Wasstraat of emmertje met sop

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » zo 16 jun 2013, 10:07

Super! The more the merrier!

Let wel op dat je je moet inschrijven voor de dag. Nu nog plaats voor 23 auto's
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Snoopy » zo 16 jun 2013, 10:11

Ja, Superleuk om een ritje te maken en een mini meeting te hebben. Even wat andere forum leden ontmoeten... Jullie weten hoe ons te herkennen....
;) Snoopy

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door UPyouGO » zo 16 jun 2013, 10:24

Snoopy schreef:Ja, Superleuk om een ritje te maken en een mini meeting te hebben. Even wat andere forum leden ontmoeten... Jullie weten hoe ons te herkennen....
;) Snoopy

Herkennen...nee! ..ik niet :oops: ......ff gokje.....glimmend neusje en een sjaal.... ;)
Maar als ik het zo begrijp zal het niet moeilijk zijn....
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Snoopy » zo 16 jun 2013, 12:16

UPyouGO schreef:
Snoopy schreef:Ja, Superleuk om een ritje te maken en een mini meeting te hebben. Even wat andere forum leden ontmoeten... Jullie weten hoe ons te herkennen....
;) Snoopy
b


Herkennen...nee! ..ik niet :oops: ......ff gokje.....glimmend neusje en een sjaal.... ;)
Maar als ik het zo begrijp zal het niet moeilijk zijn....
Als je m ziet.... Dan weet je het meteen... (Tip: onthoud mijn avatar ;) )
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

dvh
Vagling liefhebber
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 20:23

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door dvh » zo 16 jun 2013, 12:23

Zonet dit potje besteld:
http://www.carclean.nl/product/Dodo_Jui ... 250_101054

Ben benieuwd :ugeek:

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » zo 16 jun 2013, 16:01

Ik ook maak je een kort review.

Heb zelf de triple polish van AF (mn voor in huis + de binnenkant van de deuren) - deze vind ik erg goed.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Autheo » di 18 jun 2013, 10:36

Inge schreef:Yep, schuursponsjes verboden terrein maak je alleen maar krassen mee.

Gewoon de auto goed infoamen (gloria fm10 + bijvoorbeeld) snow foam en een minuut of of 5 a 10 laten inwerken (dus ook die onderste rand) dan de hoge drukspuit erop, wassen 2M systeem en afspuiten weer met de hogedrukspuit dan ben je alle zooi ook van die onderste rand kwijt.
@ Inge,

Dank je wel voor je tip over het infoamen van de onderste rand. Ik heb de indruk, dat jij er veel van weet, dus misschien mag ik je nog wat tips vragen. Ik had je een pb gestuurd, maar weet niet of die wel is aangekomen, dus daarom hier:

Als welwillende leek op het gebied van auto's poetsen ben ik niet zo goed op de hoogte van alle termen. Door verder googelen ontdek je dan wel wat meer. Zo is het me iets duidelijker geworden waar foamen en Gloria FM10 voor staan. Zag op een poetsforum, dat jij zo'n handschuimpomp hebt. Omdat ik niet over een hoge drukspuit beschik, vermoed ik dat zo'n handschuimpomp voor mij dan ook een goede oplossing is. Ruim afspoelen met water lijkt me daarna voldoende (of wordt het alleen met een hoge drukspuit pas schoon?)

Wel vraag ik me af of de waslaag door het schuim al te snel vermindert. Dan zou je dus steeds na het foamen ook weer was moeten aangbrengen? En heb je nog een tip voor een goede waslaag, juist ook op dat onderste, ruwe gedeelte? Gewoon was aanbrengen en uitpoetsen is op dat ruwe oppervlak niet eenvoudig. Maar misschien kan het op een betere manier?

Bij voorbaat dank voor je tips!

Groeten,

Autheo.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » wo 19 jun 2013, 06:42

@Autheo - je PB inderdaad niet gehad.

Maar veel weet ik niet van auto's goed bijhouden hoor. Kom hierin ook pas kijken.

