Het Corona-virus topic

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » ma 09 mar 2020, 11:39

Jeetje wat is er toch wat aan de hand in de wereld. Grote delen van Italië in lockdown, de olieprijs stort in elkaar, de beurzen gaan alleen maar naar beneden en iedereen maakt zich zorgen over de toekomst.

Maak jij je druk en probeer jij op een bepaalde manier aan dit virus te ontkomen?

Zijn alle reacties wellicht niet wat overdreven?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Drup » ma 09 mar 2020, 14:35

Hangt er van af welke reacties je bedoelt. De overheid? De mensen op straat? De mensen die handelen op de beurs?
Ik kan als doorsnee burger niet goed beoordelen of de genomen voorzorgsmaatregelen overdreven zijn of niet, omdat ik geen wetenschapper ben en geen kennis heb van alle ins en outs van dit virus. Ook heb ik geen aandelenpakket en hoef me geen zorgen te maken over wat het morgen nog waard is.
Wat ik wél kan, is de filosoof in mij laten spreken en constateren dat de "mensheid" altijd zo panisch reageert op dit soort gebeurtenissen. En dat vind ik persoonlijk redelijk bizar. We kunnen over een half uur wel hartstikke dood zijn. Dood, door iets wat we nu helemaal niet zien aankomen. Controle is voor een groot deel een illusie, ook al denken we door ons gedrag dingen te kunnen voorkomen. Gebeurtenissen als deze doen daarom extra pijn omdat ze laten zien dat we eigenlijk maar weinig controle hebben. Dat gegeven is voor een hoop mensen al bedreigend genoeg op zichzelf.
Ik heb daar gelukkig geen last van, voor mij horen leven en dood duidelijk bij elkaar en daarom ben ik dus ook niet zo bang voor wat er komen gaat. Daarnaast vind ik de angst zoals die nu voortwoekert zoveel mogelijk moet worden vermeden, omdat het zo destructief is. Dat is geen taak van de overheid, maar van onszelf. Klopt het wel wat je voelt? Staat het in verhouding tot wat je meemaakt? Is een stukje acceptatie van het "ongewisse" eigenlijk niet logischer? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen. Paniek en angst maken net zo goed dingen stuk als het virus zelf.

Nou excuses voor dit diepgravend betoog... maar aan de andere kant: Je vraag roept het wel op Tom ;)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door damianw26 » ma 09 mar 2020, 18:28

Ik ben zelf absoluut niet bang ervoor, maar voor de chronisch zieken en ouderen is het een heel ander verhaal. Al is voor hen een zware griep ook levensbedreigend. Ik hoop ieder geval dat het zo snel mogelijk is afgelopen!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Autheo » ma 09 mar 2020, 21:34

Tom Westendorp schreef:
ma 09 mar 2020, 11:39
Jeetje wat is er toch wat aan de hand in de wereld. Grote delen van Italië in lockdown, de olieprijs stort in elkaar, de beurzen gaan alleen maar naar beneden en iedereen maakt zich zorgen over de toekomst.

Maak jij je druk en probeer jij op een bepaalde manier aan dit virus te ontkomen?

Zijn alle reacties wellicht niet wat overdreven?
Oeps, gaan we nu ineens alles door elkaar halen? Ja er is een Coronavirus, dat impact heeft op de economie. Maar dat heeft veel minder te maken met het in elkaar storten van de olieprijs dan het lijkt, hoewel dat ook impact op de economie heeft.

Eerst even die olieprijs: omdat Rusland weigerde om mee te doen in afspraken over de olieprijs, heeft Saoudi Arabië de oliekraan open gezet om de prijs flink te laten zakken, in de hoop dat Rusland dan toch overstag gaat om mee te doen met de prijsafspraken. Dat is de hoofdoorzaak. Dat daarnaast de vraag naar olie omlaag is gegaan doordat er vanwege het Corona-virus minder gevlogen wordt, drukt de prijs ook een beetje.

De impact van het Corona-virus op de economie is wat grilliger. Omdat veel westerse industrie en handel afhankelijk is van Chinese toelevering van onderdelen of zelfs hele producten, en in China op veel plekken de industrie heeft stilgelegen door het virus, heeft dat rechtstreeks gevolgen. De lockdown van Italië lijkt mij daarbij in verhouding minder impact te hebben. Tja, en met een onzekere economie worden de beurzen ineens de speelbal van angst en voorzichtigheid. En dat heeft soms een elkaar versterkend negatief effect. Het is nog afwachten hoe dat zich ontwikkelen zal.

En dan tenslotte het Corona-virus zelf. Zonder het te willen bagatelliseren, even de feiten op een rijtje: tot nog toe elk jaar zo'n tweeduizend doden vanwege de griep vinden we heel gewoon, en nu in Nederland inmiddels minder dan vijf doden (op dit moment) door het Corona-virus en alles is in rep en roer. Wat is dan gevaarlijker? OK, het probleem is dat er nog niemand antistoffen heeft tegen het Corona-virus. Maar op zich is de ziekte COVD-19 (als gevolg van de Corona besmetting) voor de meeste mensen een soort 'griepje' waar je goed en volledig van herstelt. Slechts voor een klein percentage mensen die zwak zijn, kan het inderdaad dodelijk zijn (net als de 'gewone' griep, maar daar kun je je tegen laten vaccineren). Omdat er tegen de Corona besmetting nog geen vaccins bestaan, is het dus begrijpelijk dat er zo veel mogelijk voorzorgsmaatregelen genomen worden. Zelf denk ik dat goede hygiëne (regelmatig handen wassen, in je elleboog hoesten en niezen) en de overige adviezen die het RIVM geeft voor mensen die zowel klachten hebben in combinatie met een herleidbare link naar een besmettingsbron, voldoende zijn. Lastig inderdaad in Brabant, waar besmetting zonder herleidbare link voorkomt, en vandaar de scherpere adviezen om thuis te blijven bij hoesten met koorts.

Ik denk dat de adviezen van de RIVM niet overdreven zijn, en reacties daaraan gerelateerd ook niet. En nu dus ook maar even elkaar geen hand geven kan geen kwaad. Wie weet levert het wel een heel leuke nieuwe manier van elkaar begroeten op (wie heeft er leuke suggesties?). Wel zijn m.i. reacties om het erger te maken dan het lijkt aan de overdreven kant. En vooral voor hypochonders is het natuurlijk een erg vervelende tijd. Hen wens ik veel sterkte!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » ma 09 mar 2020, 21:39

Bedankt voor je uitgebreide reactie Autheo, ook goed om te lezen dat ik dus niet de enige ben die het idee heeft dat er zwaar overtrokken wordt gereageerd op dit virus. Ja, natuurlijk moet je opletten dat je elkaar niet aansteekt en snap ik dat het prettiger is om een heel besmettelijk virus actief te bestrijden om verdere besmetting te voorkomen. Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat we met zijn allen onnodig worden bang gemaakt.

Vergeet niet dat er bij beurscrashes als dit er een paar mensen zijn die extreem rijk worden in een korte tijd. De olieprijs-crash staat inderdaad grotendeels los van het Corona-virus, maar de impact was vandaag goed te voelen, vooral in mijn portefeuille waarin Shell meer dan de helft van de waarde vertegenwoordigde. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Autheo » ma 09 mar 2020, 21:39

Drup schreef:
ma 09 mar 2020, 14:35
Is een stukje acceptatie van het "ongewisse" eigenlijk niet logischer? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen. Paniek en angst maken net zo goed dingen stuk als het virus zelf.
:thumbup:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Autheo » ma 09 mar 2020, 21:43

Tom Westendorp schreef:
ma 09 mar 2020, 21:39
De olieprijs-crash staat inderdaad grotendeels los van het Corona-virus, maar de impact was vandaag goed te voelen, vooral in mijn portefeuille waarin Shell meer dan de helft van de waarde vertegenwoordigde. ;)
Tja, dat is nu echt een risico voor een Petrol-Head ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » ma 09 mar 2020, 22:56

Drup schreef:
ma 09 mar 2020, 14:35
Hangt er van af welke reacties je bedoelt. De overheid? De mensen op straat? De mensen die handelen op de beurs?
Ik kan als doorsnee burger niet goed beoordelen of de genomen voorzorgsmaatregelen overdreven zijn of niet, omdat ik geen wetenschapper ben en geen kennis heb van alle ins en outs van dit virus. Ook heb ik geen aandelenpakket en hoef me geen zorgen te maken over wat het morgen nog waard is.
Wat ik wél kan, is de filosoof in mij laten spreken en constateren dat de "mensheid" altijd zo panisch reageert op dit soort gebeurtenissen. En dat vind ik persoonlijk redelijk bizar. We kunnen over een half uur wel hartstikke dood zijn. Dood, door iets wat we nu helemaal niet zien aankomen. Controle is voor een groot deel een illusie, ook al denken we door ons gedrag dingen te kunnen voorkomen. Gebeurtenissen als deze doen daarom extra pijn omdat ze laten zien dat we eigenlijk maar weinig controle hebben. Dat gegeven is voor een hoop mensen al bedreigend genoeg op zichzelf.
Ik heb daar gelukkig geen last van, voor mij horen leven en dood duidelijk bij elkaar en daarom ben ik dus ook niet zo bang voor wat er komen gaat. Daarnaast vind ik de angst zoals die nu voortwoekert zoveel mogelijk moet worden vermeden, omdat het zo destructief is. Dat is geen taak van de overheid, maar van onszelf. Klopt het wel wat je voelt? Staat het in verhouding tot wat je meemaakt? Is een stukje acceptatie van het "ongewisse" eigenlijk niet logischer? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen. Paniek en angst maken net zo goed dingen stuk als het virus zelf.

Nou excuses voor dit diepgravend betoog... maar aan de andere kant: Je vraag roept het wel op Tom ;)
Ik had deze briljante post dus gewoon helemaal gemist. Bedankt Drup! Goed verhaal, met goede inzichten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » do 12 mar 2020, 16:52

Jeetje het gaat nu wel erg hard met de ontwikkelingen zeg.

Gaan jullie bijvoorbeeld hamsteren?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Autheo » do 12 mar 2020, 21:01

Nu iedereen geadviseerd wordt om wat terughoudend om te gaan met het elkaar ontmoeten, is dit forum natuurlijk een uitgelezen plek om zonder besmettingsgevaar ruimschoots digitale sociale contacten met elkaar te onderhouden. Ook Brabanders zijn hier van harte welkom!
O ja, op voorwaarde dat er niet via toegevoegde links alsnog virussen worden verspreid ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » do 12 mar 2020, 21:52

Absoluut waar! Het internet heeft nu echt zijn tijd en plek. Aankomende zondag zou de midwintermeeting weer plaatsvinden. Zoals elk jaar zou ik filmen en had ik al een paar weken contact met de organisatie. Helaas kan de meeting niet doorgaan. Daarom heb ik een film gemaakt waarin ik mensen vraag om clips toe te sturen om alsnog een soort van “aftermovie” te maken zodat de organisatie kan zien dat de mensen die zouden komen ze steunen en dat al het harde werk niet voor niks is.

Het is echt te gek om te zien hoeveel reacties ik al heb gehad.

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Wilocat » vr 13 mar 2020, 20:49

Het was ongewoon rustig bij ons op kantoor, waar normaal iets van 250 werkplekken zijn waren er vandaag nog geen 20 bezet.
Ben benieuwd naar maandag.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
NickAlan
Vagling liefhebber
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 27 apr 2018, 15:48
Locatie: Groningen

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door NickAlan » vr 13 mar 2020, 22:03

Wilocat schreef:
vr 13 mar 2020, 20:49
Het was ongewoon rustig bij ons op kantoor, waar normaal iets van 250 werkplekken zijn waren er vandaag nog geen 20 bezet.
Ben benieuwd naar maandag.
Bij ons ook erg rustig. Vanaf maandag tot nader order werkt ongeveer de helft bij ons vanuit huis (waaronder ik).
VOLKSWAGEN up! Beats 2018
75pk, Beatsaudio, Bi-LED 5700K, schuifdak, 16" La Boca White velgen.

Insta: dutch_upbeats

Afbeelding

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door kgroot.nl » za 14 mar 2020, 10:08

Wij zijn gewoon open als dealer zijnde.
Sterker nog hebben vandaag ons jaarlijks druk bezochte SUV event op een collega vestiging waar de hele dag nu al vol staat met proefritten.
Heb het idee dat net als ik veel mensen er gewoon nuchter onder blijven
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door dennuus1 » za 14 mar 2020, 16:33

Ik ben er alweer helemaal klaar mee. Wat een paniek.

Mensen die hele schappen in de supermarkten leeg kapen... Wat een niveau.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Touchwood » zo 15 mar 2020, 15:21

Over een maand grotendeels voorbij en dan worden er grote hoeveelheden toiletpapier aangeboden op Marktplaats. De domheid kent weer geen grenzen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Utah » zo 15 mar 2020, 21:16

Na Italië en Spanje zullen er nog landen in lockdown moeten. Dit gaat snel. Heel snel. En maakt slachtoffers. Het is net het feit dat het heel besmettelijk is, wat het zo gevaarlijk maakt. Gewone griep maakt meer slachtoffers blijkbaar.
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Wilocat » zo 15 mar 2020, 22:10

Wij hebben net van de directie gehoord dat ieder thuis moet blijven, op een beperkt aantal operators en monteurs na die de zuiverings installaties en stuwen en gemalen in bedrijf moeten houden.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door Tom Westendorp » zo 15 mar 2020, 22:35

Het gaat nu hard met alle maatregelen. ik hoop dat het snel beter wordt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het Corona-virus topic

Bericht door damianw26 » ma 16 mar 2020, 00:57

Zeg dat wel, waar tot afgelopen donderdag eigenlijk niets aan de hand leek, liggen sinds vandaag studie, bijbaan en alle sociale evenementen de komende 3 weken volledig stil..
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie