Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Deel hier al je ervaringen omtrent je geblazen up!
David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » wo 29 jun 2022, 18:35

Hallo, na het starten loopt mijn GTI even(30 sec) slecht. Hij loopt bij 1500/pm te “halen”. Het toerental gaat op en neer. Na het verwijderen van de tuning was dat weg. Nu weer laten tunen(door andere tuner) en het is weer terug. Af en toe met rijden mis ik wat vermogen, maar niet constant. Op de rollenbank geeft hij naar 6 runs ook verschillende waardes. 132pk en 247nm, 120pk en 195nm, 118pk en 240nm en de laatste 121pk en 248 nm. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Of weet iemand wat het zou kunnen zijn?
Hij is meerdere malen uitgelezen en gelogd. Geen resultaat. Ik hoor graag als iemand een idee heeft… Grt David

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Tom Westendorp » do 30 jun 2022, 11:34

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. De oorzaak lijkt in de tuning te zitten. Wie heeft de auto getuned? Ik zou terug gaan naar de Tuner.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door OnlyWay=Up! » do 30 jun 2022, 13:17

Dat is vervelend!
Wat Tom zegt zou ik inderdaad ook doen, terug gaan naar de tuner.

Andere vraag, wat voor benzine tank je?
EX: '17 UP! TSI

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » do 30 jun 2022, 20:45

Dat denk ik dus juist niet. Het zijn 2 totaal verschillende tuners. Dus het kan niet aan de tuning liggen. Tenminste niet aan de software.

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » do 30 jun 2022, 20:45

Ik tank Shell E5.

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » do 30 jun 2022, 20:46

Maar bedankt voor jullie reactie en meedenken.

Gebruikersavatar
Maarten Klinge
Vagling liefhebber
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:55
Locatie: Enschede

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Maarten Klinge » do 30 jun 2022, 23:36

Ik zou de auto laten uitlezen/laten tunen bij Vagtechniek of JDengineering, het is elke cent meer waard dan alternatieve tuners!
Up! GTI 2018 Full option
152pk 276Nm • KW V1 • OZ Formula HLT • Milltek Road+ • Racingline intake

Vorige auto's:
Up! TSI 2017 Full option
Seat Ibiza 1.5 Full option

Instagram: @Little_tsi

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » vr 01 jul 2022, 06:34

Ik ga dat zeker in overweging nemen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door dennuus1 » za 02 jul 2022, 16:02

David schreef:
do 30 jun 2022, 20:45
Dat denk ik dus juist niet. Het zijn 2 totaal verschillende tuners. Dus het kan niet aan de tuning liggen. Tenminste niet aan de software.

Welke tuners dan?

Er zijn een handjevol goede tuners in Nederland, de rest zijn prutsers.

Als jij bij 2 prutsers bent geweest die allebei dezelfde software gebruiken........

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » za 09 jul 2022, 16:10

De software is goed. De tuner waar ik kom is absoluut geen prutser. Ik ben op zoek naar een antwoord waar ik iets mee kan. Niemand heeft ervaring met boven genoemd verschijnsel?

Gebruikersavatar
Maarten Klinge
Vagling liefhebber
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:55
Locatie: Enschede

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Maarten Klinge » za 09 jul 2022, 17:22

David schreef:
za 09 jul 2022, 16:10
De software is goed. De tuner waar ik kom is absoluut geen prutser. Ik ben op zoek naar een antwoord waar ik iets mee kan. Niemand heeft ervaring met boven genoemd verschijnsel?
Ik zou zeggen haal de tune eraf en kijk dan of de auto dezelfde klachten heeft. Zo ja ligt het aan de tune en zou ik naar JD of VAG gaan. Als de auto zonder tune nog steeds klachten heeft ligt het aan de auto en moet je hem laten uitlezen op moment van het probleem. Succes!
Up! GTI 2018 Full option
152pk 276Nm • KW V1 • OZ Formula HLT • Milltek Road+ • Racingline intake

Vorige auto's:
Up! TSI 2017 Full option
Seat Ibiza 1.5 Full option

Instagram: @Little_tsi

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Ozzy » za 09 jul 2022, 20:20

David schreef:
za 09 jul 2022, 16:10
De software is goed. De tuner waar ik kom is absoluut geen prutser. Ik ben op zoek naar een antwoord waar ik iets mee kan. Niemand heeft ervaring met boven genoemd verschijnsel?
Ik zeg niet dat het zo is. Misschien is het wel zo, maar vergis je niet dat 99% van de “tuning bedrijven” in Nederland simpelweg het software inkopen en dit in elke auto zetten. De kans dat je bij beide tuners dezelfde file hebt gekregen kan best kloppen om die reden.