Ik gebruik zelf ook een Gloria omdat ik in een wasbox moet wassen en dat gaat heel prima. Eerst de auto infoamen ( minuutje of 5 laten intrekken - (beginnen met de wielkasten + wielen daarna van boven naar onderen kant voor kant infoamen). Dan spuit ik zelf af met de HD (in de wasbox zonder shampoo toevoeging want dan ben je je waxlaag kwijt) - maar ga er vanuit dat je met een gewone tuinslang en goed afspuiten ook al het nodige kwijt bent bent. Dan wassen (2em + wasmitt) met een shampo (Poorboys/ Dodo Juice (net wat je fijn vind - ik gebruik nu van DJ de Born to be Mild) en weer afspoelen met ruimschoots water. Daarna afrdrogen met een speciale droogdoek (anders krijg je krassen/ swirls) bijvoorbeeld Monello senza aqua. dan zou je om je waxlaag te boosten een detail spray kunnen gebruiken bijvoorbeeld PB QD+ of Reload (= een sealant die makkelijk en snel aante brengen is).

Als je je aan de hoeveelheden houd dan heb je weinig kans om je waxlaag te verminderen. Een beetje neemt het altijd af maar dat hoort bij wax ook. Het aanbrengen vind ikzelf niet zo lastig op de onderste rand tenminste met ene vloeibare wax (Collinite 845 gebruik ik o.a. hiervoor deze heeft een erg lange standtijd en wordt door velen in de autodetail wereld in de winter gebruikt vanwege de erg goede bescherming).

Verder kan ik je alleen maar aanraden om erg veel te gaan lezen op bijvoorbeeld het carclean forum zodat je de termen gaat berijpen maar ook gaat leren wat de verschillende producten doen. Hier staat ook een stappenplan handmatig wassen op met uitleg van een aantal producten + wat ze doen.

Succes met lezen en als je nog vragen hebt zal ik mijn best doen ze te beantwoorden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

dvh
Vagling liefhebber
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 20:23

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door dvh » wo 19 jun 2013, 14:59

dvh schreef:Zonet dit potje besteld:
http://www.carclean.nl/product/Dodo_Jui ... 250_101054

Ben benieuwd :ugeek:

Windermiddel is binnen.

Inge, gezien jij er blijkbaar meer verstand van hebt.
Doe ik er wijs aan een nieuwe auto hiermee te poetsen onder het mom van lak bescherming en behoud?

Jimup
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 21:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Jimup » wo 19 jun 2013, 15:28

Ik rij om de paar weken even door de wasstraat, vervolgens goed nadrogen met een zachte microvezeldoek en stofzuigen. Dan kan hij er weer tegenaan. Dat kost mij al een paar uur en als ik zie hoe snel hij dan weer vies is zou ik er niet tegen kunnen wanneer ik er veel meer uren in gestopt zou hebben.
Volkswagen up! - 2013 - 60pk - 5drs - high up! - Executive pakket - wit

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door JuP ! » wo 19 jun 2013, 16:43

Een goed gepoetste auto word ook minder snel vies.....;)
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door GuidoUp » wo 19 jun 2013, 18:59

JuP ! schreef:Een goed gepoetste auto word ook minder snel vies.....;)
+1

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Snoopy » za 29 jun 2013, 19:08

Vandaag kwam eindelijk de laatste bestelling binnen van carclean, en meteen eens even de Up! aangepakt...eerste keer dat ik een auto op de carclean manier doe. Maar wat een verschil en dit is nog wel een nieuwe auto, nou ja, 4 weken oud dan. Ben benieuwd hoe de Audi word als die onder handen is genomen.

Je bent zo heel anders bezig met je auto te wassen, eigenlijk is het meer verzorgen en onderhouden. En leuk om te doen, vandaag ook het perfecte weer gehad voor z'n eerste echte wasbeurt. Droog, geen wind, geen regen, en ook niet teveel felle zon. Ook meteen de sealant aangebracht. Dan is ie in ieder geval beschermd.

Ben er heel blij mee en ach zo houd je de auto ook mooi natuurlijk. Alleen ff wennen wat en hoe je iets moet doen met welk product, maar je kan veel op t carcleanforum terugvinden.

Aanrader voor onze andere Up! Rijders euh... Of moet ik zeggen liefhebbers?
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » za 29 jun 2013, 19:41

@dvh - als je je auto goed hebt gewassen kun je dit inderdaad gebruiken om hem te beschermen. Is hetzelfde idee als de triple polish van AF. Echter voor de buitenkant heb ik liever een enkel product(single purpose) ipv cleaner + beschermer ineen. Dit omdat de werking van losse producten beter is dan van alles in 1.
Als je voor DJ of PB producten wilt gaan zou ik voor de DJ limeprime (lite) of de PB Proff polish kiezen als paint cleaner en deze toppen met een glaze (PB black hole of white diamond) en hier 2 laagjes DJ wax (bv. rainforest)overheen zetten of de PB EXP sealant. Op deze manier heb je ene veel betere bescherming ( na de EXP kun je ook nog ene was zetten komt de looks ten goede).

@Snoopy, grappig dat jij dezelfde ervaring opschrijft als wat ik ook bij mezelf waarnam toen ik volgens het stappenplan (met goede producten) ben gaan werken. ook ik vind het heerlijk ontspannend. En inderdaad ik heb ook nooit geweten dat ene auto zo mooi kon gaan glanzen + goed beschermd kon zijn tegen de elementen. Ga je over de sealant nog een laagje wax zetten of doe je er een tweede laagje overheen? Voor welke sealant heb je trouwens gekozen?
Ik weet effe niet meer welke producten je hebt aangeschaft maar voor de winter kan ik je de Collinite 845 aanraden (2 laagjes aanbrengen met 12-24 uur ertussen) en je hebt een mega bescherming ( kan ook op de velgen).
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Snoopy » za 29 jun 2013, 20:15

Inge schreef:
@Snoopy, grappig dat jij dezelfde ervaring opschrijft als wat ik ook bij mezelf waarnam toen ik volgens het stappenplan (met goede producten) ben gaan werken. ook ik vind het heerlijk ontspannend. En inderdaad ik heb ook nooit geweten dat ene auto zo mooi kon gaan glanzen + goed beschermd kon zijn tegen de elementen. Ga je over de sealant nog een laagje wax zetten of doe je er een tweede laagje overheen? Voor welke sealant heb je trouwens gekozen?
Ik weet effe niet meer welke producten je hebt aangeschaft maar voor de winter kan ik je de Collinite 845 aanraden (2 laagjes aanbrengen met 12-24 uur ertussen) en je hebt een mega bescherming ( kan ook op de velgen).
Nou dat weet ik nog niet, het was eigenlijk de bedoeling om morgen een waxlaag te doen, maar we kwamen er vandaag achter dat we die dus nog niet besteld hadden, dus ik heb nu alleen de sealant erop. En we gaan even kijken wat we doen... We hebben de poor boys sealant nu, en voor de sealant, heb ik de white diamond gebruikt.
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » za 29 jun 2013, 20:30

Dan zou ik er morgen een tweede laagje exp op zetten - weet je zeker dat je alle hoekjes en gaatjes hebt gehad. Kun je daarna altijd nog een laagje wax aan brengen. Wel voordat je de exp aanbrengt de auto weer even goed afspoelen om van stofjes te ontdoen mits hij buiten overnacht natuurlijk.

Weet niet of je toevallig bij mij in de buurt woont (Utrecht Leidschenrijn) anders mag je wel wax lenen. Heb nog wel een panelpotje DJ rainforest rub staan.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Snoopy » zo 30 jun 2013, 10:03

Nou dat vind ik erg aardig aanbod van je. Ik zit in Hoofddorp, dus niet echt in de buurt. Maar als het weer even mee wilt werken vandaag, dan ga ik straks nog wel even een 2e laag exp aanbrengen (na t afspoelen uiteraard) en de volgende bestelling, die zijn we alweer aan t samenstellen..... :D
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Tom Westendorp » zo 30 jun 2013, 22:08

Leuk topic om te lezen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » ma 01 jul 2013, 05:54

Gaat goed! Ben benieuwd wat je allemaal gaar aanschaffen.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » ma 01 jul 2013, 09:57

Binnenkort moet ik maar weer eens een bestelling doen...
Ik moet deze vakantie een Porsche doen
Golf 6 cabrio
Golf 6 variant
Polo 9n3
Polo 6n2 GTI met turbootje :D (hopelijk deze vakantie... ivm tijd)
En natuurlijk mijn eigen up van binnen en buiten waxen (dashpad en deursponningen)

Dus komt weer een leuke bestelling aan :D

Voor de mensen die een sealant gebruiken. Hou er rekening mee dat een sealant pas is uitgehard na minimaal 12 uur. Hij moet dan wel uitgebufft zijn nadat deze is aangebracht. Na deze 12 uur pas aftoppen ;)

Plaats reactie