Wasstraat of emmertje met sop

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door UpSie » zo 09 jun 2013, 21:19

Goedeavond allen,
Ook ik hier ben degene die alles wast en poetst hier. Ben ook nooit tevreden hoe men iets aflevert.
Ik kan gerust op een mooie zaterdag s'ochtends om een uur of zes beginnen om dan pas om een uur of vijf s'middags er mee te stoppen, en dan is de binnenkant nog niet gedaan.
Ik begin altijd met het afspuiten van het grove vuil, laat het even weken, en spuit dan nog een keer af.
Daarna een grote emmer schoon water en een schone uitgewassen washandschoen, luchtjes afspoelen.
Daarna weer grondig afspuiten, en een grote emmer autoshampoo (shampoo van Waxoil) en de auto paneel voor paneel met een schone speciale autospons de auto wassen, eerste maal luchtjes tweede maal intensiever.
Daarna weer grondig afspuiten, en met een schone emmer water om de zeem uit te spoelen, de auto met een speciale autozeem afzemen.
Als hij droog is inwrijven met Waxoil onderhoudsmiddel, daarna kunstof en rubbers netjes behandelen.
Tenslotte de velgen poetsen en de banden netjes zwart maken.
Als ik dan nog tijd over heb doe ik binnen en de motor ruimte plus motor grondig.
Zo zijn ze na jaren nog steeds in showroom conditie.
Is toch heerlijk lekker intensief bewegen en lekker buiten de gehele dag.
En wat een bevredigend resultaat!
Nee voor mij geen wasstraat.
Tijd? dat maak ik ervoor is gewoon onderdeel van de hobby.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » ma 10 jun 2013, 06:15

Tof, te lezen dat ik niet de enige verslaafde ben.

En dat wij detailers ons gelukkig niet konden vinden in de manier van wassen door Micka + autopoetsbedrijf. En tja, Micka het is inderdaad geen reclame voor je bedrijf. Als ik klant was ging ik vlug naar een bedrijf dat het doet zoals het hoort.

Als k de auto doe tel ik daar een kleine week voor (full detail) omdat ik niet meer dan een 11/2 a 2uur per dag met de auto bezig kan zijn ivm de rug. En wil je alles goed doen dan heb je gewoon tijd nodig die zich daarna terug betaald in een mooie, glanzende auto.

Voor de vogel stront gebruik ik trouwens de spray van Mothers - werkt ook prima (zat bij mijn klei set en als lube gebruik ik hem niet).

@Upsie - ga alsjeblieft geen zeem gebruiken - ook geen speciale autozeem maar gebruik een droogdoek dan weet je zeker dat je geen krasjes krijgt. Deze bijvoorbeeld: http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102091. Ook kan ik je aanraden om eens te gaan kijken naar andere producten dan waxoil want er is zoveel beters... en voor een prima prijs. Zal je auto nog mooier gaan worden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door UpSie » ma 10 jun 2013, 20:46

Bedankt voor de tips Inge,
Ik wordt hier in de straat wel gezien als pietlut, maar begrijp dat er zijn die net zo nog niet erger zijn dan ik.
Vogelstront gaat er echt meteen af maar dan met gewoon water spoelen en zachtjes met de vinger oplossen.
Ik was zo goed en voorzichteg dat geen zandje de kans krijgt om achter te blijven..., maar ik ga wat betreft die doek zeker je raad opvolgen.
Ik had wel al de kleinere versies in m'n bezit, die gebruik ik als voordelig alternatief voor de waxoil versie.
Bij de action vandaan.
Ik zou graag alternatieven willen horen voor waxoil,
Sta open voor elk advies.
Ben van plan as Zaterdag inkopen te gaan doen dus..

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Vinniepilon » ma 10 jun 2013, 20:52

UpSie schreef:Bedankt voor de tips Inge,
Ik wordt hier in de straat wel gezien als pietlut, maar begrijp dat er zijn die net zo nog niet erger zijn dan ik.
Vogelstront gaat er echt meteen af maar dan met gewoon water spoelen en zachtjes met de vinger oplossen.
Ik was zo goed en voorzichteg dat geen zandje de kans krijgt om achter te blijven..., maar ik ga wat betreft die doek zeker je raad opvolgen.
Ik had wel al de kleinere versies in m'n bezit, die gebruik ik als voordelig alternatief voor de waxoil versie.
Bij de action vandaan.
Ik zou graag alternatieven willen horen voor waxoil,
Sta open voor elk advies.
Ben van plan as Zaterdag inkopen te gaan doen dus..

Groeten Leen.
Hoi Leen, gewoon kijken op http://www.carclean.nl en lid worden van het forum, daar staan zoveel tips en trucs :D en kan je meteen op de site spullen bestellen.

Pas op het is verslavend :mrgreen:
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » di 11 jun 2013, 06:25

@ Upsie hoop dat je hiermee wat kunt:
Je spullen niet in een winkel kopen maar echt via carclean doen - goede snelle service en fijne prijzen + wat zij hebben vind je niet in een winkel (daar is het veelal Mequiar's en die is voor veel zaken veel te duur en lang niet de beste)

Helemaal met Vinniepilon eens. Gewoon gaan lezen m.n. het stappenplan handmatig wassen - daar leer je veel van + verder aanmelden en vragen stellen voor je gaat bestellen of met carclean contact opnemen en ze om advies vragen.

En die doeken van de action niet gebruiken voor je lak - zijn veel te hard.

Voor het idee hieronder mijn 1e bestelling van carclean heb je een idee wat je nodig zou kunnen hebben. (Daarna nog de nodige gevolgd).

1 100540 Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml + Gloria fm10 foamer (via ebay.de iets van 25,--)
1 100861 Mothers Wax - Mothers - Ultimate Wax System - kit
2 100982 Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
1 101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
1 101219 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
1 101831 CarPro - Reload Spray Sealant - 50ml
1 102090 Monello - Peluche Bianco Trio
1 102096 Monello - Microfiber bundel - Unico (hier de trio variant van nemen - toen hadden ze hem niet - want al die doeken heb je echt nodig)
1 102202 Scratch Shield - Scratch Shield - Blauw
1 102089 Monello - Peluche Bianco - 45x65cm

Als aanvulling hierop kan ik je van AF de trim revive en satin tyre gel aanraden en van PB de Natural Look interieur dressing. De collinite wax kun je ook prima gebruiken om je velgen te beschermen (heeft een heerlijk lange standtijd)
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door UPyouGO » di 11 jun 2013, 09:05

Leuke link voor degene die interesse heeft.

Voor de machine ( dap)

http://forum.carclean.nl/cc_postst5922/ ... 0-900.aspx

Met het handje.

http://forum.carclean.nl/cc_postst5923/ ... deo-s.aspx

Altijd handig en leuk om te lezen.

Verstuurd van mijn G100W met Tapatalk
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door JuP ! » di 11 jun 2013, 10:54

Inge schreef: Als aanvulling hierop kan ik je van AF de trim revive en satin tyre gel aanraden en van PB de Natural Look interieur dressing. De collinite wax kun je ook prima gebruiken om je velgen te beschermen (heeft een heerlijk lange standtijd)
Voor de banden gebruik ik CarPro Perl ;) vind ik superspul !
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » di 11 jun 2013, 11:19

Of het is meguiars of het is SmartWax. Wat in mijn ogen 2 overpriced merken zijn qua lijn (ik heb het niet over de professionele lijn)

Ook voor de producten die inge noemt zijn er nog vele andere te krijgen. Er staan leuke dingen tussen. Maar ik zou je vooral eerst zelf oriënteren in wat er allemaal te krijgen is.
Als je voor foamen gaat dan zou ik er eerder 1 kiezen die beter is voor je standtijd van je wax. Magifoam bijvoorbeeld.
Als je al voor foamen gaat dan zou ik zowiezo aanraden om deze op de hogedrukreiniger te gebruiken. Mijn ervaring met een "tuinslang" foamsysteem is namelijk dat je hier amper wat mee af krijgt.
qua wax is mothers wax wel een goeie. Alleen niet kleurgerelateerd. Hier zou je wel over na kunnen denken.
Liquid insulator wax is een super wax voor de winter. Voor de velgen zou ik hem dan weer minder snel gebruiken ivm de hitte die van je remmen af komt. Een wheel sealant of RimWax is in mijn ogen daar beter geschikt voor.
Scratch shield met 2 emmers is wel een aanrader! Op den duur gaat het echt schelen wat swirls/marring betreft!

En verder kun je altijd vragen natuurlijk :D Ik heb zelf redelijk wat producten getest en uiteindelijk heeft een ieder zijn of haar voorkeuren :D

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » di 11 jun 2013, 13:07

@Nijntje helemaal gelijk in - was maar om een idee te geven. En inmiddels zijn al vele andere producten aan mijn collectie toegevoegd. Echter om te beginnen een prima start. Maar zelf inlezen en kiezen is altijd een goed idee.
Ben ondertussen een echte fan van DJ, PB en AF geworden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door N!jntje » di 11 jun 2013, 15:17

DJ en PB staat vooral in mijn kast.

Al blijf ik de DGPS van wolfgang echt super vinden! Mijn upje houdt wel van de DGPS 8-)

Gebruikersavatar
Jojo
Vagling liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 12:53

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Jojo » di 11 jun 2013, 17:29

Leuke discussies over wel en niet met de hand wassen c.q wasstraat.

Ik reed mijn oude auto ook altijd door de wasstraat :oops: maar sinds ik mijn nieuwe Upje heb doe ik alles met de hand en kijk ik regelmatig op het forum van Carclean voor tips en trucs. Het stappenplan is echt een aanrader voor de beginner. Mezelf een detailler noemen gaat te ver maar een lichte verslaving begint wel op te komen. :lol: Heerlijk hoor, om uren aan de up te besteden, wassen, cleanen, glazen, sealant en waxen. En glimmen dat ie dan doet, daar wordt ik blij van. :D

Gebruik tot nu toe voornamelijk spullen van Poorboys, prijstechnisch leuk om mee te beginnen en bevalt mij ook erg goed.
Spray & wipe staat in bestelling en ook de insulator wax van collinite. Ben langzamerhand de voorraad aan het uitbreiden.....

@ Inge. Ik ben er ook bij op de cc-dag, dus misschien komen we elkaar nog tegen. ;)
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Gebruikersavatar
JaiGO
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:24

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door JaiGO » di 11 jun 2013, 18:43

Jojo schreef:@ Inge. Ik ben er ook bij op de cc-dag, dus misschien komen we elkaar nog tegen. ;)
De Summer Detail? Ik ben er ook!
Kunnen we nog een kleine UP en GO meeting houden :D Misschien een tijd afspreken?

Maar mijn Go was ik met het 2 emmer systeem.
Alleen zou ik echt niet weten met welke ( exacte ) pads een glaze, sealant en wax aan kan brengen.
Gebruik nu de Dicso Duo en Mequairs foam pads.
Skoda Citigo

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door rjw » di 11 jun 2013, 19:09

Ik heb alles van de Action gekocht :D insectenreiniger,velgenreiniger,shampoo,spons en een zachte microvezeldoek.
Was voor ongeveer 7€ klaar en daar zat ook nog zo'n blauwe parkeerkaart bij.
Van de week maar eens de Up wassen.

Gebruikersavatar
Bhuddymahn
Donateur member
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Bhuddymahn » di 11 jun 2013, 19:19

De shampoo en bandenzwart van de Action vind ik heel erg goed voor het geld, die gaan er hier beide met flessen doorheen. Geen ervaring met de andere spullen. Zet de auto eens per drie maanden in de Lidl carbauba was, perfect voor het geld (Google maar op Lidl w5 wax test).
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.

|Peugeot 206 Roland Garros

Gebruikersavatar
Jojo
Vagling liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 12:53

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Jojo » di 11 jun 2013, 19:35

@ JaiGo

Ja, ik ben er bij op de Summer Detail Day en Inge dus ook. Zou leuk zijn, een mini-meeting. :D Ik weet alleen nog niet precies hoe laat ik er ben maar daar kom ik nog op terug.

Ik gebruik deze pads van Monello:
https://www.carclean.nl/product/Monello ... 982_100982 ( i.c.m poorboys Exp pure sealant )
https://www.carclean.nl/product/Monello ... HPB_101164 ( i.c.m poorboys black hole )

De pads die jij hebt zijn vergelijkbaar met de mijne. Ze zijn allemaal geschikt voor waxen, sealants en glaze.
Ik zorg er alleen voor dat ik steeds dezelfde pad gebruik voor hetzelfde product maar ook dat zou eigenlijk niet uit moeten maken mits je ze maar goed schoonmaakt.

Deze gebruik ik voor een Polish, zoals Poorboys Professional Polish:
https://www.carclean.nl/product/Monello ... HPW_101176

De pads van monello zijn iets groter maar dat is maar wat je prettiger vind.
Laatst gewijzigd door Jojo op di 11 jun 2013, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door JuP ! » di 11 jun 2013, 19:40

Jojo schreef:(...)
Spray & wipe staat in bestelling en ook de insulator wax van collinite. Ben langzamerhand de voorraad aan het uitbreiden.....
Wees voorzichtig met aanbrengen van de insulatorwax. Dun, en niet té lang laten curen..... ;)
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Jojo
Vagling liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 12:53

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Jojo » di 11 jun 2013, 19:52

JuP ! schreef:
Jojo schreef:(...)
Spray & wipe staat in bestelling en ook de insulator wax van collinite. Ben langzamerhand de voorraad aan het uitbreiden.....
Wees voorzichtig met aanbrengen van de insulatorwax. Dun, en niet té lang laten curen..... ;)
Ja, daar kwam ik ook achter op een clinic bij Carclean. Zou het bijna zo doen als mijn broer vroeger, auto in de commendant en in een dikke laag. :shock: Weet nu wel beter. Dun, dun, dunner aanbrengen :D .

Ben erg benieuwd naar de insulator wax, ik lees er zulke goede berichten over. Vooral over de lange standtijd maar veel mensen gebruiken hem blijkbaar haast alleen s' winters? Hoe lang laat jij hem curen?
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Gebruikersavatar
JaiGO
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:24

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door JaiGO » di 11 jun 2013, 21:25

Jojo schreef:@ JaiGo

Ja, ik ben er bij op de Summer Detail Day en Inge dus ook. Zou leuk zijn, een mini-meeting. :D Ik weet alleen nog niet precies hoe laat ik er ben maar daar kom ik nog op terug.

Ik gebruik deze pads van Monello:
https://www.carclean.nl/product/Monello ... 982_100982 ( i.c.m poorboys Exp pure sealant )
https://www.carclean.nl/product/Monello ... HPB_101164 ( i.c.m poorboys black hole )

De pads die jij hebt zijn vergelijkbaar met de mijne. Ze zijn allemaal geschikt voor waxen, sealants en glaze.
Ik zorg er alleen voor dat ik steeds dezelfde pad gebruik voor hetzelfde product maar ook dat zou eigenlijk niet uit moeten maken mits je ze maar goed schoonmaakt.

Deze gebruik ik voor een Polish, zoals Poorboys Professional Polish:
https://www.carclean.nl/product/Monello ... HPW_101176

De pads van monello zijn iets groter maar dat is maar wat je prettiger vind.
Thanks! Zal ze in de volgende bestelling meenemen.

Dat wordt sowieso gezellig dan de Summer Detail! Zijn er nog meer mensen van het Upforum die naar de Detail day gaan?

In de winter wil je juist bescherming op je auto en dan helpt de lange standtijd natuurlijk.
Ik gebruik zelf nog Natty's Red, maar hoop op de detail day nog een paar pannel potten van DJ te kunnen scoren.
Skoda Citigo

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door BarMove(d)Up » di 11 jun 2013, 22:14

JaiGO schreef: Zijn er nog meer mensen van het Upforum die naar de Detail day gaan?
Misschien. Heb 20 juli in mijn agenda genoteerd, maar laat het nog even afhangen van een aantal dingen.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Wasstraat of emmertje met sop

Bericht door Inge » wo 12 jun 2013, 07:04

Ben benieuwd - mini meeting! Top!

Ik zal er de gehele dag zijn - heb met cc afgesproken dat ik het EH gedeelte op me neem indien noodzakelijk.

Qua pads vind ik de gele, witte, zwarte en rode van Monello erg fijn om mee te werken. De gele en witte dan natuurlijk in samenwerking met ene polijstmiddel (Monello mezzo of PB profpolish) de andere voor de glaze, sealant of wax. En ja ook ik probeer zoveel mogelijk dezelfde pad te gebruiken voor het zelfde product.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Plaats reactie