Als het probleem zich niet voordoet met tuning, dan ligt het aan de tuning.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » zo 10 jul 2022, 09:21

Er zit een dip in het midden toeren gebied. Ook zonder tuning. Alleen het halen doet hij niet zonder tuning. Het bedrijf waar ik hem laat tunen is een bedrijf waar het autobedrijf van mijn zoon zaken mee doet en dat is geen standaard software. Deze jongens controleren de oude en nieuwe software zelf. Oude software is verwijderd bij het bedrijf waar ik de gti gekocht heb. Nieuwe software is geïnstalleerd via het bedrijf van mijn zoon met zijn tuner. Ik zal contact opnemen met Vagtechniek. Kijken of zij wat weten. Ik houd jullie op de hoogte

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Ozzy » zo 10 jul 2022, 23:31

In wat voor staat is je luchtfilter en bougies? Anders eventueel een logje maken en kijken of ie pingelt/inhoud
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door Tom Westendorp » ma 11 jul 2022, 07:57

Ik begrijp dat de fout in de auto door duizend en één dingen kan worden veroorzaakt maar als je op voorhand de tuning wil uitsluiten dan maak je het jezelf denk ik onnodig lastig.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » do 14 jul 2022, 06:33

Alles is nieuw, bougies en luchtfilter. Log is ook al gemaakt en uitlezen levert niets meer op. Tuning is eraf geweest zoals al eerder gezegd. Dan is het halen weg. Maar de vermogens dip niet. Volgende week wordt alles nagekeken. Bedankt voor het meedenken allemaal

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door dennuus1 » do 14 jul 2022, 20:05

David schreef:
za 09 jul 2022, 16:10
Ik ben op zoek naar een antwoord waar ik iets mee kan.

Dan is het wellicht handig om voortaan ook voldoende informatie te geven, zeker als daar ook nog extra om gevraagd word...

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door NidayFright » wo 03 aug 2022, 00:50

Dit is mij niet onbekend wat betreft het schommelde toerental. Ik had soortgelijks ook bij mijn gti nadat ik bij JD Engineering was geweest voor stage 1 tuning. Het was vaker wel dan niet.

Zonder tuning loopt het toerental bij een koude start/motor altijd even iets op , de zogenoemde "opwarmfase". Maar dat was altijd constant voor een paar secondes en zakte het toerental daarna weer. Dat is verder geheel normaal. Alleen dit zelfde gebeurde dus niet meer na de tuning , het toerental werd wel verhoogd maar schommelde (voor dezelfde aantal secondes als voorheen) en zakte vervolgens weer. Daarna bleef het toerental constant. Dit was bij mij dan ook het enige , want tijdens het rijden had de motor geen dip , minder vermogen o.i.d. Het was enkel bij het starten maar dat werd op een gegeven moment wel enigszins irritant. Mede door dat er een Milltek onder hangt klonk het net alsof de motor niet goed liep , ondanks deze verder wel op alle 3 de cilinders liep. Verder ook geen storingen aanwezig in het geheugen.

Ik heb het een lange tijd aangekeken , maar er veranderde natuurlijk niks. Gezien het gewoon even simpel gezegd 'kut' en irritant werd , was ik van plan om terug te gaan naar JD Engineering. Daar ging nog wel even wat tijd overheen , maar in mei dit jaar stond er een afspraak gepland.

Moet er wel bij vermelden dat ik in die tussentijd een sportkat met downpipe had gemonteerd. Ik moest hierdoor sowieso wel terug voor nieuwe software. Maar eenmaal bij JD had ik het "probleem" ook aangegeven en werd er mij verteld dat dit dus veel vaker voor komt na een stage 1 tuning. De één heeft het wel , de ander niet. Het probleem zit hem voornamelijk in de opwarmfase van de katalysator e.d.

Ik meen mij te herinneren dat dit volgens hen wel oplosbaar zou moeten zijn met een herschrijving van de software. Je moet dit gewoon bij een goed aangeschreven tuner , zoals JD Engineering of Vagtechniek aangeven. Het ligt voornamelijk aan het feit hoe de motor reageert op de tuning-software. Dit is ook te herleiden aan de verschillende resultaten na een tuning op dezelfde auto. De één kan een hoger koppel hebben dan de ander met dezelfde software.

In ieder geval is het "probleem" met het toerental bij mij opgelost , gezien er nu (andere) stage 2 software in zit. De warmloopfase is er dan ook niet meer , die is er uitgeschreven als ook de start/stop functie. Sindsdien nul problemen gehad en rijdt die als een tiet.

Verder heb ik nooit een 'dip' ervaren (met en zonder tuning) tijdens het rijden , zoals hierboven wordt omschreven.

Was dit namelijk ook al voordat er überhaupt andere software in ging? Bobines verwisseld e.d. en een algehele check gedaan van de meest voorkomende onderdelen die invloed hebben op het vermogen van de motor? Mist de motor echt merkbaar vermogen? En is het altijd of sporadisch? Koude of warme motor?

Ik sluit tevens niet uit , dat het wellicht een kwestie van gewenning kan zijn om weer zonder tuning te rijden. Origineel zonder tuning gebeurt er namelijk niet zoveel in het lage toerengebied , de turbo komt vrij laat op gang maar slaat er dan wel opeens in. Bij een tuning wordt vaak het koppel over een groter toerentalgebied verspreid. Dit rijdt immers veel lekkerder voor de meeste , vandaar ik het niet uitsluit dat het maar lijkt alsof de motor vermogen mist / een dip heeft na het verwijderen van de tuning.

Als er verder geen foutcodes aanwezig zijn en je er van overtuigd bent dat alles in orde is en het reguliere onderhoud heeft gehad dan zou ik het toch gaan zoeken in de software en/of het probleem niet in de log zit en iets niet goed is gegaan bij het terugzetten van de originele software.

Ik heb over de stage 1 software ook mijn twijfels. De waardes van de tuning die jij vermeld lopen wel erg uiteen tussen de runs. Dat geeft mij niet een bepaald positief beeld over de tuner. Al is het enigszins niet heel vreemd dat het vermogen niet constant blijft na een aantal runs , dit heeft voornamelijk met de koeling te maken wat bij een Up echt ruk is. Bij 2 of 3 runs wijkt het vermogen en koppel onderling enkele tiendes af , als er daarna nog een aantal runs worden gedaan zonder een korte pauze dan kan het vermogen en koppel een stuk meer zakken , maar echt het heen en weer schommelen van de waardes zoals die hier staan omschreven zijn erg vreemd. Daar zou ik in ieder geval niet vrolijk van worden.

Niet persoonlijk bedoeld , maar adviseer toch ook om naar JD of Vagtechniek te gaan:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door OnlyWay=Up! » di 09 aug 2022, 20:04

Is het probleem inmiddels verholpen?
Of anders is de oorzaak al boven?
EX: '17 UP! TSI

David
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 jun 2022, 18:40

Re: Slecht stationair lopen na starten Up GTI met tuning

Bericht door David » ma 29 aug 2022, 17:32

Sorry ik was even afwezig ivm vakantie. Nee helaas is het probleem niet opgelost. Ik heb ook geconstateerd dat het niet volledig afgeven van vermogen ook zonder tuning aanwezig is. Inmiddels ook rooktest gedaan en er zijn geen lekkages. Nogmaals gelogd tijdens rijden wat ook weer geen storing gaf. Uitvoerig contact gehad met Vagtechniek, omdat zij pas over 6 weken een plek hebben. Zij gaven aan dat zij het probleem niet kennen. Ook de terugslagklep of pcv klep werkt goed. Dat is wat ik tot nu toe weet. En even voor jou Dennuus mijn eerste bericht was vrij uitgebreid. Mss voor jou niet uitgebreid genoeg. Dus bovenstaand verhaal komt er nog bij. NidayFright bedankt voor jouw uitgebreide toevoeging. Ik ga in ieder geval nog contact opnemen met Vagtechniek. Als ik meer weet zal ik het met jullie delen. Grt David

Plaats reactie