onderzaten?
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Als je regelmatig met vochtige kleding in je Up stapt, zou ik de kunstlederen bekleding serieus overwegen. Bij mijn Move Up is er met de sneeuw wel eens wat vocht op de zitting van de bestuurdersstoel terecht gekomen. Dit heeft geresulteerd in wat vlekken.
Deze zijn wel weer te verwijderen met bijvoorbeeld een Smartwax produkt. Maar om in jouw geval elke week de bekleding intensief te moeten reinigen lijkt me niet echt handig. De stof van een High Up zal qua structuur niet veel verschillen t.o.v. een Move Up en dus hetzelfde probleem opleveren.
Over slijtvastheid van de bekleding is op dit moment nog weinig zinnigs te zeggen, vermoed ik. Hier op het forum heb ik daar nog geen negatieve berichten over gelezen.
Deze zijn wel weer te verwijderen met bijvoorbeeld een Smartwax produkt. Maar om in jouw geval elke week de bekleding intensief te moeten reinigen lijkt me niet echt handig. De stof van een High Up zal qua structuur niet veel verschillen t.o.v. een Move Up en dus hetzelfde probleem opleveren.
Over slijtvastheid van de bekleding is op dit moment nog weinig zinnigs te zeggen, vermoed ik. Hier op het forum heb ik daar nog geen negatieve berichten over gelezen.
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Dank jullie wel allemaal!! Over 2 uur gaat het gebeuren wish me Luck!
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Waar ik zelf enorm spijt van heb is dat ik geen winterpakket heb genomen voor de electrisch verwarmbare spiegels. Erg handig, hierdoor heb je sneller/beter zicht s'ochtends bij bevroren spiegels.
En je krijgt er dan mistlampen en stoelverwarming bij. Ook niks mis mee.
Maar goed, mijn budget was bereikt en het houd ergens op natuurlijk.
Veel plezier vandaag.
En je krijgt er dan mistlampen en stoelverwarming bij. Ook niks mis mee.
Maar goed, mijn budget was bereikt en het houd ergens op natuurlijk.
Veel plezier vandaag.
- Antera
- Vagling liefhebber
- Berichten: 210
- Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
kan inderdaad software matig met sturen en/of knipperlicht.ronk_1976 schreef:Ah! ok! dank je Rodebas, welke andere vette opties bedoel je dan? kan ik dat ergens op het forum vinden?
maar die bochtverlichting kan dus nog achteraf gewoon softwarematig..is niet dat ik daar iets van hardware af fabriek voor nodig heb....
Ook zijn er nog wat anders opties die ook software matig geactiveerd kunnen worden:
Anti Carjacking
Tear Wiping
Comfort knipperlicht aanpassen
CH activeren
Parkeerlicht activeren
Gordelwaarschuwing uit
Achterlichten aan met dagrijverlivhting
Verbruiksmeter omzetten naar km/l
Dakraam Comfort opening
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09
Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage
Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Wat mij betreft maakt het niet uit of er 60 of 75 pk in ligt. Ik rijd vrij veel snelweg en heb geen problemen met invoegen/ inhalen - maar misschien dat je je rijstijl erop aan gaat passen.
Verder zou ik voor de 5 deurs versie gaan - ik vind de grote deuren - bij de drie- deurs erg lastig. Mijn vorige auto had er drie en ben blij dat ik er nu vijf heb.
Cruise Control en electrisch verstelbare/ verwarmbare spiegels is iets wat niet op mijn auto zit maar ga ergens in het voorjaar in ieder geval de Cruise Control erop laten zetten (en misschien ook nog wel de parkeer sensor - alhoewel ik die nu nog niet mis). De spiegels lijken me wel handig om erop te hebben zitten - alhoewel wanneer ingesteld kunnen ze blijven staan en als je je auto in een garage hebt staan is het verwarmbare niet nodig - maar wel weer leuk.
Denk dat het belangrijkste bij je beslissing is wat je uit wilt geven aan al dat leuke extra's... en wat wil je dat er perse opzit.
Let er wel op dat ze bij de verschillende uitvoeringen niet allemaal een dashboard kastje hebben. Iets wat ik in mijn Citigo mis en het er alsnog in laat plaatsen. Dus als je dat graag hebt.....
Succes straks bij dealer - ben benieuwd wat het uiteindelijk is geworden.
Verder zou ik voor de 5 deurs versie gaan - ik vind de grote deuren - bij de drie- deurs erg lastig. Mijn vorige auto had er drie en ben blij dat ik er nu vijf heb.
Cruise Control en electrisch verstelbare/ verwarmbare spiegels is iets wat niet op mijn auto zit maar ga ergens in het voorjaar in ieder geval de Cruise Control erop laten zetten (en misschien ook nog wel de parkeer sensor - alhoewel ik die nu nog niet mis). De spiegels lijken me wel handig om erop te hebben zitten - alhoewel wanneer ingesteld kunnen ze blijven staan en als je je auto in een garage hebt staan is het verwarmbare niet nodig - maar wel weer leuk.
Denk dat het belangrijkste bij je beslissing is wat je uit wilt geven aan al dat leuke extra's... en wat wil je dat er perse opzit.
Let er wel op dat ze bij de verschillende uitvoeringen niet allemaal een dashboard kastje hebben. Iets wat ik in mijn Citigo mis en het er alsnog in laat plaatsen. Dus als je dat graag hebt.....
Succes straks bij dealer - ben benieuwd wat het uiteindelijk is geworden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Thanks!! Met die 5 deuren heb je gelijk! heb een proefrit gemaakt in de 3 deurs en dat zijn toch wel grote flappen! ook de gordel zit erg ver naar achter, maar daar kom ik wel overheen
Ik ga nu douchen, dan nette hemd en stoute schoenen aan...ben benieuwd!
Ik ga nu douchen, dan nette hemd en stoute schoenen aan...ben benieuwd!
Re: Help! Morgen ga ik een UP! kopen, maar welke!!
Afschrijving werkt heel simpel merkte ik na vele gesprekken met de diverse dealers. Ten eerste gaat men bij het afschrijven uit van de standaard, dwz zonder de extra's die je erop hebt gekocht. De opties ben je dus bij aflevering al kwijt! Dan eerste jaar 20% en elk opvolgend jaar steeds 15%. Je kunt dus redelijk nauwkeurig zien wat je gaat overhouden na een, twee of drie jaar. Wel is het zo dat opties en kleuren die populair en tijdloos zijn de afschrijving ietwat beperken omdat een dealer zo'n auto redelijk makkelijk kan verkopen en geen risico loopt ermee te blijven zitten. Zo was een witte auto nog maar een paar jaar geleden een onverkoopbare auto en nu ineens lijkt iedereen er een te willen. Maar afschrijven doen we allemaal en het is altijd meer dan je verwacht of je dealer beloofde toen je de auto kocht. Niet fijn te lezen als je op het punt staat een auto te kopen maar het is gewoon part of the deal.