Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
ruurd
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 11:24

Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door ruurd » ma 31 aug 2020, 18:32

Eigenlijk zoals de titel aangeeft: voor het eerst heb ik afgelopen weekend een Clay Bar gebruikt om mijn voorbumper, motorkap, voorruit, achterruit, achterklep en achterbumper te reinigen.

Ik had er in eerste instantie weinig vertrouwen in maar door alle verhalen toch benieuwd geworden. Met name de vlieglijkjes op de voorbumper gingen er zonder hard drukken in 1 of 2 vegen eraf. Ook de achterbumper, die al 2 jaar geplaagd wordt door zwarte en gele stipjes die er onder geen omstandigheid vanaf gingen, had ik in no-time super wit en glad.

Na de behandeling de oppervlakte ingespoten met Armor All Shield Spray Was 500ml en uitgewreven met een microvezel doek.

Wat is jullie ervaring met Clay bars? Ik ben enorm verrast door het resultaat!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door dennuus1 » ma 31 aug 2020, 20:26

Het is de bedoeling dat je tussen het kleien en waxen de auto nog polijst...

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door Up!grade TSI » ma 31 aug 2020, 21:39

ruurd schreef:
ma 31 aug 2020, 18:32
Eigenlijk zoals de titel aangeeft: voor het eerst heb ik afgelopen weekend een Clay Bar gebruikt om mijn voorbumper, motorkap, voorruit, achterruit, achterklep en achterbumper te reinigen.

Ik had er in eerste instantie weinig vertrouwen in maar door alle verhalen toch benieuwd geworden. Met name de vlieglijkjes op de voorbumper gingen er zonder hard drukken in 1 of 2 vegen eraf. Ook de achterbumper, die al 2 jaar geplaagd wordt door zwarte en gele stipjes die er onder geen omstandigheid vanaf gingen, had ik in no-time super wit en glad.

Na de behandeling de oppervlakte ingespoten met Armor All Shield Spray Was 500ml en uitgewreven met een microvezel doek.

Wat is jullie ervaring met Clay bars? Ik ben enorm verrast door het resultaat!
Klei ook al jaren Ruurd, eerst alleen op de wc maar toen ontdekt dat je met klei van in mijn geval Meguiars je lak spiegeltjes glad krijgt :lol:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door Tom Westendorp » di 01 sep 2020, 06:07

dennuus1 schreef:
ma 31 aug 2020, 20:26
Het is de bedoeling dat je tussen het kleien en waxen de auto nog polijst...
Maar is geen must toch? Wel voor het beste resultaat maar als het er om gaat om een goede basis voor de wax te hebben is kleien ook al zeer zinvol.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

ruurd
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 11:24

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door ruurd » di 01 sep 2020, 07:34

Tom Westendorp schreef:
di 01 sep 2020, 06:07
dennuus1 schreef:
ma 31 aug 2020, 20:26
Het is de bedoeling dat je tussen het kleien en waxen de auto nog polijst...
Maar is geen must toch? Wel voor het beste resultaat maar als het er om gaat om een goede basis voor de wax te hebben is kleien ook al zeer zinvol.
Idd, heb ook video's gezien waar niet gepolijst wordt..

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door dennuus1 » di 01 sep 2020, 13:31

Kleien is om vuil uit de lak te halen, vervolgens ga je polijsten om kleine krasjes eruit te halen, en de lak te laten glimmen.

Van wax gaat de lak ook glimmen, maar dat word al snel minder. Wax moet je echt zien als bescherming.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door Up!grade TSI » di 01 sep 2020, 16:44

dennuus1 schreef:
di 01 sep 2020, 13:31
Kleien is om vuil uit de lak te halen, vervolgens ga je polijsten om kleine krasjes eruit te halen, en de lak te laten glimmen.

Van wax gaat de lak ook glimmen, maar dat word al snel minder. Wax moet je echt zien als bescherming.
Exact, zie foto
Bijlagen
stappenplan-G3-Formula-Pro.jpg
stappenplan-G3-Formula-Pro.jpg (201.17 KiB) 18108 keer bekeken
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door N!jntje » wo 02 sep 2020, 21:21

Polijsten na het kleien is zeker geen must.

Wel is het iets wat men in veel gevallen zal doen.

De reden: door het kleien ontstaan er krasjes. Afhankelijk van hoe schoon de klei is en hoe schoon de lak is --> zul je meer of minder krasjes maken.

Als we het hebben over een goede basis van de lak voor een eventuele wax dan zul je zien dat heel veel mensen het 'verkeerd' doen. Een goede basis voor een wax is een schoon en ontvet oppervlak. En vooral dit laatste word veelal vergeten.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door Tom Westendorp » wo 02 sep 2020, 22:06

Dat heb ik inderdaad al meer gehoord. Auto wassen met dreft schijnt zeer effectief te zijn om alle oude wax lagen te verwijderen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

ruurd
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 11:24

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door ruurd » wo 02 sep 2020, 23:07

Up!grade schreef:
di 01 sep 2020, 16:44
dennuus1 schreef:
di 01 sep 2020, 13:31
Kleien is om vuil uit de lak te halen, vervolgens ga je polijsten om kleine krasjes eruit te halen, en de lak te laten glimmen.

Van wax gaat de lak ook glimmen, maar dat word al snel minder. Wax moet je echt zien als bescherming.
Exact, zie foto
Begrijp ik volkomen, zou ook zeker zeer handig zijn al ziet het plaatje er wel heel erg commercieel uit: 6 verschillende tubes.. ;) No offense.

Eerst maar eens een goede polijst machine aanschaffen. Ging mij er meer om dat met klei je lak echt ontzettend goed kunt reinigen wat ik eerlijk gezegd totaal niet verwacht had. Aanslag die al jaren op de achterklep zat ging er al sneeuw voor de zon vanaf.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaring met een Clay Bar

Bericht door Tom Westendorp » do 03 sep 2020, 18:52

Je kunt natuurlijk elk weekend helemaal los gaan op je lak maar als je er al jaren niets aan hebt gedaan en je bent onbekend met autopoetsen dan is het resultaat dat je kunt behalen door alleen al met klei in de weer te gaan niet te bevatten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie