Tom’s wagenpark beheer 2019

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:32

Tom’s wagenparkbeheer 2019

Het idee voor dit topic is al een tijdje geleden geboren. Deze site heeft inmiddels een aardige schare vaste en nieuwe bezoekers en leek mij daarom de uitgelezen plek om dit topic te hosten. Een nieuwe weblog ergens op het internet starten had natuurlijk ook gekund maar dit is eigenlijk vele malen eenvoudiger en door de posts te reserveren onder dit bericht kan ik straks één grote blogpost pagina maken met daarop het overzicht van het hele jaar.

Dit topic loopt natuurlijk naast het mijn auto topic over de up! In tegenstelling tot het mijn auto topic en het mijn andere auto topic over de BMW zal ik hier maandelijks rond de tweede van de maand een update geven over de afgelopen maand. Een terugblik op de afgelopen maand met daarin het verbruik, de onderhoudskosten, de wegenbelasting en eventuele upgrades. Op die manier krijgt de lezer een goed inzicht in wat het daadwerkelijk kost om de auto’s te rijden zoals ik dat doe en waar je eventueel rekening mee moet houden in de specifieke gevallen.

Laten we daarom maar eens naar de hoofdrolspelers gaan. De verwachting is dat beide auto’s geheel 2019 dienst zullen doen en onderdeel uitmaken van de vloot. Mochten er onverhoopt toch wijzigingen plaatsvinden of mocht er een auto bijkomen dan zal deze uiteraard vanaf de betreffende maand mee worden genomen in het overzicht.
B90C8BDA-C9EC-480A-86CD-0581859255D2.jpeg
De BMW F30 316i Executive Sportline 2014
In 2018 hebben we sinds 12 juni 2018 7.459 kilomter gereden. De meeste kilometers hebben we tijdens de zomervakantie gereden. Nog even wat specificaties: de auto komt uit 2014, heeft een vermogen van 136 pk bij 4.350 toeren en 220 newtonmeter vanaf 1.350 toeren per minuut en een tankinhoud van 60 liter. Onderhoud hebben we er tot op heden nog niet aan gehad.

2019 zal de auto een beurt nodig hebben en is het mogelijk dat de 18 inch wielen vervangen gaan worden door een set Styling 656 in de maat 16 inch (mocht iemand een set hebben let me know!). Daarnaast staan er een aantal verbeteringen op het programma. De turboslang tussen luchtfilter en inlaat is een bekend zwak punt, de slang scheurt wat er voor zorgt dat er ongefilterde lucht in de turbo wordt gezogen. Een verbeterde versie kan bij het ter perse gaan van deze post ieder moment worden bezorgd. Om deze upgrade compleet te maken ga ik ook direct een oil catch can plaatsen. Bij het inspecteren van de turboslang merkte ik dat er wat olie in de inlaatslang zit die er vanuit de carterventilatie in wordt gezogen en in blijft liggen bij korte stukjes. Bij lange afstanden brand dit vervolgens op in de motor waardoor de motor sneller verstopt raakt met alle gevolgen van dien.

Daarnaast speel ik met het idee om een aantal verbeteringen door te gaan voeren. Buiten de velgen spookt het idee van een stage 1 chip nog steeds door mijn hoofd. Tunex kan de auto chippen naar 170 en 231pk. De 231 pk upgrade vind ik eigenlijk wat veel voor een 1.6 dus de 170 pk upgrade lijkt me een hele fijne. Je merkt gewoon aan alles dat de motor is geknepen. Om de boel niet te heet te laten worden wil ik dan ook graag een Wagner intercooler plaatsen. Tot slot zou ik voor het mooie een 335i uitlaat willen monteren gecombineerd met een voorpijp van Bastuck. Daarmee vergroot je in één klap de gehele uitlaat diameter en zou je alleen daardoor al op zo’n 150 pk moeten uitkomen (de 316i heeft een smallere diameter uitlaat dan de 320i met dezelfde motor). Als dat alles gedaan is zou een setje Koni Special Active dempers de kers op de taart zijn.
D7A99774-536A-43E8-89FE-AE65B98DC165.jpeg
De High up! 1.0 TSI met stage 1 chip en Milltek
De up! Heeft afgelopen jaar, ondanks dat we er niet mee op zomervakantie zijn geweest toch 30.150 kilometer gereden. De gemiddelde kilometerprijs was daarbij 14 cent per kilometer. Daarbij moet worden opgemerkt dat ik altijd V-Power 100 tank in Duitsland en ik maar weinig zuinig rijdt met de auto. Het gemiddelde verbruik sinds aanschaf ligt op 1 op 15,3 wat ik, gezien mijn gebruik, bijzonder netjes vind. Ik weet dat er hier mensen op het forum zijn die moeiteloos elke tank 1 op 20 scoren maar ik ben daar simpelweg niet in geïnteresseerd.

Qua aanpassingen heb ik eigenlijk maar weinig plannen voor de up! De 15 inch velgen die er in de zomer onder zitten zijn bijzonder prettig en ook de banden die er om liggen zijn nog in perfecte staat. De volgende beurt is pas over 10.270 kilometer en omdat het zo’n jonge auto is kan ik ook niet zeggen dat er zaken zijn die op korte termijn aandacht behoeven. De volgende beurt zijn volgens mij ook de bougies en het interieur filter aan de beurt dus die zal iets duurder uitvallen dan de laatste beurt maar bij het rijden in de up! Zijn alle kosten relatief.

Per maand zal ik per auto uitsplitsen hoeveel kilometer er mee is gereden, bijzondere ritten zullen worden behandeld en eventuele aanpassingen zullen worden besproken. De mijn auto topics zullen ondertussen natuurlijk ook gewoon worden bijgehouden, dit is meer een soort van maandelijkse terugblik dan een vervanger voor het mijn auto topic.

Ik kan niet wachten op 2019 en ben benieuwd wat het voor het wagenpark gaat inhouden. Daarnaast doe ik ook nog het beheer voor een Audi A4 2.0TDI uit 2016 met handbak en een Mini Cooper van 2007, maar ik weet niet of jullie het interessant vinden dat ik die er ook aan toe voeg?

Aftrap getallen voor 2019:
Screenshot_20181230-203812_Car Manager.jpg
Kleine terugblik op 2018 in getallen:
de up!
Totaal aantal kilometers: 30.150
Totaal aantal euro’s brandstof: 3.171,18
Totaal vaste kosten: 660 euro
Totaal andere kosten (ingevoerd dus niet volledig): 443.63
Totaal kosten: € 4.274,81
Kosten per kilometer € 0,14

De BMW:
Totaal aantal kilometers: 9.182 kilometer
Totaal aantal euro’s brandstof 1.113,44
Totaal vaste kosten: € 1.071,56
Totaal andere kosten: € 113,85
Totaal kosten: € 2.298,85
Kosten per kilometer € 0.25

Let me know!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Update Januari.

De BMW F31 316i
Voor de BMW is het een drukke maand geweest. Niet qua kilometers, die vielen bijzonder mee met slechts 656 kilometer maar vanwege een paar vervelende verrassingen. Begin januari heb ik besloten dat ik iets vaker met de BMW naar het werk wil om er voor te zorgen dat de auto wat regelmatiger wordt gebruikt en voorkomen dat er kleine storingen zich gaan voordoen.

Dat was nou precies wat er niet gebeurde. In de laatste dagen van 2018 kwam ik er achter dat de buis tussen het luchtfilter en de turbo was gescheurd. Dit is een bekend zwak punt bij de 16i motorisering op zowel de 1- als 3-serie. Deze heb ik vervangen door een siliconen buis. De pasvorm was perfect en de motor leek zelfs iets mooier te lopen. Alles was goed in BMW land.

Dit duurde overigens maar een paar dagen. Ik reed ‘s-avonds naar huis en binnen twee kilometer begon de auto te stotteren. Ik wist het direct. Al het vermogen was weg. Ik reed op dat moment bijna op de snelweg en kon de auto nog net net veilig voor het opgaan van de snelweg op de vluchtstrook parkeren naast de oprit. Auto uitgezet en weer gestart en precies hetzelfde. Vanzelfsprekend had ik net de dag ervoor de OBD2 lezer uit de OBD-poort gehaald en kon ik dus niet uitlezen wat er aan de hand was. Dat was ook niet nodig want ik wist het al: een bobine. Een bekend zwak punt bij deze motoren.

Oh ironie! Je neemt een auto mee omdat je er alles aan wil doen om te voorkomen dat er kleine onvolkomendheden zich gaan voordoen en dan krijg je dit. De volgende morgen heb ik bij mijn favoriete onderdelen leverancier een nieuwe Bosch Bobine gekocht (Twimva in Enschede mocht iemand het zich afvragen) en heb ik deze gemonteerd. De auto liep direct weer op 4 cilinders zoals het hoort. Als ik een drie cilinder wil rijden pak ik de up! Wel mee.

Volgens de medewerkers van Twimva was de kans bijzonder klein dat de andere bobines ook snel de geest zouden geven dus hoefde ik er slechts eentje te vervangen. Twee weken later was het echter weer raak en ging er weer een bobine kapot. Cilinder 1 ging de eerste keer kapot en nu was het cilinder drie. Om te voorkomen dat ik elke week een bobine kon wisselen heb ik er maar direct drie gekocht en heb ik er twee op reserve gelegd. Sindsdien loopt de BMW beter dan ooit tevoren en heb ik het idee dat ik er zelfs wat zuiniger mee kan rijden. De sneeuw bleef helaas grotendeels uit dus echte RWD pret heb ik niet gehad.

Vanwege de geboorte van de kleine zullen de tripjes dit jaar een stuk minder omvangrijk zijn dan vorig jaar en verwacht ik dat de BMW niet in een gigantisch tempo kilometers zal maken. De totale afstand die we tot nu toe met de BMW hebben gereden sinds aanschaf ligt op: 9.838 kilometer en brengt de totale afstand op 67.063 kilometer.

De up!
De up! Heeft bijkans nog minder gereden, slechts 577 kilometer afgelopen maand. Daarbij heeft de up! Helemaal niets verkeerd gedaan en heb ik er dus ook eigenlijk vrij weinig over te melden. De stoelverwarming blijft een fantastische feature op de koude winterochtenden en ook de snelheid waarmee de verwarming warm wordt is beter dan van de BMW.

De totale afstand die we tot nu toe met de up! Hebben gereden sinds aanschaf ligt op: 38.186 kilometer en brengt de kilometerstand op 48.036 kilometer in totaal.

Ander nieuws
Mijn moeder heeft 12 jaar naar absolute tevredenheid met een Mini Cooper R56 gereden. Maar na 12 jaar wil je wel een keer wat anders. Ik heb haar meermaals in een up! GTI proberen te praten, toen dat niet lukte een Polo GTI. Toen dat niet lukt maar eens geinformeerd wat het dan wél moest worden: een Mini!

Zo begon de zoektocht. Er waren twee opties, een jong gebruikte S of Works of een nieuw te bestellen Cooper. Het kopen van nieuwe auto’s is in mijn ogen pure geldverspilling. De eerste twee jaar zijn het duurst dus was de zoektocht geopend naar een geschikte Works. Nou dames en heren ik kan u vertellen dat ik die heb gevonden! De kleur is Rebel Green en hij is precies samengesteld zoals ik mijn auto’s het liefst heb: blank glas en geen panodak. De 231 pk sterkte turbo motor is gekoppeld aan een 6 traps automaat met flippers aan het stuur en verder is de Works standaard voorzien van een sportuitlaat. Daarnaast beschikt onze Mini ook nog over een alcantara interieur, navi professional, hud, led, 18 inch en vele andere zaken die het leven aan boord aangenamer maken. Een briljant ding al zeg ik het zelf. Ik heb er nog maar weinig mee gereden maar zal binnenkort een uitgebreidere test verzorgen.

Tot volgende maand!
2CDDF390-40A0-41A9-88F1-D0FD672C3D49.jpeg
C68DEF2E-4C1F-44C0-BB19-2603A35E4754.jpeg
A5DD746C-4FAA-493C-94F8-59F646FACE98.jpeg
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd februari
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd maart
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd april
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd mei
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd juni
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd juli
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:33

Gereserveerd augustus
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:34

Gereserveerd september
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:34

Gereserveerd oktober
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:34

Gereserveerd november
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » ma 24 dec 2018, 17:34

Gereserveerd december
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door dennuus1 » do 27 dec 2018, 07:40

Hè shit, ik kan dus niet meer reserveren?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » do 27 dec 2018, 09:32

Hahaha, kan wel. Zelf een topic openenen en wat ruimte reserveren. Dit moet een soort van overzicht worden en dan is het voor de vorm wel leuk om het allemaal onder elkaar te hebben staan.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » zo 30 dec 2018, 20:20

Wellicht dat het reserveren van de posts nu ook wat meer duidelijk is geworden. Kort en goed: ik heb de opgeningpost ge-update!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom’s wagenpark beheer 2019

Bericht door Tom Westendorp » za 09 feb 2019, 18:11

Update!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie